Končící vedení kraje vyhlášení parku podporovalo, nechtělo však jít proti obcím. Některé se záměrem nesouhlasí. Pro je ministerstvo životního prostředí, proti naopak někteří lesníci.
"Na zájmu o ochranu přírody se určitě shodneme všichni, nikdo asi nechce, aby tam docházelo k likvidaci hodnot, díky nimž je Křivoklátsko zajímavé. Ale já si osobně myslím, že není nutné vyhlašovat národní park," uvedl Šanc. Tento záměr je podle něj příliš postaven na myšlence vytvořit z tohoto území turistickou atrakci a zvýšit jeho návštěvnost.
"Já jsem už jako starosta Kutné Hory byl dost ve styku s lesnickou veřejností a podle mého názoru by ta ochrana přírody mohla mít podobu stávajícího lesnického parku a vzorového lesnického hospodaření. Nemuselo by docházet k institucionálním změnám," míní. Upřednostňuje proto současný způsob využití území, prováděný co nejkvalitněji. "Pro české lesnictví by Křivoklátsko mohlo být výkladní skříní a myslím si, že by mohlo fungovat i jako určitá alternativa k národním parkům, které dnes existují," podotkl.
Národním parkem by se měla stát asi šestina plochy současné Chráněně krajinné oblasti Křivoklátsko. Návrh zatím čeká na rozhodnutí. Odpůrci jako argumenty uvádějí například omezení pohybu, změny režimu lovu zvěře či těžby dřeva. Přílišná ochrana by podle některých mohla až utlumit životaschopnost lesa. Příznivci naopak kritizují mimo jiné stejnověké a monokulturní porosty, které mohou být náchylné k poškození hmyzem i klimatickými vlivy.
Šanc je i proti případné výstavbě přehrady na Berounce nebo masivnímu budování podnikatelských zařízení v Brdech. Silným nástrojem kraje je podle něj to, že může ovlivňovat tvorbu územních plánů v bývalém brdském vojenském prostoru. Jako prioritu vidí ochranu zemědělské půdy a snahu o její zkvalitnění a také řešení odpadového hospodářství, které končící vedení kraje postavilo na myšlence centrální spalovny v Mělníku. "V tom je určitě potřeba rozhodnout a buď pokračovat v této koncepci, nebo ji modifikovat," řekl. Výhodou centrální spalovny je možnost prodeje tepla do Prahy, ale problematická je podle Šance po stránce nákladů i zátěže doprava odpadu z území celých středních Čech. Je otázkou, zda by nebylo možné do toho zapojit i další kraje a posílit dopravu po železnici.
red.