logo Silvarium tisk

Dřevěná kniha je snahou o manipulaci s veřejností, tvrdí AČMD

Odmítavé stanovisko vyvolala ministrem Fuksou představená Dřevěná kniha i u Asociace Českých a Moravských dřevozpracovatelů (AČMD). Její koncepční rozhodnutí se prý opírají o výsledky manipulace s daty.

Tiskovou zprávu AČMD vám přinášíme v plném znění:

tisková zpráva

ke koncepci hospodářské politiky Lesů ČR od roku 2012

Ministrem Fuksou prosazovaná „Dřevěná kniha“ nepředstavuje koncepci hospodaření, nýbrž důkaz snahy o manipulaci s názorem laické veřejnosti a činnostmi Lesů ČR ve prospěch politicky vlivných podnikatelských uskupení profitujících na netransparentních zakázkách Lesů ČR a způsobu prodeje dříví.

Ve skutečnosti je koncepcí právně jen velmi složitě postižitelného tunelování zásob dříví v  lesích ve vlastnictví státu stejně jako koncepcí likvidace navazujícího regionálního dřevozpracujícího průmyslu ve prospěch největších těžebně-zpracovatelských firem v zemi.

V „Dřevěné knize“ obsažená koncepční rozhodnutí se opírají o výsledky manipulace s daty.

Prodej státního dříví „při pni“ a soutěže o tzv. komplexní zakázky Lesů ČR ve skutečnosti poškozují ekonomické zájmy státu, ohrožují plnění Národního lesnického programu a zásad trvale udržitelného, ekologického hospodaření ve státních lesích a konečně diskriminují regionální dřevozpracovatele.

Dle informací AČMD existuje ekonomické vyhodnocení modelů prodeje státního dříví „OM“ (**) a „P“ (*) provedené samotnými Lesy ČR za období roku 2009, jehož závěry zásadně nekorespondují se závěry, k nimž došla tzv. nezávislá komise MZe (viz. TZ MZe z 1.12.2010). Závěry vlastního hodnocení Lesů ČR mají být dle informací AČMD součástí dopisu generálního ředitele Lesů ČR Svatopluka Sýkora ze dne 17. srpna 2010, zaslaného náměstku ministra zemědělství Jiřímu Novákovi.  Lesy ČR měly dle našich informací při této analýze dospět k závěru, že v roce 2009 bylo dříví realizováno metodou prodeje dříví na lokalitě P pouze o 28 Kč/m3 výhodněji než při metodě na OM, přičemž však do zpeněžení dříví prodávaného v modelu OM nezapočetly přijaté bonusy za prodané dříví ani na straně LČR, ani na straně jimi spoluvlastněné Hradecké lesní a dřevařské společnosti (HLDS), která dříví Lesů ČR ve významné části obchodovala,  a zároveň měl být výrobními a správními režiemi více zatížen model OM. Stejně měl tak být z hodnocení vyloučen objem dříví prodaného „při pni“ v rámci jednotného řízení bez uveřejnění (JŘBU) a při vyhodnocení neměla být zohledněna kvalita těženého dříví.

Poukazujeme na to, že pokud taková analýza Lesů ČR existuje, její závěry obsažené dle našich informací v údajném dopisu generálního ředitele Lesů ČR Svatopluka Sýkory ze dne 17.srpna 2010 absolutně nekorespondují se závěry „nezávislé“ komise MZe, zveřejněnými v TZ MZe o více než tři měsíce později, tedy dne 1.12.2010, a že pro rok 2008 a 2009 byla touto „nezávislou“ komisí s vysokou pravděpodobností účelově použita účelově rozdílná metodika hodnocení ekonomické výhodnosti použitých modelů prodeje státního dříví P a OM.

Zdůrazňujeme, že například bonusy, které dřevozpracovatelé vypláceli v roce 2009 Lesům či Hradecké lesní a dřevařské společnosti a.s. (HLDS) za dodané množství dříví kvartálně a celoročně, jsou neoddělitelnou součástí průměrného zpeněžení dříví na odvozním místě (OM) tudíž je nelze nezapočítat do zpeněžení dříví prodávaného v režimu OM !!!  Jejich hodnota v roce 2009 přitom běžně dosahovala 50 až 200 Kč na krychlový metr dříví (Kč/m3).  Objem dříví prodaného v režimu OM přitom v roce 2009 u Lesů ČR dosáhl 4,2 mil. m3, což představuje nejméně 210 mil.Kč v bonusech.

Po připočtení bonusů k základní ceně dříví prodávaného Lesy ČR z odvozního místa (OM) v roce 2009 by tudíž závěr ekonomického hodnocení Lesů ČR, uvedeného dle našich informací ve výsledcích vlastní analýzy Lesů ČR a tudíž i v dopise ze 17.srpna 2010, byl zcela opačný:  prodej dříví „při pni“ NENÍ pro stát ekonomicky výhodný !!

Rovněž po objektivním přerozdělení správních a provozních nákladů, k němuž dle našich informací nedošlo, by byl ekonomický přínos prodeje dříví z OM pro stát, resp. Lesy ČR,  ještě vyšší než u prodeje „při pni“ !

Jestliže by nebylo objektivně stanoveno nákladové zatížení u obou modelů prodeje P a OM, jestliže by byl z hodnocení vyloučen objem dříví prodaného „při pni“ v rámci JŘBU, jestliže by nebyla objektivně zohledněna kvalitativní struktura dříví a jestliže by bonusy nebyly při hodnocení do zpeněžení dříví prodávaného v modelu OM započítány, šlo by o vědomý podvod a pak vedení Lesů ČR, hodnotitelská komise MZe ani ministr Fuksa a jeho tým „nezávislých odborníků“ při obhajobě prodeje „při pni“ jako pro stát nejekonomičtější varianty nemluví pravdu.

Záměr prodávat veškeré dříví „při pni“ od roku 2012 je přitom jedním z pilířů koncepce obsažené v tzv. Dřevěné knize, která byla nedávno ministrem zemědělství představena jako koncepční materiál k Lesům ČR.

Tuto „knihu“ lze dle našeho názoru hodnotit jako výsledek účelové manipulace s fakty ve prospěch právně jen složitě postižitelného tunelování zásob dříví ve státních lesích prostřednictvím prodeje dříví „při pni“, neboť i tato opírá své koncepční záměry o nedůvěryhodné vyhodnocení ekonomické výhodnosti způsobů prodeje dříví u Lesů ČR či o výsledky nedůvěryhodné ankety MZe, kterou většina oslovených respondentů bojkotovala, což MZe mediím ani veřejnosti neuvedlo. Dle našich informací oslovilo ministerstvo zemědělství touto anketou 90 subjektů z řad lesnických a dřevozpracujících firem a asociací. Anketu však vyplnilo pouhých 38. Prodej dříví „při pni“ přitom preferuje pouhých 27 z celkových 90 oslovených subjektů. Vypovídací schopnost ankety je tudíž mizivá a využití jejich výsledků pro koncepční rozhodování je dle našeho názoru projevem úmyslné snahy o manipulaci s názorem veřejnosti ve prospěch prodeje státního dříví „při pni“ stejně jako netransparentních komplexních zakázek Lesů ČR. Příklady bojkotu ankety lze nalézt i v členské základně AČMD.

„Dřevěnou knihu“ ministra Fuksy je třeba jednoznačně odmítnout.

Vyzýváme tímto ministra zemědělství Ivana Fuksu, jeho náměstka Jiřího Nováka a generálního ředitele Lesů ČR, aby:

  1. veřejně potvrdili nebo vyvrátili naše informace o existenci a obsahu námi komentovaného vyhodnocení ekonomické výhodnosti způsobů prodeje státního dříví provedeného samotnými Lesy ČR stejně jako vyvrátili nebo potvrdili existenci a obsah údajného dopisu generálního ředitele Lesů ČR ze dne 17. srpna 2010,
  2. aby zveřejnili kompletní metodiku použitou tzv. „nezávislou komisí“ MZe pro vyhodnocení ekonomické výhodnosti v Lesích ČR používaných modelů prodeje dříví a
  3. aby potvrdili či vyvrátili, že komise MZe použila pro rok 2008 a pro rok 2009 rozdílné metodiky hodnocení
  4. aby zveřejnili komplexní výsledky ankety MZe včetně počtu a seznamu oslovených respondentů.

Pokud se existence vlastní analýzy Lesů ČR a výsledků ankety MZe potvrdí, pokud se potvrdí, že komise MZe účelově měnila metodiku nebo nerespektovala zásady objektivity a seriózního pojetí hodnocení, potvrdí se i názor AČMD, že vyhodnocení prodeje státního dříví „při pni“ jako ekonomicky výhodnější a jeho prosazování na veřejnosti a v rámci Dřevěné knihy provázely značné manipulace s daty a tendry pro rok 2011 i Dřevěnou knihu ministra Fuksy je třeba jednoznačně odmítnout, neboť prosazený  prodej dříví „při pni“ poškozuje jak dřevozpracovatele tak ekonomické zájmy státu. A to znamená obrovský průšvih nejen pro vedení Lesů, ale i pro ministra Fuksu, jeho náměstka Nováka a tým „nezávislých“ odborníků.“ konstatuje prezident AČMD Zdeněk Valný.

Zároveň:

  1. opakovaně vyzýváme vládu k důkladnému prověření ekonomické výhodnosti zvoleného způsobu prodeje dříví „při pni“ pro stát skupinou nezávislých odborníků nesvázaných se zakázkami ani hospodařením v Lesích ČR a za využití nezávislého oponentského posudku,
  2. žádáme zemědělský výbor PSP ČR, aby neodkladně požadoval zpracování oponentského posudku Dřevěné knihy týmem s hospodaření v Lesích ČR nespojených, renomovaných odborníků a přijal opatření, které povedou ke zveřejnění metodiky ekonomického vyhodnocení modelů prodeje dříví Lesů ČR a k prověření závěrů zpracovaných tzv. nezávislou komisí MZe.
  3. žádáme vládu ČR, aby taktéž požadovala zpracování oponentského posudku Dřevěné knihy týmem s hospodaření v Lesích ČR nespojených, renomovaných odborníků,
  4. žádáme vládu ČR, aby neschvalovala tzv. Dřevěnou knihu dříve, než budou naplněny body 1 až 3
  5. žádáme premiéra Petra Nečase o odpověď na otevřený dopis AČMD ze dne 2.9.2010 a reakci na v něm pojmenovaná rizika,
  6. vyzýváme vládu a ÚOHS ke zrušení kontroverzního tendru Lesů ČR na dodávku služeb a prodej dříví při pni v roce 2011 a v tomto smyslu i o neodkladné vydání stanoviska, jehož oddalování prohlubuje nejistotu a krizi v oboru
  7. v souvislosti s naplněním bodu 6) zároveň varujeme vládu před snahami zneužít Jednotné řízení bez uveřejnění  (JŘBU) jako nouzové řešení pro realizaci zakázek Lesů ČR v roce 2011
  8. a zároveň vyzýváme vládu ČR, aby neopomněla možnost rozvoje a širšího nasazení přímo řízených lesních závodů Lesů ČR či jejich systému hospodaření v rámci hospodaření tendry dotčených lesních správ.

Cílem TZ AČMD není nikoho poškodit. Jejím cílem je vyvrátit či potvrdit zveřejněné informace stejně jako podpořit nalezení seriózního, objektivními argumenty podepřeného koncepčního řešení pro správu veřejného lesního majetku, která významně ovlivňuje tvorbu a strukturu tržního prostředí v oblasti lesnických služeb i obchodu se dřívím, významně ovlivňuje regionální dřevozpracující průmysl stejně jako zaměstnanost a ekonomický rozvoj venkova i zdravotní stav lesních porostů v majetku státu a lesů sousedních vlastníků.

Vysvětlivky:

(*) Tzv. model P (prodej dříví při pni v celých kmenech). Způsob netransparentního prodeje dříví zavedený ve státních lesích v  roce 1992, kdy vlastnické právo ke dříví přechází ze státu na těžební firmu po skácení a odvětvení kmene u pařezu, čili při pni, a to bez účasti zástupce Lesů ČR, tzn. bez kontroly správnosti stanovení objemu kmene a jeho zařazení do kvality. Objem i kvalitu tak určuje sám kupec -  těžební firma. Tyto data až následně, většinou až po expedici dříví z lesa, předává Lesům ČR, které jí na jejich základě fakturují za odebrané dříví.  Sortimenty vyrobené z kmene obchoduje těžební firma a Lesy ČR nemají o jejich struktuře informace. Model prodeje „při pni“, uplatňovaný Lesy ČR, dosud nepřevzal jediný z ostatních vlastníků či správců lesů v ČR či EU. Rozhodujícím faktorem na ekonomické výsledky hospodaření a zároveň hlavním příjmem vlastníka/správce lesa jsou přitom výnosy z prodeje dříví.

(**)Tzv. model OM (prodej dříví z odvozního místa v sortimentech). V lesnicky vyspělých zemích standardně používaný, historicky osvědčený způsob prodeje dříví, kdy je toto obchodováno v podobě z kmene stromu vyrobených sortimentů vlastníkem nebo správcem lesa. Těžební firma dodává pouze službu v podobě těžebních prací a transportu dříví z lesního porostu na odvozní místo (skládku). Transport dříví z odvozního místa ke zpracovateli zajišťuje vlastník/správce lesa či zpracovatel sám dle dohody smluvních stran. Způsob prodeje z OM umožňuje vlastníkovi lesa nejen vysoký stupeň kontroly kvality a objemu vyrobeného dříví, ale i jeho přímou účast na trhu se surovým dřívím a možnost ovlivňování a spolutvorby tohoto trhu. Stejně tak umožňuje ovlivňovat exportní bilanci a zaměstnanost v regionálním dřevozpracujícím průmyslu.  Model OM používají např. Vojenské lesy a statky ČR, s.p.,  městské a soukromé lesy sdružené ve Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů (SVOL), Rakouské spolkové lesy, Bavorské státní lesy, Saské státní lesy, státní lesy v Polsku, Maďarsku a další vlastníci v ČR a EU.

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Zobrazení: 8164

Větší prostor pro samostatné rozhodování vlastníků lesů, lepší podmínky pro přizpůsobení lesů na klimatickou změnu, novou...

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4294

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4069

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Zobrazení: 3406

Když se mě někdo zeptá na nejoblíbenější dřevinu, je to smrk, říká lesní správce Ing. Jan...

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Zobrazení: 3278

Skupina sedmi neziskových organizací lesníků, zemědělců a ochránců přírody spustila v reakci na šíření dezinformací o novele...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 2563

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě