Zástupci SVOL v tiskové zprávě mimo jiné uvádějí, že je Dřevěná kniha prosazována na základě zkreslovaných informací a patrně dochází k zneužívání nedostatečné znalosti problematiky členy Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu v Senátu Parlamentu ČR.
S opačným stanoviskem přichází momentálně zřejmě nejsilnější sdružení lesnických firem - SPLH, které se staví za hlavní principy uvedené v Dřevěné knize a zároveň kritizují špatnou efektivitu správy státních lesů podnikem Lesy ČR.
Dále tak pokračuje prezentování Dřevěné knihy jako naděje, která přinese oboru stabilitu i jako hrozby, která představuje ohožení českého lesnictví.
Tiskové zprávy SVOL a SPLH Vám přinášíme v plném znění:
SVOL: Dřevěná kniha prosazována i za cenu zkreslovaných informací
Dřevěnou knihu, jako koncepci hospodaření státního podniku Lesy České republiky, prosazuje ministerstvo zemědělství již dva měsíce bez ohledu na to, že je v rozporu s dosavadními výsledky jednání expertní skupiny Národního lesnického programu II. a že proti ní s pádnými argumenty vystupují Asociace českých a moravských dřevozpracovatelů, Sdružení živnostníků v lesním hospodářství, Hnutí Duha i vlastníci nestátních lesních majetků (SVOL). Naprostá většina těchto argumentů je ale ze strany ministra zemědělství a jeho úřadu buď přehlížena, bagatelizována, nebo překrucována.
Na zasedání Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu v Senátu Parlamentu ČR minulý týden pan ministr ve svém vystoupení obhajujícím před členy výboru svoji Dřevěnou knihu např. prohlásil, že tato kniha byla předem projednána se soukromými vlastníky lesů. Co je míněno oním projednáním a které soukromé vlastníky pan ministr myslel? Předseda SVOL, největší organizace zastupující české majitele a správce nestátních lesních majetků (v současné době hospodaří na více než 13 % všech lesů v republice), byl poprvé seznámen s Dřevěnou knihou na jednání kulatého stolu ministra v srpnu 2010. Věcné připomínky a návrhy řešení, které od té doby předložil, byly paušálně zamítány - ze strany ministra nebyl zájem o nich vůbec diskutovat.
Pan ministr ve svém vystoupení v Senátu obhajoval nutnost prodeje dříví při P (při pni) i tím, že by LČR musely při případném prodeji dříví na OM (odvozním místě z lesa) vynaložit kolem 2 miliard Kč na potřebné vybavení manipulačních skladů, techniky apod. Zde je zřejmě zneužívána nedostatečná znalost problematiky členy výboru, kdy jim jsou jako argument podsouvány zcela zbytečné náklady na budování expedičních (manipulačních) skladů a je zde zaměňován prodej dříví na OM a z ES, který sice přináší vyšší zpeněžení dříví, ale i vyšší náklady a je od něho v současné době i nestátními vlastníky upouštěno. V této souvislosti je třeba říci, že do konce loňského roku LČR prodávaly 50 % veškerého dřeva na odvozním místě! Tehdy miliardové prostředky na vybavení pro prodej OM nepotřebovaly?
Na zasedání senátního výboru obhajoval pan ministr Dřevěnou knihu i pomocí tržeb za dříví, získaných podle jednotlivých způsobů prodeje a asi nepřekvapí, že čísla uváděná z lokality „při P“ byla nejvýhodnější. Toto lze těžko porovnávat s jinými nestátními majetky, které tento způsob prodeje nepoužívají pro jeho nevýhodnost. Nezpochybnitelným a porovnatelným výsledkem je zisk z hospodaření vztažený na
U městských lesů byly v daných letech dosahovány násobně lepší výsledky. Podle ekonomického šetření v uvedených letech bylo dosaženo výnosu 2 324 Kč/ha a 1 687 Kč/ha a např. v Pardubickém kraji podle zprávy ČTK z 31. 1. 2011 v roce 2010 v průměru 1 700 – 2 500 Kč /ha, město Polička pak získalo 4.052 Kč/ha, a kolem 3.000 Kč/ha obce sdružené v Lesním družstvu Vysoké Chvojno. Je tedy zřejmé, že výsledek hospodaření obecních a městských majetků je pro obce a města výrazně vyšším přínosem, než dosahuje hospodaření LČR a to přes všechny proklamace o optimalizaci postupů při zadávání prací a výběru způsobů prodeje dříví.
SPLH: Podporujeme koncepci MZe k hospodářské politice Lesů ČR s.p. od roku 2012
SPLH při AK ČR prosazuje:
1) Uzavření dlouhodobých smluv na délku až 10 let na základě transparentního výběrového řízení, na komplexní lesnickou zakázku pro zajištění všech lesnických činností, včetně prodeje dřeva smluvnímu partnerovi na lokalitě ,,P"(u pařezu).
2) Vyhlášení jedné veřejné zakázky, dle velikosti jednotlivých SUJ bude shodná s hranicemi LHC.
3) Uzavřené výběrové řízení, s omezením počtu účastníků v 1 kole na základě předložených kvalifikačních předpokladů.
4) Zajištění části dříví na principu tržních cen pro regionální zpracovatele.
Dřevěnou knihu vnímáme jako první krok k vytvoření koncepce MZe k hospodářské politice státního podniku LČR od roku 2012.
Koncepce vychází ze závěru, že současné postavení LČR s p vychází z transformace LH, která proběhla na začátku 90. let a která oddělila správu státního majetku od vlastního výkonu těžebních a pěstebních prací v lesích ve vlastnictví státu.Tento závěr je správný, avšak celé období existence státního podniku LČR a zejména poslední 4 roky ukazují na to ,že správa rozsáhlého státního majetku, jakým lesy v majetku státu jsou, státním podnikem není příliš efektivní. Finanční prostředky se hromadí v rezervách, které jsou pro stát jako příjem z využívání vlastních lesů nevyužitelné, stávají se předmětem spekulativního jednání managementu LČR a příjmu z finančních operací zkreslujícího příjem z hlavní činnost, tj.ze správy lesů v majetku státu. Další výrazně negativním znakem působení LČR s. p. je jeho snaha podnikat. Tím často dochází k dublování činností LČR a lesnických společností nerespektující oddělené správy státního majetku od vlastního výkonu těžebních a pěstebních prací lesích ve vlastnictví státu. LČR s. p. neprošel od 90. let žádnou transformací ani restrukturalizací.
red.