V článku je možné nalézt několik konkrétních příkladů. Podle HN totiž v létě 2009 zadaly Lesy ČR bez výběrového řízení společnosti Media Marketing Services zakázku za 13 milionů na kampaň Hurá do školy! aneb Jezděte bezpečně. Krátce předtím uspěla v IT tendru státní firmy za 400 milionů korun společnost Dynn, druhou část soutěže za 200 milionů ovládla spřízněná společnost Time import. Hospodářské noviny upozorňují, že místo standardního výběrového řízení přitom Lesy ČR provedly soutěž o návrh, jíž se obvykle vybírají třeba architektonické návrhy, nikoli technické služby.
V prosinci 2009 zase podnik dal zakázku za 180 milionů na nákup a plánování inzerce společnosti Médea. Médea byla v soutěži jediným zájemcem.
V březnu 2010 si pak vedení firmy bez výběrového řízení objednalo reklamu za dva miliony korun na muzikál Baron Prášil z produkce Oldřicha Lichtenberga. Všichni podnikatelé úspěšní v tendrech státních lesů se přitom podíleli na kampani ČSSD. Tehdy byla ČSSD velkým favoritem voleb.
Jak dále uvádí HN, většina dodavatelů sociálně demokratické kampaně si sáhla i na jiné veřejné peníze, ale „sešli” se v Lesích ČR, jednom z nejméně otevřených státních molochů.
Podle deníku neochotu odpovídat na otázky státní podnik vzápětí potvrdil. „Redakce HN se vedení Lesů ČR dotázala na detaily zmíněných zakázek a na to, o co v nich šlo, zda nebyly předražené, kdo o nich rozhodl a jak moc byly potřeba. Odpovědi však přicházely jen obecné, navíc často až po urgencích.
Například: Proč si státní podnik vybral pro sponzoring zrovna muzikál Baron Prášil? Mluvčí podniku Zbyněk Boublík jen řekl, že sponzoring schvaluje dozorčí rada. „V roce 2010 poskytl podnik sponzorské dary ve výši 16,2 mil. Kč, v roce 2009 ve výši 13,7 mil. Kč,” odepsal pak Boublík na žádost o jmenovitý seznam všech, koho Lesy ve zmíněných letech podpořily. Sponzoring za rok 2011 je přitom už zveřejněn na internetových stránkách.“
Výraznou roli ve financování kampaně ČSSD sehrál Jaromír Soukup z agentury Médea. Oproti oficiálním ceníkům údajně poskytoval sociálním demokratům slevy až 90 %. Jak uvádí deník, Soukup je známý tím, že se rád pohybuje kolem politiky. Na jaře 2009 vyjednával s premiérem Mirkem Topolánkem, zda padne vláda. Stál tehdy za nespokojenými zelenými poslankyněmi Olgou Zubovou a Věrou Jakubkovou, které opozici pomohly kabinet svrhnout. Zubovou pak prosadil na sněmovní kandidátku ČSSD. Zároveň získal v minulosti řadu státních zakázek. Kromě LČR (180 mil. na 3 roky), také ČEZ či České dráhy (dalších až 160 mil. Kč ročně).
Minimálně v případě Lesů už Médea ale mnoho nevydělá. Současné vedení ministerstva zemědělství v čele s Ivanem Fuksou (ODS) totiž není Soukupovi nakloněno, a dokonce chtělo smlouvu vypovědět. Když to nešlo, dostalo vedení LČR pokyn omezit reklamu na minimum.
Dalším důležitým Tvrdíkovým partnerem byly firmy z holdingu Media Bohemia, za nímž stojí Daniel Sedláček a spolumajitelem je i uhlobaron Antonín Koláček. Jejich dceřiná společnost Limemedia oficiálně zajišťovala pro ČSSD internetovou reklamu a další z firem Media Marketing Services (MMS) zase pořádala mítinky. Také MMS uspěla u Lesů ČR. V roce 2009 bez soutěže získala zakázku za 13 milionů na „prezentaci a zviditelnění objednatele v souvislosti s konáním akce Hurá do školy! aneb Jezděte bezpečně”. MMS, jíž patří síť lokálních rádií, rozdávala dětem v září balíčky s lesní tematikou či informační letáky. „Setkalo se to s velmi příznivou odezvou,” hodnotí smysl vynaložených milionů Lesy ČR.
Další spojenec sociálních demokratů se jmenuje Oldřich Lichtenberg. Pro ČSSD zajišťoval estrádní umělce, jako třeba Michala Davida, a dostal za to kolem pěti milionů. I úspěšný producent komerčních muzikálů si dokázal najít cestu k veřejným penězům. Na něho napojené Divadlo Broadway a společnosti Cleopatra muzikal a LL production získaly jen předloni 12 milionů korun od hazardních společností. Ty musí dávat část svých výtěžků na prospěšné účely. Zákon však umožňuje, aby mezi prospěšnými akcemi byly i komerční kousky typu Lichtenbergova Barona Prášila.
Právě s ním měl hudební producent, jenž seděl už v Tvrdíkově volebním štábu z roku 2006 a ČSSD pomáhal i v dobách Stanislava Grosse, štěstí u státních firem. Lesy ČR si muzikál vybraly za ideální příležitost pro svou reklamu za dva miliony, České dráhy s jeho divadly uzavřely partnerství, některé muzikály sponzoruje ČEZ.
Jak dále uvádí HN: „samostatnou kapitolou je pravá ruka Jaroslava Tvrdíka z volebního týmu – bývalá stranická mluvčí Magdalena Mrnková. Ta je dnes jednatelkou vlivné lobbistické agentury Christian V. I. P., kterou v minulosti spoluvlastnil Andrej Surňak. Ten má blízko k sociálně demokratickému expremiérovi Stanislavu Grossovi – stál za dnes už slavnou kampaní s mottem Myslím to upřímně.
Mrnková figuruje i v orgánech společnosti Frederiks Group CZ, od které vede linka k Lesům ČR. Frederiks Group je totiž personálně propojená a sídlí na stejné adrese jako společnost Dynn, jež na přelomu let 2008 a 2009 získala od státních lesů zakázku za 398 milionů korun na IT.
Lesy při tendru podle zjištění týdeníku Ekonom použily pouze soutěž o návrh. Nabídky v tomto případě neposuzovala komise podle přesných kritérií, ale spíše subjektivně porota. Takový postup se používá třeba u architektonických zakázek, jež nemají přesně zadáno, jak má výsledek vypadat. Část zakázky za 398 milionů korun získala právě firma Dynn, další část za 208 milionů pak jiná personálně spřízněná společnost Time import.“
Lesy ČR však mají v posledních dnech i další problémy. Server Aktuálně totiž zveřejnil zprávu, že musí zaplatit pokutu za zničení obory Radějov.