- Jak hodnotíte prodej lesní techniky v roce 2014?
- S jakými novinkami přišla vaše společnost v roce 2014 a jaké novinky připravujete pro rok 2015?
Vlastimil Zeman
ředitel Merimex, s. r. o.
- Prodej lesní techniky značky John Deere se v prvních třech dekádách roku 2014 nijak nelišil od trendu posledních let. Až v závěru roku se podařilo prodat několik nových strojů, a to nejen v ČR, ale docela překvapivě větší počet strojů než v ČR jsme prodali na Slovensku. Především se prodávaly stroje ojeté, a to stroje prověřené, které jsme dovezli od našich zahraničních partnerů ze sítě prodejců John Deere.
Dle mého názoru se zatím situace významně nezměnila a strojový park s harvestorovou technikou významně stárne, a pokud nedojde k obnově a novým investicím v nejbližších letech, může se stát, že bude sice kvantitativně dostatek strojů, ale výrobní kapacita bude nedostačující vzhledem k nízké produktivitě a poruchovosti těchto strojů. Obávám se však, že pokud nebude za provádění těžebních prací finanční ocenění, které je běžné jinde v Evropě a které umožňuje pravidelnou obnovu výrobních prostředků, bude změna této situace velmi problematická.
Není neobvyklé, že se v cenách za provádění těžebních prací lišíme oproti zahraničí řádově až o desítky procent.
Velice pozitivně hodnotíme dodávku simulátoru John Deere se dvěma doplňkovými výukovými moduly a speciálním výukovým softwarem TimberSkills pro Českou lesnickou akademii v Trutnově. Jedná se o komplexní systém třech simulátorů a výukových materiálů vyvinutý ve spolupráci společnosti John Deere a finského lesnického učiliště ve Valtimo, který vede studenta při výuce práce s harvestorem a vyvážecím traktorem krok za krokem. Přičemž výuka není zaměřena pouze na samotné ovládání stroje, ale především na zvládnutí správných pracovních postupů jak v probírkových, tak v mýtních těžbách.
- Novinek v roce 2014 byla celá řada. Byla zahájena sériová výroba nejoblíbenějšího harvestoru John Deere 1270E iT4 také v 8kolové verzi. Začala výroba malého a středního harvestoru 1070E a 1170E s novými motory iT4. Dále byly uvedeny na trh nové kácecí hlavice s označením H413 a H415 nahrazující velice úspěšné modely H754 a H480C. V průběhu roku došlo také k celé řadě technických vylepšení na stávajících modelech. Do nabídky volitelných výbav se nám dostal inovativní systém inteligentního ovládání jeřábu vyvážecích traktorů IBC, který byl oceněn na všech významných lesnických výstavách po celé Evropě. Byla zahájena výroba ekonomické varianty vyvážecích traktorů s pevnou kabinou.
Z informací, které můžeme poodhalit pro rok 2015: na trh bude uveden nový speciální lesní kolový traktor s označením John Deere 640L. A bude také spuštěna sériová výroba dalších modelových řad vyvážecích traktorů s motory iT4.
Jiří Doskočil
vedoucí organizační složky Komatsu Forest GmbH v ČR
- Rok 2014 představoval celosvětově v prodeji lesní techniky pokračování trendu snížené poptávky, který započal v průběhu 2. pololetí 2012. Stagnace se výrazněji projevila ve středoevropském prostoru. Prodej TDS v České republice v tomto období lze těžko hodnotit. Není téměř co. S výjimkou několika prodaných nových strojů nejnižší výkonové kategorie, k jejichž nákupu byli jejich noví majitelé spíše donuceni podmínkami výběrových řízení LČR a VLS ČR, byla poptávka zaměřena na použité stroje s důrazem na jejich cenu, nikoliv na stáří a počet motohodin. Objevuje se nový fenomén známý u trhu ojetých osobních automobilů – tzv. přetáčení počtu motohodin. Zákazníky, kteří kupují takovéto stroje bez záruky původu od neautorizovaných dovozců tak čekají nepříjemná překvapení. Stav strojového parku TDS se dále zhoršuje.
- Po dokončení inovace sortimentu vyvážecích traktorů zahájením výroby 11 t stroje Komatsu 835 v roce 2014 a rozšířením sortimentu kácecích hlavic představil výrobce Komatsu Forest v říjnu minulého roku kompletní inovaci sortimentu harvestorů, jejich výroba bude zahájena v únoru. Jedná se o Komatsu 901, Komatsu 911, Komatsu 931 a Komatsu 951. Čtyři nové harvestory, které obnášejí vše od úplně nového designu, nové kabiny s možností tlumení a ekologického motoru Stage IV po bezklíčový systém dálkového uzamykání a přístup k mediálním kanálům k úplně novému hydraulickému systému s dvojitými hydraulickými obvody, které ještě na trhu nebyly k vidění. Výsledkem je vysoká kapacita produkce a nízká spotřeba paliva na jednotku produkce. Nové harvestory stavějí na dobře odzkoušené koncepci centrálně umístěného jeřábu a kabiny a výkyvné osy, která spolu s pístnicemi náklonu kabiny nabízí jedinečnou stabilitu stroje a pohodlí operátora. Kabina poskytuje lepší výhled vzhůru a dolů, rotaci kabiny/jeřábu o 360 stupňů a nízkou úroveň hluku. Významným novým prvkem je dálkové ovládání uzamykání, poprvé použité u průmyslových strojů, které může řídit i vytápění a vypínač hlavního obvodu a osvětlení až do vzdálenosti 300 metrů. K zajištění správných podmínek pro účinnou produkci mají nové harvestory 3čerpadlový hydraulický systém, který poskytuje jedinečnou spolupráci mezi jeřábem, funkcemi hlavice a transmisí. Pracovní hydraulika je oddělena od transmise a je rozdělena na dva hydraulické obvody. Tyto hydraulické obvody mohou být ovládány zvlášť či dohromady, v závislosti na funkci či požadavcích na množství oleje. Motory jsou jedněmi z prvních na trhu, které splňují přísné požadavky normy Stage IV/TIER4 Final na minimalizaci emisí a kysličníků dusíku. Chladicí systém má vysokou chladicí kapacitu a komponenty jsou stavěny na vysoký průchod vzduchu. Velká chladicí kapacita snižuje spotřebu paliva a úroveň hluku. Všechny čtyři harvestory mají Komatsu Comfort Bogie s portály uvnitř ráfků, což zvyšuje terénní světlost. Důraz je kladen na automatické funkce, centrální servisní body, snadný přístup a chytrá řešení například pro filtry a pojistky. Denní prohlídka je nyní snadno vykonána bez nutnosti otevírání kapotáží.
Ing. Tomáš Kuchta
ředitel LESNICKÉ OBCHODNÍ, s. r. o.
- Rok 2014 se povedl. Značkám, které zastupujeme, se dařilo nejen ve světě, ale i u nás. Prodej Vimeků byl nejlepší za 12 let působení v ČR. Důvěra v Logsety roste a i jejich prodej byl nadprůměrný. Vyvážecí vleky K.T.S. se drží na stejné úrovni jako loni. Na jaře jsme překonali hranici 100 Vimeků v ČR. Nově se více a více prosazují i harvestory Vimek. Proto by bylo neskromné si stěžovat.
V roce 2014 Logset dokončil novou modelovou řadu GT s novými motory splňující nejnovější emisní limity. Z nové řady se mimořádně daří harvestoru 8 H GT a vyvážecímu traktoru Logset 5 F GT. Vimek provedl pouze malé změny u novinek z předešlého roku – harvestoru 404 T5 a vyvážecího traktoru 610.
- Novinky pro rok 2015? Jistě přijdou, vždyť bude v červnu „malá Elmie". Nechte se překvapit.
Roman Prokšík
FOREST MERI, s. r. o.
- Při hodnocení roku 2014 bych mohl použít z velké části článek na stejné téma z roku 2012. Ono se totiž nezměnilo vůbec nic. Nejpalčivějším problémem stále zůstává, že ceny za práci neodpovídají dnešní realitě cen na pořízení techniky. Proč? Protože Lesy ČR stále zadávají komplexní zakázky na základě jediného parametru, a to nejnižší ceny, protože firmy stále dávají nabídky, které jsou na hranici rentability či dokonce pod ní a neumožňují tak rozvoj ani jim, ani živnostníkům, které si najímají. A od cen, které platí tyto firmy živnostníkům, se pak odvíjejí i ceny, které platí ostatní vlastníci jen s nepatrným navýšením. Živnostníci mají možnost na tyto ceny nepřistoupit, ale on se bohužel vždy najde někdo, kdo to za ty ceny udělá. Třeba zemědělec, který by v zimě byl stejně doma, musel topit, a tak jde přibližovat s traktorem, který má navíc mnohdy pořízený na zemědělské dotace a jen s jednoduchým mechanickým navijákem. Nebo to udělá živnostník se starým traktorem, dávno odepsaným nebo ten, který si pořídil sice nový (ten nejlevnější traktor), ale je pod tlakem splátek. Známe jen pár živnostníků, kteří mají práci zaplacenou a investují, protože dlouhodobě pracují u jediného vlastníka a ten zná jejich kvalitu práce nebo proto, že v dané oblasti už nejde nikoho jiného sehnat. A opravdu musíme čekat na to, až tuto práci nebude mít kdo dělat? Až i ti nejlepší odejdou? Protože všichni na to, aby si vydělali, musejí dělat daleko více než jen 8 hodin denně. Jak dlouho to jde vydržet? Dnešní ceny za práci jsou nižší, než které se platily před 7 lety, než jsem odešel z provozu. My většinu strojů nakupujeme za eura, loňský zásah ČNB způsobil skokové zdražení o 10 %, další zdražení je kvůli přísnějším emisním normám motorů řádově o 10 tis. eur, a to ještě neplatí TIER 4. A traktor do lesa by se měl určitě po 8 letech obnovit. V Německu obnovují stroje i po 4 letech, a to jsou speciály za násobně vyšší ceny.
Zcela konkrétně. Máme na skladě ustrojený traktor Valtra N92 pro přibližování s navijákem Igland za pořizovací cenu 2,1 mil. Kč. Když vezmeme tuto pořizovací cenu, odpisy, naftu, spotřební materiál apod., potom vyjde náhrada za 1Nh na 680 Kč. Cena, která se platí dnes, je 330–350 Kč!
I za traktor-bagr, který vám vykope základy, zaplatíte více a to často ještě bez dokladu.
Jak z toho ven? Jednoduchá rada není. Vše se prolíná a souvisí jedno s druhým. Určitě to je na širší diskuzi, ale je nejvyšší čas to konečně změnit.
Každopádně první krok musí udělat LČR jako dominantní vlastník-správce lesů a ten, který má největší vliv na dění a situaci v lesích. Myslím, že i toto patří do péče řádného hospodáře. Náš obchod je tak závislý zejména na dotačních titulech PRV na pořízení lesní techniky.
- Novinky byly spíše dílčí u jednotlivých výrobců v rámci modernizace nebo optimalizace modelových řad. Novinkou byla určitě Compact série u traktorů Hattat, což je jednoduchý mechanický traktor vyráběný v Turecku v licenci Valtry za velice příznivou cenu. Naše firma získala certifikát ISO a OHSAS a spustili jsme stránky na Facebooku. Pro rok 2015 bude asi největší novinkou nový slovenský výrobce SLKT a zcela nový 6válcový model Valtry T4.
red.
Komentáře
Že neprodáváte HV ? Vždyť to dostupné dřevo je dávno prohnané přez hlavici HV a porosty jsou v trapu. A to co je jakeštakeš , tak to schroupe zbytek harvestorových herek a není práce pak pro traktory.
Proč vláda přihlíží jak se kupčí s prací? Vždyť ty firmy se chovají jako pasáci.Proč hajní zamlčují informaci, že výrobu-náklady na provedení těžby, má firma v tendru uhrazené od LČR? A zůstane jim za paznechtama dost peněz. Proč Stát nevytvoří nazpět LZ, aby živnostníci mohli provádět napřímo pro stát služby? Proč se tak nevytvoří daleko více pracovních míst pro hajné a techniky? Ať si pak majitel firmy XY příjde soutěžit o dřevo a kupuje od státu. Jenže to by nesměl sedět někdo na židli hoooodně vysoko tam nahoře.
Ale mám takovou informaci pro ostatní živnostníky :) - " odešel jsem z lesa a zjistil sem , že se peníze dají vydělat za kratší dobu a i bez námahy a navíc se zaplacenou dovolenou" .