logo Silvarium tisk

Středočeský kraj chce, aby MŽP pomohlo s propagací NP Křivoklátsko

Středočeský kraj chce, aby ministerstvo životního prostředí pomohlo s propagací plánovaného vyhlášení Národního parku (NP) Křivoklátsko. Podle hejtmana Miloše Petery (ČSSD) je třeba osvěta obyvatel. Řekl to na tiskové konferenci 25. 8.

Kraj podle hejtmana nedávno provedl bilanci postojů 18 obcí, kterých se plánované vyhlášení národního parku dotkne, výsledkem je souhlas zhruba poloviny z nich. Vyhlášení parku přinese více peněz do regionu, lepší dosažitelnost dotací a zvýší turistický ruch, což přinese podnikatelské příležitosti, uvedl Petera.

Podle hejtmana jsou závěry z anket mezi obcemi nejednoznačné a vyplývá z nich, že informovanost lidí je malá. "Je třeba dělat další osvětu v těchto obcích a mezi lidmi a měla by to být činnost Agentury pro ochranu přírody a krajiny ČR," uvedl hejtman. 

Podle zástupců petičního výboru Petice proti vyhlášení národního parku Křivoklát ale hejtman výsledky anket překrucuje. "Ankety proběhly ve 13 obcích, a ve všech se vyjádřila nadpoloviční většina občanů proti vyhlášení národního parku na katastru jejich obcí. V naprosté většině obcí se vyjádřilo proti národnímu parku více než 75 procent občanů, v jedné 99 procent a v jedné dokonce 100 procent občanů," sdělil ČTK mluvčí petičního výboru Miroslav Pecha. Zbylé obce prý ankety z různých důvodů neprovedly.

"Protestujeme proti překrucování výsledků anket středočeským hejtmanem Milošem Peterou, u kterého bychom předpokládali serióznější přístup, zejména z toho důvodu, že obce k vykonání anket sám vyzval a slíbil, že nepůjde proti vůli občanů," dodal Pecha.

Hejtman v dopise ministra životního prostředí Richarda Brabce také žádá o vyvolání dalších jednání se starosty obcí, kde by jim pracovníci agentury poskytli další informace. "Zástupce kraje se také rádi těchto jednání zúčastní," dodal hejtman.

Vyhlášení Národního parku Křivoklátsko podporuje také ministerstvo, náměstek ministra životního prostředí Vladimír Dolejský už dříve ČTK řekl, že regionu může přinést ekonomický růst. Konkrétně třeba vznikem nových pracovních míst a získáním dotací. Podle náměstka ale také ministerstvo nechce národní park vyhlásit direktivně za každou cenu, pokud s tím obce nebudou souhlasit.

V. Dolejský: Vyhlášení NP Křivoklátsko může regionu přinést ekonomický růst

V září budou poslanci projednávat novelu zákona o ochraně přírody a krajiny (ZOPK), kterou ministerstvo připravuje. Novela má legislativně zastřešit všechny české národní parky. V případě, že bude novela schválena v navrženém znění, může jí být v budoucnu NP Křivoklátsko vyhlášen. NP Křivoklátsko ale nebude vyhlášen dnem účinnosti novely, protože vlastní návrh novely se týká jen současných národních parků, tedy NP Šumava, NP Podyjí a NP České Švýcarsko. Zákon bude mít vliv na způsob případného vyhlášení národního parku, statut jeho správy a jeho režim.

Národní park by mohl být vyhlášen na více než 10 000 hektarech pozemků, převážně lesů. Měl by se rozprostírat jižně od Křivoklátu podél Berounky. Nynější Chráněná krajinná oblast Křivoklátsko má rozlohu 628 kilometrů čtverečních. Ministerstvo životního prostředí Křivoklátsko popisuje jako jedinečnou oblast, v níž se v pahorkatině kombinuje pestré geologické podloží s rozsáhlými lesy. V oblasti se podle úřadu vyskytuje víc než 80 druhů původních dřevin.

red.

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Komentáře  

+14 # Lubik 2015-09-01 12:48
Jasně, když nejde prosadit NP po dobrém, tak se musí ideologická masáž (osvěta) přitvrdit a prosadit po zlém.
Ty ankety mimochodem ukazují nedostatečnou kompetentnost zastupitelů obcí, kteří místo toho, aby v rámci demokracie vyhlásili místní referendum, šaškují s přihlouplými a bezcenými anketami, které jsou ve výsledku možná použitelné tak akorát jako špatná náhražka toaletního papíru.
Celkově slouží záměr vyhlášení NP jako dojná kráva veřejných rozpočtů a nejviditelnějším výsledkem bude zničení stávajících smrkových lesů na jeho území.
-7 # Máchal 2015-09-03 08:37
Taky si ale všimněte, kdo tlačí na pilu, a kdo dělá tu, jak říkáte "ideologickou masáž a prosazování po zlém". To není MŽP, které to sice podporuje, ale jasně se vyjádřilo že bez podpory občanů to nemá cenu. To není agentura ochrany přírody, která by to podle Petery měla zajistit. Nejsou to ani známí ideologové z hnutí duha a spol.
Je to středočeský hejtman za ČSSD. Nejspíš za podpory krajských zastupitelů, když hlásá velkými titulky "středočeský kraj chce". Takže ty zájmy o protlačení NP zřejmě budou tentokrát někde jinde, než u nějaké "sluníčkové divočinové ideologie" nebo mocenských zájmů státní ochrany přírody.
Jinak souhlasím s tím co píšete o bezcenných anketách - tohle je jasný prostor pro vypsání místního referenda a rozhodnutí natvrdo a napořád zda park bude nebo nebude. A toho se zřejmě bojí "obě strany", tak se plácají v rozhovorech a tendenčních anketách.
+9 # Lubik 2015-09-03 10:13
V jednom máte pravdu. Za předchozího hejtmana bylo přijato negativní stanovisko kraje. Oficiálně po změně hejtmana rada nebo zastupitelstvo žádné stanovisko k NP nepřijalo. V současnosti to tedy vypadá tak, že si skutečně hejtman prosazuje svoje osobní touhy a ostatní "podržtašky" buď mlčí, nebo alibisticky "zatím" přikyvují.
-10 # Máchal 2015-09-04 09:48
A v tom druhém nemám? Mluvíte tu o ideologických masážích a prosazování po zlém. O čem to mluvíte? Kdo koho kde masíruje, kdo prosazuje něco po zlém? Nějak v případě Krivoklátska v současné době nic podobného nepozoruji ani ze strany MŽP, AOPK, ani nevládních organizací. Mluvíte o tom, jako by to MŽP (nebo kdo?) nějak prosazovalo, na krev a "proti všem". Nic takového ale nevidím.
+8 # Lubik 2015-09-04 10:46
Já jsem někde napsal, že MŽP něco prosazuje?
To se chová dost opatrně, aby nešláplo do ho.....
Takže záměr podporuje, ale nechává to na obcích (nic jiného jim naštěstí nezbývá). Pokud vím, bylo již nějaké veřejné jednání na Křivoklátsku, myslíte, že zástupci MŽP tam mlčeli nebo ríkali "my nic, my muzikanti"? Velmi intenzivně to dále podporuje AOP a CHKO. A nejvíc zmíněný hejtman.

Myslíte tedy, že v dnešní době, kdy všechno ovlivňuje mediální cirkus, je to malá masáž a zanedbatelný tlak?
-7 # Máchal 2015-09-04 11:04
No rozhodně bych to nenazval prosazováním po zlém, což evokuje nějaké zneužívání "zelené moci" nebo kdoví co.
Na takových veřejných jednáních mlčí málokdo, od toho taky jsou, aby se to vyříkalo. Žádné prosazování po zlém ale vážně nevidím.
Oni lidi jednak nejsou blbí, a už se o tom mluví docela dlouho, a jednak ten mediální cirkus a tlak, ruku na srdce, působí obě (všechny) strany, montuje se do toho všechno možné vč. šumavského parku atd. Resp. slyšel jsem velmi málo jiných argumentů proti, než "podívejte jak to dopadlo na Šumavě". Což je v podmínkách Křivoklátska trošku mimo. Přinejmenším by to chtělo nějaké relevantní argumenty, odpovídající konkrétní situaci na Křivoklátsku.
Ale abychom si rozuměli, já tady taky za park neagituji, můj názor v tomhle je velmi vlažný až spíš proti. Jen mi vadí výroky o prosazování po zlém, protože k ničemu takovému nedochází a jen se tím věší na zeď bubák. Který se někomu celkem hodí, rozhodně víc než obecná shoda. Jestli jsou tam lidi proti, nebo pro, tak ať si to potvrdí regulérně vypsaným referendem, a fertig. Situace se tím jednoznačně vyřeší a bude klid.

Já si stejně osobně myslím, že hlavní a podstatné zájmy, které za těmi tlaky pro i proti jsou, jsou poněkud jiné, než o kterých se veřejně mluví. A pocit lidí, že si rozhodli o nějakém vstupu do lesa, proti tomu aby to tam dopadlo jako na Šumavě, nebo že se tam masově zvýší turistický ruch, to všechno je jen pozlátko. Podstata je o něčem jiném, což asi oba cítíme a víme.
+7 # Lubik 2015-09-04 13:04
Bohužel se mi to takto růžově nejeví. Formou nátlaku, který opravňuje použití expresivnějšího výrazu po zlém, je např. věta z článku: Hejtman v dopise ministra životního prostředí Richarda Brabce také žádá o vyvolání dalších jednání se starosty obcí, kde by jim pracovníci agentury poskytli další informace. "Zástupce kraje se také rádi těchto jednání zúčastní," dodal hejtman.

Jednání již byla. Jaké další nové informace mohou zaznít? Jsem toho názoru, ža již bylo řečeno vše možné i nemožné. Takže jednání budou probíhat stylem: Budeme "jednat" tak dlouho, dokud neschválíte to, co chceme my. A předpokládám, že víte, že kraj má dostatečné ekonomické páky na "pacifikování" obcí.
-9 # Máchal 2015-09-07 08:11
...nebo dokud se nerozhodne, že to bude jinak. Třeba tak jak chtějí občané obcí, kteří nedostali regulérní příležitost si to odhlasovat, i když jejich zájmů mají všichni plná ústa.

Prosazení po zlém je tedy podle Vás už samotná vůle a snaha dál jednat o věci, ve které nedošlo zatím k jasnému slovu a rozhodnutí ani příslušných orgánů, ani vyjádření vůle občanů něčím jiným, než těmi tendenčními anketami, které sám kritizujete? Jen proto, že Vy sám máte na to ten názor, že by se o tom vůbec ani jednat nemělo? To je dost svérázná definice "prosazování věcí po zlém".

To, čím připomíná NP Křivoklátsko NP Šumavu je už především ta společenská atmosféra plná předsudků, různých polopravd a politického oportunismu. Proč se u nás nemůžou věci rozhodovat normálně, s chladnou hlavou a na základě vyložení všech karet na stůl? Proč by odmítnutí vyhlášení dalšího parku nemohlo proběhnout bez kydání špíny, řečí o ideologiích a mocenské zvůli? Pokud se v obcích budou schopni konečně sami rozhodnout, jestli to chtějí nebo ne, jsem přesvědčený o tom, že kraj je nijak "pacifikovat" nebude. Jenže k takovému rozhodnutí se musí obce nejdřív rozhoupat, a to bez toho aby to pořád někdo vytahoval a vyvolával jednání, samo o sobě asi nespěje. A bez toho, aby dostali veškeré relevantní argumenty, podklady a ekonomickou rozvahu, namísto předsudků a profesních třenic, to ani není vůči nim fér.

Je třeba to nějak rozseknout a už ukončit. Aby obyvatelé obcí ještě nakonec neřekli, že jim ten park někdo po zlém odepřel, i když ho vlastně napůl chtěli: :lol: Ne vážně, je pak kolem toho zbytečně vypjaté společenské napětí, i když pro drtivou většinu obyvatel by se nezměnilo vůbec, ale vůbec nic.
-3 # Zepecka 2015-08-31 20:48
Ministerstvu ŽP bylo zřízeno aby se staralo o ekonomiku nebo o přírodu?

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Zobrazení: 8164

Větší prostor pro samostatné rozhodování vlastníků lesů, lepší podmínky pro přizpůsobení lesů na klimatickou změnu, novou...

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4294

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4070

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Zobrazení: 3406

Když se mě někdo zeptá na nejoblíbenější dřevinu, je to smrk, říká lesní správce Ing. Jan...

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Zobrazení: 3279

Skupina sedmi neziskových organizací lesníků, zemědělců a ochránců přírody spustila v reakci na šíření dezinformací o novele...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 2564

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě