Řekl to novinářům náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).
"Kůrovec je problém dramatický. Problém je, že ta čtyřicetitunová auta jezdí po cestách, kde před tím maximálně jezdily nějaká osobní auta, případně traktor," uvedl Unucka.
Mnohé silnice se kvůli častým přejezdům těžkých souprav s návěsem naložené dřevem dostaly do havarijního stavu. Těžba v Beskydech a zejména Jeseníkách je kvůli kůrovci podle Unucky více než sedminásobně vyšší než v minulosti. "Čekáme opravdu na pomoc státu," řekl Unucka. Hejtman Ivo Vondrák (ANO) se kvůli tomu obrátil už přímo na premiéra Andreje Babiše (ANO). Kromě krajských cest jsou kvůli intenzivnější těžbě zničené i městské a obecní silnice, kraj celkové škody odhaduje na miliardu korun.
"Kůrovec napáchal největší škody hlavně v Moravskoslezském kraji, kde probíhá 40 procent veškeré kůrovcové těžby v republice," připomněla mluvčí kraje Nikola Birklenová.
Podle Unucky je navíc problém v tom, že nyní nejvíce trpí Bruntálsko, kde ale hustota zalidnění a tudíž ani doprava není tak velká, ale kůrovec už páchá škody i v Beskydech, kde bude mít poškození cest větší dopad.
"Když porovnáme, kolik lidí žije na svazích Jeseníků a kolik na svazích Beskyd, tak je to možná jedna ku dvaceti," řekl Unucka. Na Bruntálsku kraj škody zatím odhaduje na 400 milionů korun, v Beskydech na 200 milionů korun, ale těžba kalamitního dříví ještě neskončila. Kraj tak očekává, že náklady na opravy silnic dále porostou.
Kraj už na nejnutnější opravy cest, které kůrovcová těžba poničila, letos uvolnil šest milionů korun. Jde ale o provizorní opravy. Podle Unucky je nutné nejprve počkat, až kůrovcová těžba skončí, a pak systematicky začít opravovat poškozené cesty. Podle vedení kraje by bylo vhodné ustavit centrální krizový štáb, který bude řešit nejen obnovu porostů, ale i sekundární škody způsobené těžbou kůrovcového dřeva.
Podle ČTK, red.