Zákon o veřejných zakázkách určuje pravidla každého tendru nad dva miliony korun. Zadavatel však může provést úhybný manévr, když zakázku formálně rozdělí na několik menších, jak se zřejmě stalo v projednávaném případě Lesů ČR. Pro menší zakázky si pak může zadavatel stanovit parametry sám.
"Nejvyšší správní soud přisvědčil rozhodnutí krajského soudu; zadavatel nesprávně rozdělil tuto zakázku na více drobných a počínal si tak netransparentně," uvedla Lavická. Podle ní bude odůvodnění rozhodnutí k dispozici na webu soudu v nejbližších dnech.
Případem se v minulosti zabýval také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Žádné chyby ale v tomto správním řízení nenašel.
S dosavadními závěry Krajského soudu v Brně ÚOHS nesouhlasil. Podal proti nim stejně jako Lesy ČR kasační stížnost. Případ se nyní vrátí znovu před ÚOHS, který je vázán právním názorem NSS. Lesům ČR může uložit pokutu.
"V oblasti hospodaření s lesy je to určitý dílčí precedens, který jistě bude mít vliv na správní praxi," komentuje dopad verdiktu soudce NSS Karel Šimka. "Případ byl opravdu hraniční a musím říct, že v některých případech chápu zadavatele, že nejsou schopni přesně určit, jestli tu zakázku mají, nebo mohou rozdělit, nebo ji vypsat jednotně. Ale tento rozsudek by měl poskytnout určité vodítko."
Lesy ČR nechtěly případ komentovat s tím, že se jedná o dědictví po předchozím vedení. "Lesy České republiky zaujmou stanovisko až po rozhodnutí ve věci. Záležitost je z doby předchozího vedení podniku, současné vedení postupuje plně v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," konstatoval mluvčí podniku Zbyněk Boublík.
Tendr napadla společnost CE Wood. Koncem roku 2010 jí vyhověl Krajský soud v Brně, jehož závěry nyní potvrdil i Nejvyšší správní soud. CE Wood poukazovala na nezákonné rozdělení jediné veřejné zakázky na 80 samostatných veřejných zakázek malého rozsahu. Firmě se nelíbilo ani vymezení tendru nebo příliš krátké lhůty do deseti dnů od zveřejnění zakázky.
Red.