logo Silvarium tisk

Lesy ČR zveřejnily Strategii rozvoje 2019-2024, z jednání vlády byla stažena

Strategii rozvoje Lesů České republiky od 1. září 2019 do 31. prosince 2024 zveřejnil 6. 1. státní podnik na svých webových stránkách. Dokument stanovuje základní směry a principy dalšího vývoje podniku. Dokument měla 6. 1. vzít na vědomí vláda, ministr Toman ho ale z projednávání stáhl kvůli mediálním debatám, které se kolem Strategie objevily v posledních dnech.

Aktuálně řešíme vážné dopady klimatické změny na lesní porosty a kolaps trhu se dřívím. V reakci na tyto zásadní faktory jsme připravili novou strategii hospodaření i obchodu," uvedl generální ředitel Lesů ČR Josef Vojáček. Od roku 2020 se tak například výrazně zvyšuje výměra pozemků, na kterých hospodaří a zároveň obchodují lesní závody Lesů ČR.

Počítáme se zvýšením objemu dříví obchodovaného ve vlastní režii na minimálně dva miliony metrů krychlových dřeva," uvedl Vojáček. Dále se výrazně mění obchodní model podniku. Nově se soutěží tři typy zakázek podle zasažení území kalamitou. Podnik podle Strategie také preferuje a přednostně financuje protikalamitní postupy, které souvisí se zvýšením stability a druhové pestrosti lesů včetně zajištění vhodných sazenic a vodohospodářských opatření, zadržujících vodu v krajině.

Součástí dokumentu je i popis finanční strategie podniku přizpůsobené aktuální situaci na trhu se dřívím a odhadem vývoje do roku 2024. Do roku 2023 se počítá s tvorbou záporného hospodářského výsledku, přičemž k největšímu hospodářskému propadu by mělo dojít v letech 2019 a 2020. Podle očekávaného hospodářského výsledku tak nebude podnik odvádět žádné finanční prostředky do fondu svého zakladatele, tedy Ministerstva zemědělství. „Letos předpokládáme, že by měl vzhledem ke kalamitě kulminovat objem těžby dřeva, a v příštích letech se postupně snižovat až na předkalamitních osm milionů metrů krychlových dřeva ročně vytěžených ve státních lesích. Scénář ale nelze napsat předem, vždycky nejvíc záleží na počasí," řekl Vojáček.

Celé znění Strategie naleznete zde.

Proto Strategie počítá s každoročním vyhodnocením a reakcí na skutečný stav. Růstem výnosů, především z obchodní činnosti, a poklesem těžebních nákladů souvisejících se snižujícím se objemem těženého dříví, by se měla postupně zlepšit i ekonomická situace podniku. „V pěstební činnosti s poklesem nákladů nepočítáme. Tam kontinuálně narůstají, protože musíme zalesnit kalamitní plochy a následně se o ně starat," upřesnil generální ředitel Vojáček.

Ministr Toman stáhl strategii Lesů ČR z jednání vlády 

Ministr zemědělství Miroslav Toman (za ČSSD) stáhl z jednání vlády 6. 1. informaci o Strategii. Řekl to na tiskové konferenci po schůzi vlády. Důvodem jsou podle něj debaty, které se kolem strategie v posledních dnech objevily. Pirátská strana například vyzvala premiéra Andreje Babiše (ANO), aby vrátil ministerstvu zemědělství strategii k dopracování. Dokument podle nich obsahuje sérii podstatných vad a nesrovnalostí.

"Strategie nabyla platnosti již schválením dozorčí radou a zakladatelem. Podnik se jí řídí od září loňského roku. Na vládu šla jen pro informaci," uvedl Toman. Kritiku Pirátů odmítl. "Rozumím, že se na kůrovcové kalamitě snaží některé strany získat politické body. Ale ať nezpochybňují odborné argumenty," dodal.

Čtěte také: Ministerstvo zemědělství odmítá výtky ke Strategii rozvoje Lesů ČR, zpráva Pirátské strany je manipulativní (TZ MZe)

Čtěte také: Piráti chtějí, aby vláda upravila strategii Lesů ČR (ČTK)Holomčík (Piráti): Předsedo vlády, nehazardujte se státními lesy (parlamentnilisty.cz)

Podle TZ Lesů ČR a ČTK, red.

 

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Komentáře  

+11 # cvonza 2020-01-16 13:43
Chaoticky se řešil problém nejsou lidi - KDO KDE teď potřebuje dřevorubce , momentálně : inzerát dřevorubec volná kapacita : prosinec leden unor. Řeši se peníze a NE kůrovec ten nikoho nezajímá je zima.
+17 # Pegos 2020-01-13 17:33
Cituji Zelený les:
Chápu deziluzi mnoha lidí, kteří jsou profesně spjati s lesem. Asi by bylo ale přesnější posuzovat situaci ve výchově komplexně, u všech vlastníků - malých, středních i velkých. Pak by se ukázalo, že není dechu ani kapacit na výchovu napříč vlastnickou držbou. Neumím si představit, že jsou lidé staženi z kůrovcových těžeb na těžby výchovné. Pokud se pozastaví prořezávky na pět let, není to žádná katastrofa a historicky to zde již mnohokrát po velkých kalamitách proběhlo.
S tím zaměstnáváním, opět je to hodně černobílé vidění světa. Určitě bych neviděl rozdíl mezi naším nýmandem a nýmandem z jiné země. Češi nejsou zaměstnanci na světové špičce, v lesnictví je to vždy o mixu suprových lidí, nromalních lidí i parazitů bez citu a chuti vykonávat dobrou práci. Pokud bys ale měl někde deponované tak dva, tři tisíce českých dělníků bez práce plných entuziasmu, chuti do práce a plných lesnické cti, pracujících za mzdu těch nýmandů, tak dej vědět, nějaká práce by tu v republice byla...
Promiň, ale tvé povzdechy mi spíše připomínají českou hospodskou komunikaci. Na druhou stranu máš bod za to, že ti to celé není lhostejné.

Jen poznámka k těm lidem s chutí do práce. Nevím jak moc se v lese pohybujete, ale všude se mzda a placení zvedá kdezto v lese je posledních cca 20 let mzda stejná a dokonce v poslední době jde dolů. Pomalu se to vraci do starých kolejí a lidé jdou raději do pracovních poměru
+20 # Starý 2020-01-14 09:01
Jen upřesním, na práce se těší zejména agentury a další, co z prostředků na práci odečtou svých x významných procent a zbytek dají těm co opravdu pracují...a od toho se vše odvíjí.
Je to nový způsob podnikání, který jsme pustili i do péče o přírodu a naše lesy. Ovšem důsledky budou pro nás všechny žalostné a zničíme tím vše bez čeho nejde dále existovat.
Něco podobného se nepovedlo ani minulé garnituře!! I ta dávala přes lesní závody a zaměstnance 100 % financí do lidí co dlouhodobě dělali na lesních zakázkách a dlouhodobě odpovídali za jejich kvalitu, žádné rychlokvašky a pryč...odměnou jim byla záruka práce a dlouhodobost smluv a prosperity...dnes, pokud ještě u lesa vydrželi, mají co??
Tím nemám nic proti těmto praktikám v jiném podnikání, např. automobilový průmysl, tam je to o tom, jestli si jedinec nakonec auto koupí a nebo ne, a jestli to či ono auto bude ekologické nebo ne. Zde máme na výběr a pak si i platíme za znečištění a pod.

!!! BOHUŽEL U LESŮ A SLOŽEK NAŠÍ PŘÍRODY TO NEJDE !!!

!!! UŽ TO NĚKDO Z ODPOVĚDNÝCH ZAZNAMENAL !!!

TAK DÁLE PÁNI Z VLÁDY, MZE, MŽP A POD., zavádějte tržní mechanizmy do složek naší přírody, lesů a vod.
Doufám, že už vám zvoní hrana a důsledky věřím už řada lidí zaznamenala a zaznamenává.
+10 # Bača 2020-01-14 18:48
Tak lepe bych to nenapsal.Jsme mistri na vyuzivani problemu k vlastnímu obohaceni.Nahle se vynori spoustu dobrosrdečných agentur,majicich nepreberne množství spickovych pracovniku,kteri by za les dychali.Vsichni vi,ze jejich neuveritelne vykony jsou na ukor kvality,coz se prave ukaze posleze.Pocatek vseho je jedine kritérium při vyberu viteze tenrdru,,coz je nejnizsi cena prosim.
+14 # Vladimír Pelíšek 2020-01-14 12:10
Toto je bohužel problém nejen ČR. Podobně to popisuje i pro Německo P. Wohrleben, který uvádí, že od 80.let do současnosti tam došlo nejen k podstatnému zvýšení spravované plochy, ale i poklesu personálu o více než 50 %. Uvádí ale taky, že v těch 80.letech šlo v některých případech o přezaměstnanost, že se pracovalo třeba jen 3 hodiny denně a stačilo to. Někdo si toho zřejmě všiml a rozjelo se to...
Je jasné, že teď to nestačí a musí nastat změna. Lesnictví není výroba potravin, aut, čehokoliv, kde něco vyprodukuji a do pár měsíců mám výsledek. Musí se nastavit systém, který vytvoří rezervy pro situace, jaká je dnes, a zároveň dobrými platy udrží schopné a přínosné lidi. Zatím je všechno jen teoreticky, hasí se požáry, místo aby se jim předcházelo.
+18 # Starý 2020-01-14 12:42
Souhlas a jen trochu doplním, v 80 letech se práce dřevorubce rovnala práci v uhelném dole a dle ČSN a pracovních a hygienických předpisů neměla překročit tuším cca 4.2 hod. Pominuli vysokou rizikovost, ovšem vše kompenzoval čas na přecházení, stěhování a pod.

No ale pak se i jinak zpracovávala nahodilá těžba a vše fungovalo. Dnes harverstor potřebuje prostor a množství a kde stále brát.... a jednotlivé stromy nikoho nezajímají.

Když mluvím s pracovnicemi, které celý život dělali a velice kvalitně pro LČR, TAK JIŽ ŘADU LET O TOMTO PODNIKU NECHTĚJÍ ANI SLYŠET, tak co se asi pohnojilo??
Další už řadu let dělají pro soukromé majitele lesů a jiné zaměstnavatele.

Stát ten nenese odpovědnost a když se něco podělá, tak s odstupným včas vymění vedení a kdo za co může, opět nikdo a hodíme to na ty před námi....ti dělali všechno špatně !!!
+9 # Pegos 2020-01-19 13:58
Jj tak nějak to asi je. Dříve bylo lidí v lese dost. Občas když to někde hořelo tak se jelo treba měsíc na výpomoc a fungovalo to. Dnes kdy je kmenových zaměstnanců pramálo tak to holt nemůže fungovat.
+12 # Zelený les 2020-01-17 12:34
Tak v lese se profesně pohybuji již 30 let, od pily po kancelář, tak mám docela dobrý přehled. Prvovýroba byla vždy finančně prokletá a dnešní trendy zaměstnávání jsou věcí, kterou asi jen stěží změníme. Řekl bych ale, že v tomto ohledu bude asi i hůř. Tím, že lesy budou po určitou dobu méně výnosové - ztrátové, tak to bude silně ovlivňovat i odměňování pracovníků v LH. Pokud stát a naše společnost uzná ostatní funkce lesa a bude mít zájem je také finančně ohodnotit, může se vrátit i prosperita lesnictví. To je ale jen jedna cesta a možnost. Větší využívání dřevní hmoty na úkor jiných materiálů, význam dřeva, co by strategické obnovitelné suroviny, les jako prostor pro lidi a jejich nedestruktivní aktivity. Zkrátka změna vnímání lesního prostoru a vážení si ho - běh asi generační, ale nezbytný...
+7 # Starý 2020-01-17 12:37
Ano, ano a ano..to vnímání, dnes se vše co není in a přes počítač nenese, ale až se nebude v čem umýt, čím zatopit a kam na houby.......

Vážíme si ještě těchto hodnot !!!!
+17 # Bača 2020-01-09 13:20
A ještě jedna poznámka k novemu modelu prodeje drivi v rezii lcr.Kdyz bylo před par lety drevo,,hlavne kulatina placena zlatem,tak jste veskery zisk s klidem nechavali vytezum tendru.A ted když je cena skoro na nule,tak se do toho hrnete. A k te peci,neni nahodou v zakone,ze se ma o les starat s peci radneho hospodare,ono by uplne stacilo,kdyby si každý plnil sve povinnosti.
+23 # Bača 2020-01-08 13:00
Je naprosto zrejme,ze podnik lcr svou roli v hospodareni s nasim národním bohatstvím vůbec nezvladaji.Misto.aby se zamerili na mlade kultury u kterých ještě lze ovlivnit kvalitu vývoje včasnými zásahy a tak radsi nedelaji nic.
+31 # Bača 2020-01-07 22:14
Ještě se sluší dodat,ze Lcr rapidne snizili financovani vychovnych zasahu do 40 let,nektere vyskrtli uplne.napr.prorezavk y… Tak s takovym pristupem opravdu nase lesy budou jen vzkvetat.Ovsem nejtragictejsi je,ze nase budouci zelene zlato,maji tvorit nymandi z Rumuska a Ukrajiny.
+23 # Vladimír Pelíšek 2020-01-09 10:31
Nemají na to peníze, lidi, nic. Podle mě si spočítali, že aby byli aspoň v nějakém zisku, musí za nynější situace někde brutálně ušetřit, a na výchově to bude nejmíň vidět (z pohledu veřejnosti).
Samozřejmě, že je to úplně špatně, ale situace je už taková, že v nabídce jsou jen špatná a velice špatná rozhodnutí.
U soukromých vlastníků výchovu už taky v podstatě nikdo nekontroluje. Však až napadá hodně mokrého sněhu, "probere" se to samo.
O to víc je za této situace směšná představa nadbytečného smrku ze školek jako přípravné dřeviny. Vždyť kdo a z jakých prostředků bude ty smrky uvolňovat ve prospěch listnáčů a jedle? Majitelé budou rádi, že jim tam vůbec něco roste - pokud vůbec do svého lesa aspoň občas zavítají.
+13 # Bača 2020-01-09 12:01
Naprosty souhlas s kolegou Peliskem.Hlavne,kdyz se tomto oboru clovek plahoci cely život,tak mu to proste nemůže byt jedno.
+16 # schutzmeister@iex.cz 2020-01-09 12:21
Cituji Vladimír Pelíšek:

O to víc je za této situace směšná představa nadbytečného smrku ze školek jako přípravné dřeviny. Vždyť kdo a z jakých prostředků bude ty smrky uvolňovat ? Majitelé budou rádi, že jim tam vůbec něco roste - pokud vůbec do svého lesa aspoň občas zavítají.

K tomu jen, že skutečnost někdy celkem překvapí. 30let sleduju dnes soukromý, zhruba 60letý porost bez jakékoli výchovy - stát to nestihl a soukromník tam nikdy nebyl. Jde o Sm/BO vysazená asi 70 : 30 na 3K - suchá kyselá DbBk na mírném svahu. Před 30 lety tam BO téměř nebyla znát, po celou dobu ale probíhá postupné samovolné prolamování SM, dnes má BO 70% a SM odejde téměř všechen. Normálně je BO na takovém stanovišti celkem mizerná, ale tady jde o krásnou BO, vyvětvenou, rovnou, silné koruny - byla sazená vtrošeně. Čili zcela evidentně byl SM použit jako přípravná dřevina / byl to nelesní pozemek / ač to nikdo nezamýšlel. Bez jakékoli údržby a kontroly roste výborně.
Takže můj názor na SM přípravnou dřevinu - někde to nemusí být vůbec špatné.
+14 # Vladimír Pelíšek 2020-01-09 13:42
Ano, proběhl přírozený výběr, na 3K na suchém svahu nemá obzvlášť za nynějších podmínek sm proti bo dlouhodobě šanci.
Smrk s dnes převažující genetickou informací je ale polopionýr a umí dobře mást. Ve 4S i na jižně exponovaných svazích často dobře kolonizuje neudržovaná luční stanoviště, což někdy vede k mylným závěrům o jeho prosperitě. Procesu napomáhá vysoká odolnost proti okusu ve srovnání s listnáči, o jedli nemluvě. Vypadá to hezky i pro ne-smrkofila, ale tyto porosty se chovají typicky pionýrsky, začínají chřadnout už kolem 40-50 let věku.
Smrku prokázalo "moderní" lesnictví vůbec medvědí službu. Nejen, že dnes máme v ČR drtivě převažující nepůvodní provenience (zejména alpské), ale pasečné hospodaření u sm silně potlačilo klimaxové typy bve prospěch pionýrů (pro školkařskou masoprodukci i les věkových tříd se hodí mnohem lépe). Pionýři mají krátkověkost spojenou s masovým rozpadem v genech, takže při kůrovcových megakalamitách se s jejich rozpadem "svezou" i unikátní, původní klimaxové smrky - při nadprahovém množství brouka se neubrání sebesilnější strom. To proběhlo například na Šumavě před třemi dekádami (viz např. kauza Trojmezná).
Buk, jedli, dub máme tudíž doposud z nemalé části "vlastní", zatímco genetická informace původního smrku se už dávno v obrovské míře rozpustila v tom tyrolském. Obrovská chyba, kterou už nelze napravit.
+12 # Starý 2020-01-09 13:00
Trefa do černého! Pro vás všechny pánové :-)
+12 # Zelený les 2020-01-09 11:13
Chápu deziluzi mnoha lidí, kteří jsou profesně spjati s lesem. Asi by bylo ale přesnější posuzovat situaci ve výchově komplexně, u všech vlastníků - malých, středních i velkých. Pak by se ukázalo, že není dechu ani kapacit na výchovu napříč vlastnickou držbou. Neumím si představit, že jsou lidé staženi z kůrovcových těžeb na těžby výchovné. Pokud se pozastaví prořezávky na pět let, není to žádná katastrofa a historicky to zde již mnohokrát po velkých kalamitách proběhlo.
S tím zaměstnáváním, opět je to hodně černobílé vidění světa. Určitě bych neviděl rozdíl mezi naším nýmandem a nýmandem z jiné země. Češi nejsou zaměstnanci na světové špičce, v lesnictví je to vždy o mixu suprových lidí, nromalních lidí i parazitů bez citu a chuti vykonávat dobrou práci. Pokud bys ale měl někde deponované tak dva, tři tisíce českých dělníků bez práce plných entuziasmu, chuti do práce a plných lesnické cti, pracujících za mzdu těch nýmandů, tak dej vědět, nějaká práce by tu v republice byla...
Promiň, ale tvé povzdechy mi spíše připomínají českou hospodskou komunikaci. Na druhou stranu máš bod za to, že ti to celé není lhostejné.
+15 # Bača 2020-01-09 11:56
Diky za bod.K tem prorezavkam jen tolik,prirust smrku je mnohdy i 1metr za rok.O hustote ani nemluve,takze každý rok zanedbani je sakra znat.Co udela porost,ktery x let rostl jak zivy plot a udelas v nem zasah odpovídající dnesnim pozadavkum.Trocha snehu a je po nem.
+5 # Pegos 2020-01-19 14:01
Jj svatá pravda. 2 roky zanedbaný zásah bude znát jak na přírůstku tak na hustotě dřeva. No a pak foukne a nebo napadne sníh a je to v řiti.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Zobrazení: 8164

Větší prostor pro samostatné rozhodování vlastníků lesů, lepší podmínky pro přizpůsobení lesů na klimatickou změnu, novou...

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4294

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4070

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Zobrazení: 3406

Když se mě někdo zeptá na nejoblíbenější dřevinu, je to smrk, říká lesní správce Ing. Jan...

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Zobrazení: 3278

Skupina sedmi neziskových organizací lesníků, zemědělců a ochránců přírody spustila v reakci na šíření dezinformací o novele...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 2564

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě