logo Silvarium tisk

MZe připravuje novou koncepci lesního hospodářství

Ministerstvo zemědělství (MZe) začalo připravovat novou koncepci lesního hospodářství. Jde o základní strategii v lesnictví, která bude reagovat na aktuální stav a situaci v lesích. Na MZe o ní 18. 4. poprvé jednali zástupci ministerstev, výzkumných ústavů, univerzit, vlastníků lesů, ochránců přírody a dalších odborníků.

„Naše podnebí se mění, vývoj počasí je spíše nepříznivý a nedostatek srážek zásadně ovlivňuje i naše lesy. Proto si musíme znovu říct, co je teď nejdůležitější a jaké budou priority na nadcházející období v lesním hospodářství a v péči o lesy," řekl ministr zemědělství Miroslav Toman.

Na dnešním úvodním jednání MZe založilo pracovní skupinu pro přípravu Koncepce. Jejím úkolem bude určení nových cílů a priorit pro další vývoj situace v lesích. Pracovní skupinu povede ředitel Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů (ÚHÚL) Jaromír Vašíček.

„I když je těžké najít kompromis všech zájmů, jsem přesvědčen, že se nám podaří připravit taková opatření, která budou vhodná pro další rozvoj lesů a poskytnou podporu všem vlastníkům," uvedl ředitel Vašíček.

Výsledek pracovní skupina předá Ministerstvu do konce roku 2019, poté půjde na vládu. Jde o střednědobou koncepci, ze které se bude vycházet při tvorbě legislativy, dotačních titulů a opatření v lesích. Nová koncepce navazuje na Národní lesnický program, Zásady státní lesnické politiky i Strategii MZe s výhledem do roku 2030.

Podle TZ MZe, red.

 

Líbil se vám článek? Dejte hvězdy:
(0 hlasů)

Komentáře  

+27 # Lynx 2019-04-20 09:53
Nějak tomu nevěřím. Stále stejní lidé a najednou se jim rozsvítilo?
Pochybuji, spíš jde o plnění politického úkolu a primárně o uhájení vlastních koryt. Jíst se zkrátka musí. :-)
Přitom stačilo už před 10-ti lety do začátku radikálně snížit stavy spárkaté zvěře dle místních podmínek a poškození lesa,
ponechat větší prostor přírodním procesům a tomu pozvolna přizpůsobit dřevinnou skladbu, opět dle místních podmínek,
dát revírníkům větší prostor pro "venkovní" činnost a omezit přebujelou administrativu a byrokracii.

A lidé, kteří tlačili smrkovou káru věkových tříd sveřepě dále, mají najednou být prohlášeni za osvícené s tím, že prozřeli?
Lidé, z nichž byla většina ochotná přišpendlit feromonové sáčky na okraj zdravého porostu v době, kdy bylo třeba sáhnout včas do čerstvě navrtaných smrků na jiném místě?

Práce do konce roku?
Nad čím chtějí přemýšlet, pro stanovení základních východisek stačí bohatě týdenní konference a ještě s časovou rezervou na diskuzní kroužky.

Hlavně vykázat činnost, chlácholit a oblbovat veřejnost. Řešení made in ČEZko.
+15 # Starý 2019-04-20 12:06
Ano, jsem také zvědav, jak po té super "20 leté zkušenosti" budou uvažovat. Hlavně že jednají se soukromými vlastníky...už toto tvrzení je výsměchem!!
Po dalších procházkách lesem, kdy vidím škody zvěří se mi chce zvracet.
Ale zase musím uznat "prosím to je ironie", že vidím v lesích daňky, muflony, jeleny..jedno jaké.
To se mi ještě za mnoho let, až poslední dobou nedařilo.
Srnce jsem ještě před 20 lety musel sakra vyhlížet a dnes na 1 ha lesa 3 kusy a to doslova...těm se daří to je ráj pro "myslivce".

Tak čekám páni z Mze, kdy bude ten soukromý hlas konečně vyslyšen !
Nebo opět planá slova a sliby??
+19 # Starý 2019-04-20 12:21
Ostatně i výběr je zajímavý...
Všichni dotčení do toho mohli už řadu let mluvit a nic,
Tak proč tam nejsou opravdu soukromí vlastníci, hajní, lesníci a možná i státní správa z obcí???
Ti jsou na forhontě a mají opravdové-praktické zkušenosti, ne jako vystudovaný na Mze, úhúl a pod. zavřený úředník..

A ještě bych neočekával reakci na aktuální stav... ale prognózu na dalších cca alespoň 30 let.

Pánové, les není pole !!!

A pokud jste "páni myslitelé" erudovaní .. tak současný stav znáte????
Nebo neznáte???
+11 # Lesoplundr 2019-04-21 15:21
Naprostý souhlas, les není ČEZ.
+6 # najše 2019-04-23 09:24
Lynxi, dávám plus, ALE: nepleťte do toho "les věkových tříd" ten na tom nemá žádný podíl. Už jsem to tady vysvětloval podrobně jednou. Svalovat vinu na les věkových tříd to je rétorika prof. Fanty, MVDr. Bláhy a dalších, kteří o systemizaci lesa neví nic kromě toho, že mají vlastní nekonkrétní byť o to víc skvělé pocity a dojmy.
Pokud se podíváte do porostní mapy nějakého ZCHÚ jak byla vytvořena na základě rozlišných metod TVL (typ vývoje lesa) a LVT (les věkových tříd) zjistíte, že informací vyčtete mnohem víc z LVT. Cíl pro který kterou danou metodu použijete nemá nic společného s metodou samotnou - podobně nemá sekera na štípání dřeva nic společného z epizodou Studna 30 případů majora Zemana, jestli mi chcete porozumět !

S ostatními názory souhlasím přičemž znám důvěrně situaci zevnitř a taky vím, že se na mě již spřádají sítě :lol: a to nejsem víc než průměrný psychotyp :-)
+3 # Lynx 2019-04-24 17:37
S tou sekerou to je slušný :-)
Ale - v principu jde přece o věkové třídy, potažmo o přístup k pěstování. Zaškatulkovat porost a stanovit postupy. Teoreticky OK, vypadá to zajímavě. Je to nepochybně i praktické, uznávám. Ale inklinuje to k provozní slepotě a poté slepotě profesionální.
Když vidím "zásahy" v 40-ti letých uměle založených smrkových monokulturách...
Prostě plachty holosečí od 0,5 do 1 ha mezi zbývajícími plachtami borovice. Z leteckého pohledu to připomíná šachovnici. To je opravdu políčkaření, jinak to nazvat nejde.
A zásah? HV uzlík, poté fréza, holina zalesněna borovicí, která svítí modrým nátěrem. Rychlé, efektivní, ale ...
Noste u sebe permanentně nůž, abyste hbitě prořízl sítě :-)
+6 # Máchal 2019-04-26 08:21
Stejně bude ze všeho nejvíc záležet na věcném obsahu, kterým ty metody popisu nebo přístupu k plánování naplníme. I u těch metod provozních inventarizací stejně nakonec dojdeme k tomu, že tam musíme záměrně dělat plošnou mozaiku, a razantnější seče, abychom tam dostali i světlomilné dřeviny. Protože přece nechceme mít všechno jen v bk a sm (a teoreticky jd).
Mě osobně přijde trochu škoda přijít o většinu informací z popisu lesa tak jak ho známe, ve jménu pokroku. Ono totiž ani tak nejde o způsob zápisu, ale o to mít za cíl a chtít druhově a prostorově pestřejší skladbu, jemnější mozaiku místo velkých plachet, atd. Ne proto, že je to "trendy," nebo že to předepisuje ministerstvo vyhláškou. Ale proto, že takové porosty jsou podstatně odolnější vůči vnějším vlivům, a když už ty vlivy nastanou, tak máme podstatně větší šanci, že tam aspoň něco zůstane, něco dopěstujeme, a nebudeme pořád dokola zalesňovat plachty po kalamitách.
Stávající systém "lesa věkových tříd" má vedle náseků nebo holých sečí i celou širokou paletu prací s etážovými porosty, clonnými sečemi, kotlíky, výběry po ploše atd. Řekl bych, že je to i přehlednější a uchopitelnější. Nejde o to, opustit koncept porostních skupin, to samotné nám není k ničemu. Jde spíš o to tam začít s ohledem na podmínky psát a kreslit trochu něco jiného.
+2 # najše 2019-04-26 09:41
skvěle napsáno !
+9 # Starý 2019-04-18 16:51
Tak na to jsem zvědavý :-)

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Populární zprávy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Vláda schválila novelu lesního zákona, měla by přinést změny prospěšné pro zdravé, odolné a druhově pestré lesy

Zobrazení: 8164

Větší prostor pro samostatné rozhodování vlastníků lesů, lepší podmínky pro přizpůsobení lesů na klimatickou změnu, novou...

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Rada EU souhlasila s odložením EUDR o jeden rok

Zobrazení: 4294

Rada EU dne 16. října souhlasila s návrhem Komise odložit vstup Nařízení EU o odlesňování (EUDR) v...

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Do tendru Lesů ČR za 1,2 miliardy Kč se přihlásilo 30 firem

Zobrazení: 4070

V letošním lesnickém tendru Lesů ČR podalo 30 společností 130 nabídek na 12 zakázek, které se budou...

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Video: Lesní správa Vrbno pod Pradědem – smrkové hospodářství horských a podhorských poloh

Zobrazení: 3406

Když se mě někdo zeptá na nejoblíbenější dřevinu, je to smrk, říká lesní správce Ing. Jan...

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Sedm neziskových organizací a spolků bojuje proti dezinformacím šířeným o novele zákona o myslivosti

Zobrazení: 3279

Skupina sedmi neziskových organizací lesníků, zemědělců a ochránců přírody spustila v reakci na šíření dezinformací o novele...

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Postoj veřejnosti k adaptaci krajiny na dopady změny klimatu: podle většiny by měl stát přispívat na ekosystémové funkce lesů

Zobrazení: 2564

Anketa uvnitř článku! Letošní rekordně teplé léto a začátek září, následované katastrofálními povodněmi, naléhavě nastolují téma adaptace...

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě