Jak uvedl server iDNES.cz, problém s poničenými silnicemi řeší desítky obcí na Olomoucku, Opavsku a především Bruntálsku. „Patříme k obcím, které diskuzi vyvolaly. Aktuálně vyčíslujeme škody na našich silnicích, hrubý odhad je tři a půl milionu korun. Prostředky na nutné opravy nyní nemáme, stav cest přitom ohrožuje zdraví a bezpečnost občanů," řekl iDNES.cz starosta Jindřichova na Bruntálsku Vlastimil Adámek. Stejný problém řeší třeba také Vrbno pod Pradědem. „Lidé se na mě kvůli poničeným silnicím obracejí už řadu týdnů, majitelé domků kolem nich zase mají obavy z praskání zdí vlivem opakovaných otřesů," uvedla starostka Květa Kubíčková.
I v okolí Města Albrechtice se kvůli kalamitě zvýšil objem vytěženého dříví oproti roku 2014 trojnásobně. Škody přitom nesčítají jen města a obce na svých místních cestách, ale i kraje na silnicích druhých a třetích tříd. „Některé cesty už nejsou sjízdné. Při této zátěži se rozbijí velmi rychle, města pak mohou asfaltovat skoro každý rok," nastínil závažnost situace náměstek pro dopravu v Moravskoslezském kraji Jakub Unucka.
Majitelé děravých silnic před nedávnem začali urgovat Lesy ČR s žádostí, aby nápravu způsobených škod pomohly zaplatit. „Uvítáme jasná pravidla, jak poskytnout obcím prostředky pro údržbu jejich cest. Stanovit by je měl stát," naznačil ředitel Lesů ČR Daniel Szórád. Lesy ČR však do oprav majetku, který není jejich, jako státní podnik investovat nemohou, a tak se poškození rozhodli obrátit na Ministerstvo zemědělství jakožto zřizovatele Lesů ČR.
Ministerstvo zemědělství však na dotaz iDNES.cz odpovědělo, že v dané oblasti nevykonává státní správu a k jakémukoli zásahu tudíž nemá zákonné kompetence. „A to ani co se týče eventuálního finančního zajištění sanací takto případně vzniklých škod," uvedla mluvčí resortu Markéta Ježková.
„Problematika dopravy a všeho, co s ní bezprostředně souvisí, tedy i opravy pozemních komunikací, spadá do působnosti ministerstva dopravy," naznačila. Dopravní společnosti i Lesy ČR totiž, jak uvádí iDNES.cz, hradí státu silniční daň. Tyto peníze putují do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), z něhož se následně opravují dálnice a silnice první třídy, které má pod sebou ministerstvo dopravy. Podle některých by tak peníze na opravy měly putovat právě z něj.
S tím ale nesouhlasí Ministerstvo dopravy. „Ministerstvo má na starosti páteřní infrastrukturu a tato otázka pod něj nespadá. Odpovědnost je v tomto případě na krajích, případně na obcích," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Kraje podle jeho slov na opravy silnic dostávají významné finanční obnosy prostřednictvím takzvaného rozpočtového určení daní. „Navíc jim ministerstvo dopravy prosadilo ještě finanční pomoc na silnice druhých a třetích tříd právě ze SFDI," doplnil s tím, že z fondu se prostředky na jinou než páteřní infrastrukturu uvolňují zcela mimořádně.
I pokud by se starostům a vedení Moravskoslezského kraje nakonec podařilo odpovědné orgány k činu přesvědčit, rychlé řešení zřejmě nemohou čekat. „Opravit cesty je třeba až poté, co bude dříví s kůrovcem vytěženo, a to potrvá ještě několik let," dodala pro iDNES.cz mluvčí Lesů ČR Eva Jouklová.
Další komplikací v celém problému je skutečnost, že vedle Lesů ČR nesou odpovědnost za škody na silnicích i jejich partneři, kteří odvážejí vytěžené dříví z lesů a mají tedy podle MZe odpovědnost za případné škody. „Lesy ČR to mají ve smlouvách dobře ošetřené, odpovědnost nejde za nimi, když smluvní partner cesty ničí. Jenže pokud dřevo z lesa sváží tři firmy, obec neví a ani nemá možnost zjistit, po kom by měla škodu vymáhat," nastínil další aspekt problému náměstek pro dopravu v Moravskoslezském kraji Unucka.
Celý článek z iDNES.cz najdete zde.
Podle iDNES.cz, red.