Prohlášení Daniela Szóráda k odvolání z pozice generálního ředitele LČR
Rozhodnutí pana ministra stran mého odvolání z funkce generálního ředitele státního podniku Lesy ČR mě pochopitelně mrzí, nicméně jsem pragmatik a nezbývá, než jej respektovat. Pana ministra Milka jsem neměl příležitost blíže poznat. Na několika krátkých schůzkách jsem žel nedostal dostatečnou příležitost záležitosti řádně ozřejmit, vysvětlit příčiny problému a navrhnout řešení.
Zpracované materiály a výzvy k řešení mimořádných situací zůstaly nenaplněny a je bezpochyby, že se mi nepodařilo rozptýlit jeho nedůvěru v mou osobu.
V tiskové zprávě Ministerstva zemědělství ČR je uveden důvod odvolání: „nezvládnuté řízení podniku Lesy České republiky, které vyústilo v kůrovcovou kalamitní situaci". To nepovažuji za objektivní vysvětlení. Chřadnutí lesních porostů, zjednodušeně označováno za kůrovcovou kalamitu, lze v České republice zaznamenat s různou intenzitou od devadesátých let minulého století a s rostoucími klimatickými extrémy se pochopitelně zvětšuje. Problém se zdaleka netýká pouze majetků ve správě Lesů ČR, ale prakticky všech vlastníků hospodařících v obdobných podmínkách, a to nejen v České republice, ale i v sousedních zemích (viz. přiložený graf, jehož autorem je Výzkumný ústav lesnictví a myslivosti). Podnik přijal řadu organizačních a provozních opatření a dlouhodobě předkládal návrhy k řešení situace, které se ovšem nepodařilo prosadit. Obávám se, že bez širší spolupráce napříč resorty nebude v silách podniku, natož jednotlivce, byť v pozici generálního ředitele, s tímto stavem, který překračuje meze standardu, něco reálně udělat.
Toto stanovisko není motivováno uraženou ješitností či pocitem křivdy. Pevně věřím, že daný personální krok bude impulsem pro další změny, o kterých dlouhodobě a opakovaně hovoříme.
Z množství požadovaných opatření zmíním pouze ta hlavní:
1. Podnik v pozici veřejného zadavatele nemůže pružně reagovat na vznikající situace. Jinými slovy je v případě potřeby přijímat rychlá řešení paralyzován Zákonem o zadávání veřejných zakázek. Proto je nezbytné operativně umožnit výjimky z něho, a to buď vyhlášením krizového stavu, či zřízením pozice vládního zmocněnce, který bude oprávněn výjimku v zájmu řešení mimořádných situací udělit. Z koncepčního hlediska je vhodné připravit Zákon o státních lesích, který bude danou problematiku vhodně upravovat.
2. Celý sektor a prakticky všechna odvětví národního hospodářství trpí nedostatkem výrobních kapacit. Proto je nezbytné zjednodušit a ujasnit pravidla pro zaměstnávání zahraničních pracovníků, zejména z Ukrajiny a Srbska. Dnes se k nám dostávají přes polské či maďarské zprostředkovatele (mimochodem v těchto zemích danou problematiku už dříve vhodně upravili).
3. Pokud pan ministr hovoří o propadu cen surového dříví na trhu, pak by si měl uvědomit, že zásadní vliv na tuto skutečnost měly subvence okolních států, zejména Bavorska, které pružně uvolnilo částku 100 mil. EUR a umožnilo finančními podporami vlastníkům lesa akceptovat významné snížení cen dříví. V České republice se obdobný krok neudělal. Pak je pochopitelné, že se nepříznivý cenový vývoj musí odrazit ve výsledcích hospodaření jednotlivých vlastníků.
Závěrem si dovolím poděkovat svým kolegům za spolupráci. Jsem přesvědčen, že se nám společně podařilo zlepšit firemní kulturu i výkonnost podniku. Řada věcí se jistě nepovedla podle vysokých ambicí, které jsem vždy měl a usiloval o jejich naplnění. Jistě jsem se dopustil i chyb a za ně bych se rád dodatečně omluvil.
Do budoucna přeji hodně úspěchů, pevné nervy v nikdy nekončící úloze obhajovat pozici podniku a výsledky jeho práce před veřejností, i příznivé klima. Celému resortu rovněž přeji stabilní a odhodlanou vládu k řešení problému!
S úctou a pozdravem „Lesu zdar!"
Daniel Szórád
Komentáře
Pánové, myslím, že by bylo vhodné maximálně mobilizovat síly a ne se pouze snažit pohladit a vystavit své ego.