Důvodem pro svolání schůze je podle místopředsedy sněmovního zemědělského výboru Radka Holomčíka postoj ministerstva zemědělství, které nedávno připustilo, že za šíření kůrovce nemůže jen sucho, ale také nedostatečná reakce zejména podniku Lesy ČR.
Současný ministr zemědělství Jiří Milek (za ANO) i jeho předchůdce Marian Jurečka (KDU-ČSL) by podle Holomčíka měli Sněmovně osvětlit dosavadní kroky při řešení kalamity. Milkovo ministerstvo by podle poslance mělo vysvětlit, proč nezasáhlo dříve a jak se k situaci stavěla dozorčí rada Lesů ČR. Svou roli by ale měli objasnit i další ministři kvůli financování nápravných opatření, možností vyhlášení mimořádného stavu nebo podpoře dřevozpracujícího průmyslu.
Svolání schůze podpořili podle Pirátů i poslanci ODS, ČSSD, SPD, TOP 09, KDU-ČSL a KSČM. Termín schůze vzejde z dohody parlamentních stran, očekává se přelom června a července, uvedli Piráti. Ke svolání mimořádné schůze je třeba minimálně pětiny z 200 poslanců. Piráti, kteří mají v dolní komoře 22 zástupců, tak potřebovali ještě nejméně 18 poslaneckých podpisů.
Podle ČTK, red.
Komentáře
Každý z nás určitě ve své lokalitě pozoruje a ví, jak se za ta léta vyvíjel takový ten domácí klientelismus, jak se zvětšováním SUJ a nadstandardní vstřícností podniku na různých úrovních vůči některým dodavatelům bývával pomalu zpětně instalován ten náš důvěrně známý polosocialismus..... No, jmenovat samozřejmě příklady nebudu. Jen trochu inspirace: http://www.lesprace.cz/casopis-lesnicka-prace-archiv/rocnik-86-2007/lesnicka-prace-c-10-07/sprava-statnich-lesu-v-okolnich-zemich
Jistou naději na vyřešení situace vidím ve vzniku "pracovní skupiny jako součásti podvýboru pro řešení situace vzniklé přemnožením kůrovce".
Protože ale v roce 1991 stát vlastnil více než 60% lesů, byla spuštěna transformace, na jimž konci měl stát vlastnit tolik, aby neměl dominantní postavení na trhu se dřevem v ČR, tedy nějakých +-30% či ještě méně. Zásady státní lesické politiky, schválení vládou v roce 1994, s privatizací státních lesů (=pozemků) ještě počítaly.
LČR nebyly založeny, aby v roce 2018 spravovaly polovinu všech lesů, ale aby m.j. provedly restituce a následně privatizaci lesů na úroveň, kdy stát již nebude dominantním dodavatelem dřeva na českém trhu.
Jistě si vzpomenete na čl. 8 Ústavy platné do konce roku 1992 o národním vlastnictví základního lesního fondu. Co to je, jsme se měli vypořádat při přípravě novely lesního zákona v roce 1991 - v hrubých obrysech to mělo být, co stát potřebuje "především pro plnění ostatních funkcí lesa" (obranu, ochranu přírody a pod.). Určitě ne pro podnikání a zejména "zásobování trhu dřevní surovinou". Protože snížit podíl státního vlastnictví lesů nebylo možné okamžitě (jenom restituce se odhadovaly do roku konce 1995), vznikly LČR jako řešení na přechodnou dobu. Privatizace se nekonala, přechodná doba trvá dodnes.
Ano, odmítám stát jako podnikatelský subjekt, protože mu to nepřísluší. Dokonce si myslím, že je to protiústavní - v dnešní Ústavě nenajdete nic, co by se podobalo čl. 7 Ústavy z roku 1960, i když k tomu zase pomalu směřujeme.
Ono je to o lidech, kdyby každý vlastník lesa měl vztah k lesu a hospodaření v něm, jako hrabě Radslav Kinský, pak bych neváhal , aby mu část státních lesů byla prodána, jenže můj přítel Radslav je na pravdě boží a já jej brzy budu následovat.