Názorová platforma je složena z Asociace českých a moravských dřevozpracovatelů (AČMD), Asociace českých nábytkářů (AČN), Klastru českých nábytkářů (KČN), Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR (SPŽ), Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR (SVOL) a Svazu českých a moravských výrobních družstev (SČMVD). Kromě odložení vypsání dvoukolové soutěže na služby a dříví LČR na červen 2011 požadují neodkladné zahájení doplňující široké diskuze k dopadům Dřevěné knihy do lesnicko-dřevařského sektoru na úrovni MZe za účasti platformy a rovněž o zodpovězení nejméně těchto sedmi otázek:
- Jaký je současný stav v regionálním podnikání a zaměstnanosti v sektoru navazujících lesnických služeb a dřevozpracujícího průmyslu a jaké potenciální pozitivní/negativní dopady do něj a do oborového podnikání přinese koncept soutěže na služby a dříví Lesů ČR dle Dřevěné knihy?
- Jak je zabezpečeno, že se vítězi veřejné zakázky Lesů ČR nestanou firmy téhož vlastníka, jak je tomu například ve výsledcích tendru pro rok 2011 (firma Petra spol. s r.o. a T.E.P. Holz, s.r.o.), což dále umocní riziko monopolizace trhu?
- Jaká je věrohodnost, účinnost a přesnost kontrolních mechanismů pro kvalitu a objem státního dříví prodávaného „při pni“, které Dřevěná kniha uvádí (tzv. „pařezové tabulky“ apod.)? Jsou všechny tyto mechanismy právně uchopitelné v případných sporech mezi prodávajícím a kupujícím?
- Nebude díky modelu prodeje dříví „při pni“ a konceptu dvoukolové soutěže zvýhodněna pouze úzká skupina firem, která vytvoří regionální monopoly v oblasti služeb a prodeje dříví na úrovni krajů, stejně jako následně v oblasti dřevozpracujícího průmyslu?
- Jak bude zabezpečeno zásobování středních a malých dřevozpracujících podniků, když se již dnes ukazuje model prodeje části dříví přes burzu – jak zaznělo na půdě Senátu dne 4. března – jako nefunkční?
- Jak bude zabezpečeno zásobování dřevozpracovatelů vlákninovým dřívím, když je toto dříví silně poptáváno ze strany státem dotovaných výrobců „zelené“ energie?
- Jak bude v lesích ve správě Lesů ČR vyloučeno otrocké zaměstnávání zahraničních dělníků v pěstební a těžební činnosti (viz. např. Lidové noviny, 28.2.2011) na úkor jména České republiky stejně jako na úkor českých podnikatelů, živnostníků a zaměstnanců, jak o tom v současnosti informují media?
Podle tiskové zprávy názorová platforma představuje kumulovaně cca 120 tisíc pracovních míst a celkový roční obrat 70 miliard Kč.
Reakce Ministerstva zemědělství:
K požadavku šesti organizací odložit vypsání tendrů LČR na červen a kampani Hnutí Duha
Tisková zpráva – Koncepce hospodaření Lesů ČR od roku 2012, tzv. Dřevěná kniha, je první takovou koncepcí, která byla veřejně prodiskutována, prošla širokým připomínkovým řízením a byla projednána vládou ČR. Podporují ji nejvýznamnější oborové organizace jako Česká lesnická společnost či Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství. Jejím základním principem je těžba dřeva podle lesních hospodářských plánů a vypisování transparentních soutěží na všechny zakázky. V současné době probíhá příprava podmínek veřejných výběrových řízení tak, aby mohla být včas vypsána. Na základě smlouvy s Ministerstvem zemědělství na ní spolupracuje i Transparency International. Ministerstvo nepřipustí, aby se lesnictví znovu dostalo pod časový tlak, který si vynutil vypsání jednoročních tendrů v loňském roce. K takové zásadní chybě se nedá donutit ani nátlakovými akcemi Hnutí Duha a s ním spolupracujícími organizacemi, stále opakujícími již vyvrácené nepravdy. Uvědomujeme si, že transparentní soutěže nemusí vyhovovat každému, ale od tohoto principu ministerstvo neustoupí.
Celé znění otevřeného dopisu názorové platformy:
Vážený pane ministře,
v pátek 4. března 2011 uspořádala stálá komise Senátu PČR pro rozvoj venkova veřejné slyšení ke Dřevěné knize (DK), jíž Váš resort předkládá k realizaci.
Většina přítomných kritiků, a to rovněž z řad členů komise a zástupců podnikatelského sektoru, se shodla na názoru, že Dřevěná kniha nepředstavuje Koncepci hospodářské politiky státního podniku Lesy ČR, jak je předkladateli nazývána, ale pouhý koncept dvoukolové soutěže o veřejnou zakázku na těžební a pěstební služby a prodej dříví „při pni“.
Z jednání v Senátu PČR stejně jako z obsahu Dřevěné knihy vyplývá, že autory ani obhájci DK vůbec nebyla řešena otázka potenciálních dopadů DK do rozvoje regionálního podnikání a zaměstnanosti v oblasti lesního hospodářství a navazujícího dřevozpracujícího průmyslu.
Autoři DK se tak zcela vyhnuli analýzám aktuálního stavu zaměstnanosti v oblasti služeb v lesnictví či v oblasti navazujícího dřevozpracujícího průmyslu, stejně jako například analýze dopadů DK do rozvoje venkova. V tomto smyslu je zejména alarmující otázka hrozícího vzniku regionálních monopolů na dodávky služeb pro Lesy ČR a na dodávky státního dříví dřevozpracovatelům. Právě tyto potenciální monopoly přitom zásadně ovlivní strukturu trhu v uvedených oblastech.
Ze záměru DK umožnit získat soutěžiteli až 20 % z celkového počtu územních jednotek vyplývá, že vítěz veřejné zakázky může ročně nakupovat služby až na více než desetině území lesů v České republice a zároveň prodávat objem 2 mil. m3 dříví, ale i více (při průměrné roční těžbě Lesů ČR 8 mil. m3 a respektování různých objemů těžeb na jednotlivých smluvních územích). Stejně tak je tedy možné, že bude sektor služeb a dříví Lesů ČR přerozdělen mezi pouhé čtyři vítěze tendrů. Připomínáme, že na území ČR v současnosti neexistuje subjekt podnikající v oblasti služeb v lesnictví, který by disponoval v přímém pracovním poměru (nikoli formou subdodávek) dostatečným počtem zaměstnanců či vlastní techniky pro zajištění prací na jedné pětině Lesů ČR, a stejně tak připomínáme, že kapacity největších pil v ČR dosahují jednoho milionu m3 dříví ročně, přičemž milion m3 zpracují pouhé dva zahraniční závody z celkového cca tisíce pil na území ČR.
Hrozí tak, že se drtivá většina podnikatelů v oblasti lesnických služeb a ve dřevozpracujícím průmyslu, zejména pak v regionech s dominantním zastoupením státních lesů, dostane do područí jednoho až čtyř nákupčích služeb či dodavatelů suroviny, kteří nejsou - na rozdíl od státního podniku Lesy ČR - vázáni jakýmikoliv závazky státu na poli rozvoje regionálního podnikání či státní lesnické politiky, zaměstnanosti a rozvoje venkova.
Takový stav jednoznačně navozuje rizika kartelových dohod se všemi negativními následky do podnikání a zaměstnanosti ve dřevozpracujícím průmyslu a službách pro lesní hospodářství – tzn. včetně rizik poškození investic tuzemských podnikatelů, poškození jejich konkurenceschopnosti zejména na zahraničních trzích, propouštění zaměstnanců až po likvidaci firem.
Upozorňujeme rovněž na skutečnost, že DK jako koncepční materiál nemá oporu ani ve schválení vládou, ani v oficiální lesnické politice státu (Národní lesnický program), ani v nadále absentující legislativě k obhospodařování státních lesů. Jsme přesvědčeni, že právě zákon o obhospodařování státních lesů, jako producenta poloviny dříví v ČR, měl schválení dlouhodobé koncepce zakázek a prodeje dříví Lesů ČR předcházet, stejně jako mnohem širší diskuze nad ním a samotnou Dřevěnou knihou.
Vzhledem k obavám z negativních dopadů realizace Dřevěné knihy do podnikání v oblasti lesnických služeb a dřevozpracujícího průmyslu, tedy i do zaměstnanosti na venkově, kde je řada pracovních míst vázána na regionální dřevozpracující průmysl a malé a střední lesnické firmy a živnosti, Vás, vážený pane ministře, jménem naší názorové platformy, která představuje kumulovaně cca 120 tisíc pracovních míst a 70 miliard Kč obratu, žádáme o:
A) odložení vypsání dvoukolové soutěže na služby a dříví Lesů ČR na červen 2011, což nijak neohrozí naplnění potřebných lhůt vyplývajících ze zákona o veřejných zakázkách tak, aby byly smlouvy vzešlé z tendrů Lesů ČR podepsány k 1. lednu 2012.
B) neodkladné zahájení doplňující široké diskuze k dopadům Dřevěné knihy do lesnicko-dřevařského sektoru na úrovni MZe, a to za naší účasti a rovněž tak žádáme o dopracování potřebných analýz a zodpovězení nejméně těchto sedmi otázek:
Jaký je současný stav v regionálním podnikání a zaměstnanosti v sektoru navazujících lesnických služeb a dřevozpracujícího průmyslu a jaké potenciální pozitivní/negativní dopady do něj a do oborového podnikání přinese koncept soutěže na služby a dříví Lesů ČR dle Dřevěné knihy?
Jak je zabezpečeno, že se vítězi veřejné zakázky Lesů ČR nestanou firmy téhož vlastníka, jak je tomu například ve výsledcích tendru pro rok 2011 (firma Petra spol. s r.o. a T.E.P. Holz, s.r.o.), což dále umocní riziko monopolizace trhu?
Jaká je věrohodnost, účinnost a přesnost kontrolních mechanismů pro kvalitu a objem státního dříví prodávaného „při pni“, které Dřevěná kniha uvádí (tzv. „pařezové tabulky“ apod.)? Jsou všechny tyto mechanismy právně uchopitelné v případných sporech mezi prodávajícím a kupujícím?
Nebude díky modelu prodeje dříví „při pni“ a konceptu dvoukolové soutěže zvýhodněna pouze úzká skupina firem, která vytvoří regionální monopoly v oblasti služeb a prodeje dříví na úrovni krajů, stejně jako následně v oblasti dřevozpracujícího průmyslu?
Jak bude zabezpečeno zásobování středních a malých dřevozpracujících podniků, když se již dnes ukazuje model prodeje části dříví přes burzu – jak zaznělo na půdě Senátu dne 4. března – jako nefunkční?
Jak bude zabezpečeno zásobování dřevozpracovatelů vlákninovým dřívím, když je toto dříví silně poptáváno ze strany státem dotovaných výrobců „zelené“ energie?
Jak bude v lesích ve správě Lesů ČR vyloučeno otrocké zaměstnávání zahraničních dělníků v pěstební a těžební činnosti (viz. např. Lidové noviny, 28.2.2011) na úkor jména České republiky stejně jako na úkor českých podnikatelů, živnostníků a zaměstnanců, jak o tom v současnosti informují media?
Věříme, vážený pane ministře, že naše požadavky přijmete se vší vážností a jejich neodkladnou akceptací projevíte zájem o osud Dřevěnou knihou zásadně ovlivňovaných podnikatelů a zaměstnanců, které naše názorová platforma zastupuje.
S pozdravem
za Asociaci českých a moravských dřevozpracovatelů
(www.acmd.cz) prezident Ing. Zdeněk VALNÝ, Ph.D.
za Asociaci českých nábytkářů
(www.czechfurniture.com) prezident Ing. Martin ČUDKA
za Klastr českých nábytkářů
(www.furniturecluster.cz) předseda Ing. Radek BRYCHTA
za Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR
(www.spzcr.cz) předseda Bedřich DANDA
za Sdružení vlastníků obecních a soukromých lesů v ČR
(www.svol.cz) předseda Ing. František KUČERA
za Svaz českých a moravských výrobních družstev
(www.scmvd.cz) předseda Jan WIESNER