SVOL ve své tiskové zprávě uvádí, že pokud bude nakládáno s lesy ve správě státního podniku LČR způsobem uvedeným v Dřevěné knize, může dojít velmi rychle ke zhoršení úrovně hospodaření ve státních lesích s dopadem na výchovu a kvalitu lesních porostů a následně i k ekonomické újmě pro stát.
Dřevěná kniha podle názoru představitelů SVOL nepředstavuje koncepci hospodaření, nýbrž ve své podstatě předznamenává likvidaci lesů ve vlastnictví státu. SVOL vždy preferoval a preferuje, i v Evropě dávno osvědčený, model vlastní správy lesního majetku, a to jak státního, tak nestátního, a v případě zadávání zakázek na lesnické činnosti jiným subjektům striktní oddělení těchto zakázek od prodeje dřeva. Prodej dřeva si realizuje vlastník lesa či jeho správce ve své režii a má tak přesnou kontrolu nad jeho množstvím a kvalitou. Sloučení zakázek na provedení prací a prodeje dřeva do jedné zakázky může podle názoru SVOL vést k znepřehlednění nabídky a cen za jednotlivé práce resp. za dřevo.
Představitelé SVOL považují za nepřijatelné, aby hlavním cílem tzv. „koncepce“ bylo poskytnutí co nejvyššího stabilního finančního výnosu z lesa ve vlastnictví státu, to znamená maximálního zisku. Na finanční výnos ze státního lesa musí být kladen stejný důraz jako na zachování ostatních funkcí lesa, ochranu přírody, ale i podporu rozvoje venkova.
SVOL je přesvědčen, že současný stav u státního podniku LČR není dán vývojem, jak se uvádí v koncepci, ale chybnými rozhodnutími v minulosti.
Za nejslabší místo celého elaborátu pak označuje SVOL část zabývající se způsobem kontroly nad prováděním zakázek. Zaměstnanec smluvního partnera nemůže sám vyplňovat základní dokument o evidenci dřeva. Při výměře lesa 1 500 – 2 000 ha, kterou má revírník LČR na starosti a při jeho dalších pracovních úkolech je nemožné, aby vykonával důslednou kontrolu objemu vytěženého dřeva. Při použití harvestorových technologií je to podle SVOL jen iluze a některé další možné způsoby kontroly uváděné v koncepci jsou v praxi zcela nereálné.
Dřevěná kniha ve svém závěru přirovnává způsob hospodaření státního podniku LČR k hospodaření Ředitelství silnic a dálnic, které je všeobecně považováno za synonymum korupce, předražených státních zakázek a nehospodárného nakládání se státním majetkem. Představitelé SVOL pokládají řečnickou otázku a zároveň odpovídají: „Je to trefné, zarážející, nebo kouzlo nechtěného? Odpověď si dá každý sám“.
Jaké řešení nabízí SVOL? „Prosadit úpravu zákona č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, na podmínky v lesnictví, nebo zakázky pro hospodaření v lesích z tohoto zákona vyvázat. To je ostatně i požadavek odborníků zpracovávajících koncepční materiál českého lesnictví Národní lesnický program II. Žádoucí by také bylo snížit současný rozsah vlastnictví lesů státem dokončením restitucí, zejména církevních a arondací majetků soukromých, obecních a městských prodejem (směnou) státního lesa. Snížením výměry lesů státu na 40 % se zvýší konkurenční prostředí na trhu lesnických činností i trhu se dřevem“, říká předseda SVOL František Kučera (na ilustrační fotografii).