Foto: Lesy ČR
Parametry tendrů Lesy ČR 20. 9. představily veřejnosti.
Tendry budou nově trojího typu podle toho, jak dané území postihla kalamita kůrovce. Kalamitních jednotek bude 23 a lesnické firmy na nich budou provádět těžbu a pěstební práce. Vytěžené dřevo předané na takzvaném odvozním místě si budou prodávat samy Lesy ČR. Nejvíc kalamitních jednotek je v působnosti krajských ředitelství Lesů ČR v Jihlavě a Šumperku.
Na devíti postkalamitních jednotkách, kde již kalamita kůrovce proběhla, firmy budou dělat pouze pěstební práce. Případnou těžbu a prodej dřeva si na těchto jednotkách zajistí samy Lesy ČR například prostřednictvím aukcí nebo dynamického nákupního systému.
Klasická komplexní zakázka, kdy firmy dělají těžbu, pěstební práce i dřevo prodávají, se bude týkat 22 jednotek. Loni v tendru 2019+ bylo všech 47 jednotek soutěženo jako komplexní zakázka.
Rozdělení dle typu zakázky a předpokládaného objemu ročních těžeb. Zdroj: Lesy ČR
Zavedení kalamitních jednotek, u nichž si prodej dřeva převezmou Lesy ČR, by podle státního podniku mělo zrychlit těžbu kůrovcem napadeného dříví. Pokud se dřevem při komplexní zakázce obchodují těžařské firmy, nemají podle generálního ředitele LČR Josefa Vojáčka při odbytových problémech motivaci k rychlé těžbě dřeva. Vytěžené dřevo z kalamitních jednotek budou Lesy ČR prioritně prodávat na elektronických aukcích.
"Dnes je velký problém s odbytem dříví, často se prodává pod výrobními náklady. My potřebujeme dřevo okamžitě zpracovat a dostat co nejdříve z lesa, aby se škůdci nešířili," řekl Vojáček. Záměrem podniku je podle něj také soutěžené jednotky zmenšovat, aby se těžené množství kalamitního dřeva rozložilo mezi více firem. Proti minulým tendrům budou podmínky v tendru 2020+ podle Vojáčka jednodušší. Například u kalamitních a postkalamitních jednotek nebudou firmy muset dávat bankovní záruky.
Významnou novinkou tendru 2020+ bude to, že do smluv bude zakotveno, že po dvou letech bude mít každá ze stran možnost smlouvu bez sankcí vypovědět, přičemž výpovědní lhůta bude půlroční. "Jsme si vědomi, že situace se mění. Přepokládáme, že i z nekalamitní jednotky se může stát kalamitní. Obráceně se to zas může posunout po zdolání kalamity," řekl Josef Vojáček.
Od příštího roku chce také podnik zhruba zdvojnásobit těžbu dřeva čtyřmi vlastními lesními závody na téměř jeden milion metrů krychlových. Znamená to, že se v tendrech již nebude průběžně soutěžit těžba přibližně 500 000 metrů krychlových dřeva. Území spravované lesními závody se k 1. lednu zvýší téměř dvojnásobně na asi 140 000 hektarů. Současné smlouvy ale ještě budou někde pokračovat. "Rozšířením ploch lesních závodů chceme více kombinovat vlastní a dodavatelské kapacity," řekl Vojáček.
Loni se v lesích LČR vytěžilo celkem téměř 11 milionů metrů krychlových dřeva.
Podle ČTK a TZ LČR, red.
Vyjádření ALDP k představení tendrů 2020+
Asociace lesnických a dřevozpracujících podniků (ALDP) vzala na vědomí vyhlášení nového kola tendrů na provádění prací ve státním podniku Lesy ČR. Tendry jsou rozděleny do tří skupin. První skupinou je provádění služeb na tzv.kalamitních jednotkách, kde si vytěžené dřevo bude na trh dodávat podnik LČR sám. Druhou skupinou jsou jednotky, tzv. postkalamitní, kde budou prováděny v podstatě pouze pěstební práce, a třetí skupinou jsou jednotky, tzv. komplexní zakázky, kde se soutěží služby v lese včetně dřeva, které následně dodává na trh smluvní partner LČR.
ALDP plně respektuje právo státního podniku LČR spravovat státní lesy dle zadání zakladatele. ALDP předpokládá, že se tak ovšem bude dlouhodobě dít v rámci státní strategie správy lesního majetku. Stát vlastní stále nadpoloviční rozlohu lesů v ČR a celé navazující odvětví lesnických a dřevozpracujících podniků je částečně závislé na rozhodnutí o způsobu obhospodařování státních lesů a přizpůsobují k tomu svoje dlouhodobé investiční a rozvojové strategie.
Členové ALDP v letošním roce vytěží a dodají na trh zřejmě největší objem dřeva ze státních zakázek, stejně jako vykonají zřejmě rekordní objem prací pro vlastníky lesů. Kapacity trhu jsou ovšem omezené a pouhá změna modelu obhospodařování lesa kalamitní situaci nepomůže. LČR se navíc, jako dominantní subjekt na trhu, dostávají do komplikované situace, kdy v pozici zadavatele, který zná veškeré detaily o nákladové náročnosti prací a realizačních cen sortimentů dříví, se staví na tzv. kalamitních jednotkách do pozice konkurenta smluvních partnerů na trhu se dřívím. Stejně tak avizované rozšiřování plochy obhospodařované tzv. přímo řízenými závody je minimálně z pohledu ekonomiky takového kroku velmi kontroverzní s ohledem na hospodářské výsledky lesních závodů.
ALDP vnímá kritickou situaci vlastníků lesa související s dopady klimatické změny, nicméně apeluje na odpovědné orgány, aby zvažovaly přijímaná opatření racionálně a s péčí řádného hospodáře. ALDP se obává, že zvolený kombinovaný model výrazně navýší nákladovou náročnost správy státního lesního majetku, ovlivní výrazně trhy prací a dřeva a může tak dále prohloubit krizovou situaci v oboru.
Zdroj: TZ ALDP