Jako alternativa bitumenu (živice) byl lignin vybrán, protože představuje látku na přírodní bázi obsaženou ve dřevě s potenciálem snížit negativní vliv asfaltu na klima. Lignin je složitý polymer rostlinného původu nacházející se v buněčných stěnách všech suchozemských rostlin, který spojuje celulózu s hemicelulózou. Dřevu dodává pevnost, odolnost a schopnost odolávat hnilobě. To jsou vlastnosti, které z něj dělají zajímavou surovinu pro výrobu asfaltu.
„Asfalt se skládá ze štěrku a bitumenu, který se vyrábí ze surové nafty. Můžeme-li najít něco, co nahradí bitumen jako pojivo v asfaltu, negativní působení na klima může být výrazně omezeno,“ prohlásil Mattias Andersson, specialista na asfaltové výrobky společnosti Svevia. „V Nizozemí lignin přidávají do asfaltu již od roku 2015. Ale i tam je jeho použití zatím omezené,“ dodal.
První část experimentu společností Svevia a Stora Enso ze září 2020 ukázala slibné výsledky. Povrch vozovky vypadal dobře a jednolitě. V současné době specialisté obou společností čekají na to, jak se nový materiál bude chovat v zimě a po jarním tání.
Podle lesprominform.ru, storaenso.com, Jaroslav Martínek
Ilustrační foto: Pixabay