VELKOU CENU LSFF 2017 SPOJENOU S FINANČNÍ ODMĚNOU 3 000 EUR ZÍSKAL ČESKÝ FILM „SVĚT PODLE TERMITŮ" REŽISÉRA JANA HOŠKA.
Docent Jan Šobotník je mezinárodně uznávaný odborník na stavbu a funkci hmyzího těla. Během jeho expedic za termity do Francouzské Guyany a Kamerunu vznikl v koprodukci České televize a České zemědělské univerzity v Praze film „Svět podle termitů" režiséra Jana Hoška, který ukazuje obě polohy vědecké práce v tropickém pralese – nezbytnou výbavou vědců je stejně tak mikroskop jako mačeta. „Ocenění filmu beru jako obrovskou poctu a doufám, že náš film nechá stopu alespoň v některých divácích, protože termiti jsou vskutku fascinující zvířata, a jsem spokojený, že se mi jich podařilo do filmu tolik propašovat. Za úspěch jsem rád i kvůli režisérovi Janu Hoškovi a jeho obrovskému nadšení pro termití svět i kvůli kameramanovi Mariánu Polákovi, jenž musel veškerou techniku vláčet tropickými lesy. Nám biologům je v tropech dobře, ale méně již filmařům. Veškeré citlivé a drahé přístroje tu dost trpí," říká Jan Šobotník. Festivalová porota ocenila filmové zachycení příběhu, který termity popisuje jako fascinující předmět vědeckého zkoumání a jako zdroj obrovské inspirace.
Ve filmu „Svět podle termitů" uvidíte mj. termity, kteří se při napadení obětují pro společenství a jednoduše vybouchnou.
Dozvíte se, jak funguje kastovní systém uvnitř termitiště, jak se počítá hustota výskytu termitů na daném území a zjistíte, že termiti byli možná prvními zemědělci na planetě. „Nápad vzešel z iniciativy režiséra Jana Hoška," upřesňuje Jan Šobotník z Fakulty lesnické a dřevařské ČZU. „Já jsem souhlasil a fakulta náš plán podpořila poskytnutím finančních prostředků potřebných na rozšíření týmu pracujícího na běžících projektech o kameramana a posléze i producenta Mariána Poláka a režiséra Hoška. Jinými slovy, my jsme pracovali na našich tématech a v situaci, kdy jsme měli splněný plán práce, a to například i za cenu pouhého půl dne odpočinku během třítýdenní nepřetržité práce v Ebogu, tak jsme všichni asistovali pánům za kamerou při natáčení toho nejlepšího ve Francouzské Guyaně a v Kamerunu."
Letos po sedmé
Life Sciences Film Festival je mezinárodní festival dokumentů z oblasti zemědělství, přírodních věd a udržitelného rozvoje. Pořádá ho Česká zemědělská univerzita v Praze společně s Harvest Films, z. s. Letos v týdnu od 16. do 20. října proběhl již 7. ročník. Konal se pod záštitou ministra zemědělství Mariana Jurečky a radní hlavního města Prahy Jany Plamínkové a byl realizován s finanční podporou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Celkem během tohoto týdne soutěžilo o Velkou cenu LSFF 27 filmů. Dramaturgové letos vybírali z více než 1 300 přihlášených filmů.
Českou republiku zastupovaly v soutěži filmy „Živý plášť planety Země – Geoderma" Ladislava Mika a Ivana Stříteského a „Svět podle termitů" Jana Hoška.
Cenu ministra zemědělství získal český film režisérů Ladislava Mika a Ivana Stříteského „Živý plášť planety Země – Geoderma". Půda provází život na Zemi a člověk by bez ní na této planetě nemohl existovat. Co dnes vlastně o půdě víme? A jak s tímto poznáním nakládáme? Jak se člověk stará o pokožku naší matky Země, o Geodermu? To jsou jen některé z otázek, které dokument provokativně klade.
Cena Fakulty agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů putuje do Německa režiséru Johnu A. Kantarovi za film „Dobrý–Lepší–Vegan" / Good–Better– Vegan. Veganství je pro někoho etickou volbou, pro jiného módním životním stylem a pro další je otázkou zdravého přístupu k životu. Porota ocenila filmové zpracování tématu veganství jako prostoru pro novou ekonomiku, v níž vzniká potřeba dalšího vědeckého výzkumu a vývoje nových potravinářských technologií.
Cenu Provozně ekonomické fakulty
obdržel australský režisér Radheya Jegatheva za film „iRonie" /iRony. Technika dnes spojuje kontinenty, násobě zvyšuje produktivitu práce, nahlíží do kosmu i do nanosvěta. Ale co se děje s člověkem?
Porota ocenila filmově ztvárněné upozornění na to, že na konci každé technologie dnes stále ještě stojí člověk.
Cenu Fakulty tropického zemědělství
převzali režiséři Ľubomír Viľuda a Ivan Kršiak za film „Sedm hříchů civilizace". Teroristické útoky se staly každodenní realitou a klimatické změny už nejsou jen problémem budoucnosti. Evropou se valí migrační tsunami a problémy těch druhých se náhle staly problémem nás všech. Porota ocenila dokumentární zpracování střetu odlišných světů, zachycení hříchů naší civilizace i toho, jak dnes tyto hříchy dopadají na bedra našich vlastních životů.
Cenu Technické fakulty získal film „Brouci: Malí superhrdinové přírody"/ Bugs: Nature's Little Superheroes německého režiséra Björna Platze. Je hmyz škůdce? Dobře si odpověď rozmyslete. Porota oceňuje dokonalé vizuální zpracování a inspirativní zachycení faktu, že tito domnělí škůdci mohou pomáhat řešit velké vědecké problémy – od výroby biopaliv přes bakteriální resistenci až po léčbu rakoviny.
Cena Fakulty lesnické a dřevařské
připadla filmu „Inteligentní stromy" režisérů Julie Dordel a Guida Tölkea. Porota ocenila film za mimořádně inspirativní interpretaci nejnovějších vědeckých výzkumů v oblasti komunikace rostlin, která může přinést zásadní změny do vztahů mezi lesem a těmi, kdo o něj pečují.
Cenu Fakulty životního prostředí obdržel americký režisér Geoff Haines-Stiles za film „I velká data musela vyrůst"/ Even Big Data Starts Small. Velká data? Jisté je, že jakkoli jsou velká už dnes, vnášejí do našich životů velké změny.
Porota oceňuje film za zachycení nejnovějších trendů v tzv. síťované vědě, tedy v nově rostoucím prostoru, který dává datům i jejich využívání zcela nové významy.
Cenu za nejlepší Food Film získal australský film „Barbecue" režiséra Matthewa Salleha. Maso a oheň... od úsvitu dějin člověka byly tyto dvě věci znamením přežití. Porota doporučuje udělení ceny za filmové ztvárnění příběhu, který dokáže stmelovat celý svět.
V neposlední řadě se na festivalu předává tradičně Cena za popularizaci vědy a sošku Bohyně úrody Ops. Tu letos získal Jan Farkač za celoživotní popularizační práci a péči i rozvíjení projektu Biologická olympiáda od roku 1993.