JITKA ŠRÁMKOVÁ
Správci bikeparku na šumavském Špičáku chystali nové trasy, ale červnový start možná nestihnou
Železná Ruda - Čtyři nové trasy pro adrenalinové cyklisty by měly přibýt na šumavském Špičáku. Majitelé areálu počítali, že centrum pro bikery, budované na evropské úrovni, rozšíří do poloviny června. Termín ale budou muset posunout kvůli posouzení vlivu na životní prostředí.
Správci chráněné krajinné oblasti Šumava (CHKOŠ), na jejímž území bikepark leží, tvrdí, že návrh je v rozporu s výjimkami, které provozovatelům udělila vláda. „Jednou z podmínek bylo, že na území souvislých lesů by cyklistické trasy měly vést po starých cestách nebo po starších terénních úpravách. A to nedodrželi,” říká Pavel Hubený z vedení CHKOŠ. „My jsme posudek nepožadovali, ale oznámili jsme porušení výjimek vlády ministerstvu životního prostředí. Do řízení se nakonec vložila Inspekce životního prostředí a Okrašlovací spolek Zdíkovska. Mají obavu z ohrožení půdy erozí,” popsal Hubený. Ředitel Inspekce životního prostředí v Plzni Zbyněk Sevelka upřesnil, že hrozí nejen splach půdy, ale i poničení kořenů stromů.
Chtějí jasné slovo, zda se areál může rozvíjet Jedna trasa bikeparku vznikla na Špičáku před dvěma lety za velkých sporů s ochránci přírody. Z požadavku na nový posudek je rozčarovaný Vladimír Kasík, spolumajitel firmy Sport Service, která areál buduje. Majitelé špičáckého areálu podle jeho slov veškeré kroky pravidelně konzultovali s vedením správy chráněné krajinné oblasti. Kasík prý v nejbližší době zamíří k řediteli Národního parku Šumava, po kterém bude chtít jasné vyjádření, zda se areál může rozvíjet. „Máme souhlas vlastníků lesů, kladné stanovisko ministertva zemědělství, které tu sport podporuje,” uvedl Kasík.
Posudky ochrany přírody přišly Sport Service zatím na bezmála 200 tisíc korun. „Dalších 50, ale i 500 tisíc, může stát EIA a výsledek je nejistý. Bojíme se, že letos už nové trasy nebudou,” posteskl si Kasík. „Jestli tu nevybudujeme něco pro lidi, tak Špičáku a celé Železné Rudě hrozí ekonomické problémy. Není možné fungovat bez rozvoje. Ale všechno tu stojí na správcích parku,” doplnil.
Pokud projde posudek, bude už pět tras Pavel Hubený si ale myslí, že nové trasy by se mohly otevřít už v polovině července. Podle jeho názoru stačí jen doplnit o nové trasy posudek, který už firma předložila dříve.
Pokud posudek projde, povedou ze Špičáku čtyři takzvané freeridové tratě s překážkami a jedna sjezdová. Lidé by simohli vybrat z patnácti variant, jak sjet dolů. Majitelé by chtěli do tří let dobudovat areál tak, aby byl minimálně na špičkové evropské úrovni. „Nyní jsme v druhé nejvyšší kategorii, po dobudování bychom se měli posunout do té elitní. K tomu nám ale chybí právě dostatek tratí. Vše ostatní, to znamená půjčovnu sjezdových speciálů, servis a možnost umytí a levného ubytování máme,” podotkl Kasík. Pak by podle něj na Špičák mířili bikeři z celého světa.
Zatím majitelé do bikecentra investovali třičtvrtě milionu korun. Už dva roky na vrchol Špičáku míří tisíce bikerů sjíždět jednu trasu, navíc se zde baví ve skokanském a tréninkovém cyklistickém centru. Loni během letní sezony, která začíná 15. června, vyvezla lanovka na vrchol Špičáku 14 tisíc lidí, zhruba polovina byli bikeři.