logo Silvarium tisk
BEDŘICH KRATOCHVÍL

PRAHA Téměř nepolapitelní jezdci na terénních čtyřkolkách budou mít nového „nepřítele”. Tím bude Armáda České republiky a její vojenští policisté.

Zaměří se především na „piráty”, kteří likvidují chráněnou přírodu ve vojenských újezdech. Právě ty totiž patří mezi nejoblíbenější lokality čtyřkolkářů. „Jedním z velkých problémů je porušování pravidel ze strany příznivců terénních vozítek. Samozřejmě, že toto nenechá vojenská policie bez povšimnutí a budeme na to reagovat,” řekl LN mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek. Jak ale vojáci chtějí proti vandalům na terénních čtyřkolkách zasahovat, nechtěl Čírtek upřesnit.

„Nebudu popisovat, jaké kroky přesně chystáme.
Ale samozřejmě bereme v úvahu, že příznivci čtyřkolek zneužívají své beztrestnosti, protože se špatným terénem pohybují relativně rychle.
To zohledníme při opatřeních proti nim,” prohlásil Čírtek.

 Velmi populární je mezi motorkáři Vojenský újezd Libavá na Olomoucku.

„Motorkáři si neuvědomují, že se pohybují v nebezpečné zóně. Hlavně ale plaší zvěř a poškozují přírodu. Mimo jiné je Libavá chráněnou ptačí rezervací,” řekl zástupce přednosty Újezdního úřadu Libavá Josef Schmid. Podle něj se vojáci chtějí zaměřit především na okamžik, kdy si čtyřkolkáři nakládají své stroje na doprovodná vozidla.

Na vojenském území zaplatí víc V případě, že vojáci na svém území nějakého čtyřkolkáře chytí, bude mu hrozit vyšší pokuta než v jiných terénech.
 Ve vojenském prostoru mohou vandalové na čtyřkolkách dostat pokutu až pět tisíc korun. Navíc přijdou i o řidičské body. V jiných lokalitách, například na loukách nebo polích nehrozí řidičům čtyřkolek a terénních motorek prakticky žádný postih. V chráněné krajinné oblasti pak mohou od policie dostat jen tisícikorunovou pokutou.

 Ekologům a ochráncům přírody se ale armádní zátah na motorkáře nezamlouvá. Argumentují tím, že se většina jezdců přesune mimo vojenské prostory a najdou si jiné lokality. „To bude ještě horší. Je to absolutně nekoncepční přístup. Stát by tuto problematiku měl vyřešit nějakou vymahatelnou legislativou. Takhle to vojáci budou řešit jen na svém území pravděpodobně násilím, protože nic jiného neplatí,” soudí ředitel Českého svazu ochránců přírody Petr Stýblo.

Burácející motory a široké pneumatiky zanechávající v křehké lesní půdě široké brázdy mohou být paradoxně v některých lokalitách i prospěšné. „My bychom byli rádi, kdyby vojáci nechali motorkáře na vojenských cvičištích jezdit,” tvrdí Stýblo. „Široké pneumatiky terénních čtyřkolek jsou totiž bezvadné na některé biotopy,” vysvětluje Stýblo. Ochránci totiž zjistili, že ve vojenských prostorech, kde přestala jezdit těžká technika, příroda rychle chátrá. A vzácné organismy byly na neustálé narušování půdy těžkými vojenskými stroji závislé.



Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě