logo Silvarium tisk
Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Ano, Krkonoše se dále otevírají handicapovaným. Tamní správa národního parku vytyčila a upravila bezbariérové prohlídkové trasy. A otestovat je do hor přijeli právě sami vozíčkáři.

Milan BRUNCLÍK, redaktor

Výlet k Mumlavskému vodopádu. Vladimír Cerman se vydal do vnitra Krkonoš poprvé od úrazu, který ho upoutal na vozík. A to po jedné z mála bezbariérových tras. Z Harrachova na Krakonošovu snídani.

Vladimír CERMAN, handicapovaný

Je to takový, je to hezký, no, takovej, taková dobrá zkušenost, no.

Milan BRUNCLÍK, redaktor

Nejčastější překážky - koryta pro odvod dešťové vody a schody. I jízda do mírného kopce vyžaduje od vozíčkáře fyzickou zdatnost.

Vladimír CERMAN, handicapovaný

Je to náročný, no, nebýt jako, že mám tu, že mám trošku v sobě tý síly a tohle, tak to docela jde, no.

Milan BRUNCLÍK, redaktor

Správa Krkonošského národního parku vytipovala 10 bezbariérových tras, plus 20 dalších, které budou bezbariérové po úpravách.

Radek DRAHNÝ, mluvčí, Správa KRNAP

V té nabídce bezbariérových cest bychom chtěli mít cesty jak v údolích, tak na hřebenech. Máme zkušenosti, že vozíčkář s doprovodem je schopen vyjet i na Sněžku.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná

Akorát tady tady ten kousíček k vodě, což je asi 300 metrů, tam je potřeba doprovod, ale jinak perfektní, vozík to zvládne sám mechanickej.

Vladimír CERMAN, handicapovaný

A taky říkám, hodně mi pomáhá ten doprovod, že jo, takže jako bez něho bych to nezvládl.

Milan BRUNCLÍK, redaktor

Kromě vozíčkářů využijí bezbariérových tras v Krkonoších také senioři nebo rodiče s malými dětmi a kočárky.

Michal SKALKA, koordinátor, Krkonoše bez bariér

Celá tahle ta cílová skupina je už něco kolem jednoho milionu, což je desetina české populace, a to není zrovna málo.

Milan BRUNCLÍK, redaktor

Krkonoše protíná 800 kilometrů značených tras. Většina jich zůstane s bariérami. Takové jsou podle místních hory - těžko dostupné. Milan Brunclík, Česká televize, Krkonoše.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Jak handicapovaní zvládají horské terény? Do Liberce zdravím Lenku Zimmermannovou ze sdružení Esy Handicap Help. Dobrý večer.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Paní Zimmermannová, opravdu byste zvládla na svém vozíčku vyjet až na Sněžku? To je úžasné.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

No, tak já určitě ne, já bych k tomu potřebovala asistenty, minimálně dva, ale jsou vozíčkáři, kteří to samozřejmě zvládají sami.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Ale s asistenty byste tam dorazila?

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Samozřejmě, všichni s těmi asistenty, pravděpodobně všichni.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Jaký povrch potřebujete, abyste se po horách mohli pohybovat? Mě zajímá, jak širokou cestu potřebujete mít, jestli je třeba všechno udusávat. Vlastně jak velký zásah do toho přirozeného povrchu to v horách je.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

No, prakticky můžeme i po štuku, po asfaltových cestách, po kamenitých cestách, pokavaď jsou tam větší kameny nebo kořeny, tak potřebujeme pomoc už asistenta, ale prakticky jako kočárek, to znamená 70 centimetrů uličku a lépe, když tam nebude nikde propadlina. To znamená, nemusí to být v rovině, ale malé překážky až do těch 5 centimetrů si myslím, že nedělají nikomu problémy.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Takže jak vlastně se ty cesty musejí upravovat přímo konkrétně v tom horském terénu, abyste teda mohli tudy jet?

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Spíš je to o těch přestávkách. Kdyby se upravovaly, tak prakticky spíš navážením šotoliny nebo nějakým vyrovnáním. Ale spíš je to o těch přestávkách, kde si můžou vozíčkáři odpočinout, kam se může jít na hygienu a prakticky asi, kam se mohou i schovat, pravděpodobně v lese nám nebudou stavět žádný boudičky, ale určitě by někde na trase, třeba na 10 kilometrech měla bejt určitě bezbariérová toaleta, protože to není samozřejmě jenom pro nás, je to i pro seniory a pro maminky s kočárkama, takže ta cílová skupina je veliká, jak jste slyšeli, je to 10 procent populace.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Když to není přímo Sněžka, zvládáte pohyb v tom horském terénu upraveném bezbariérově i bez doprovodu? Protože z těch záběrů, co teď vidíme i na obrazovce, tak to zase až tak úplně bezbariérově přece jen nevypadá.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Tak zaprvé se to teprve mapuje, takže samozřejmě tam je potřeba dopomoct. A za druhý proto jezdíme my vozíčkáři a konzultujeme to se Správou KRNAP, abysme věděli, kde je potřeba dopomoct a kde to zvládáme zcela sami. Proto vlastně kus je vidět, že opravdu se s námi nadřou a kus jsme schopni zvládat sami.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Třeba Krkonoše tedy protíná 800 kilometrů značených tras, ale většina zůstane i tak s bariérami. Jsou v západní Evropě třeba hory dostupnější, lépe uzpůsobené pro pohyb handicapovaných?

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Já si myslím, že je to všude stejný. Je to taky o těch aktivních vozíčkářích, kteří mapují v celém světě, takže pravděpodobně to je i v zahraničí.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Jedna věc jsou Krkonoše, co hory v jiných regionech. Jaké zkušenosti máte třeba odjinud v Česku?

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Tak Jizerské hory jsou částečně zmapovaný, tam víme, že ty trasy jsou. Nicméně KRNAP je takovým ojedinělým projektem dost velikým, takže si myslím, že ty jsou na prvním místě.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Jedna věc jsou hory a místa v přírodě tedy, ale jak dostupné jsou pro lidi na vozíčku třeba historické stavby v Česku? Teď mám na mysli hrady například.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

No, tak my jsme letos třeba byli na Hluboký, takže můžu povědět, i třeba byli jsme, já nevím, teď si nevzpomínám veškerý ..., prostě Jihočeský kraj, takže jsme toho opravdu hodně projeli, prakticky všude nám vyšli vstříc. Někdy byly schodolezy, někdy byly nájezdy, někdy to samozřejmě nešlo, takže ti vozíčkáři jsou celkem vycvičeni, že všude to nejde. Prostě kam se dá, tam jsou označený vozejčkem na mapě, anebo si to mezi sebou všechny ty organizace předají, ty informace, nebo to je na internetu. A převážná část vozíčkářů telefonuje, než na to místo vyjede, aby potom nevznikla patová situace.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

Nakonec trochu kacířská myšlenka s otázkou. Ve většině měst a vesnic je pohyb pro lidi na vozíčku maximálně stížen a nedořešen. Sami handicapovaní říkají, že pro ně pohyb v mnoha místech není bez auta vůbec možný. Není tedy investice do bezbariérových úprav v horách trochu luxusem? Neměl by se nejdřív zaplatit a dořešit stav v místech, kde přímo žijete, jezdíte na úřady a podobně? Co si o tom myslíte?

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Já si myslím, že ta příroda je pro toho člověka taky důležitá. A zase říkám, není to jenom pro nás, je to pro velkou širokou škálu obyvatel. To znamená, nebojuji jenom za vozíčkáře. Jsou to opravdu ti senioři a ty maminky s kočárkama. Takže i ta příroda je velice důležitá. Není to přece jenom o těch úřadech. My nevyřizujeme pořád jenom na úřadech. Ale tu přírodu k životu potřebujeme též jako všichni ostatní.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka

My vám samozřejmě pobyt na horách přejeme. Děkuji vám za vaši účast v komentovaných událostech a dobrou noc do Liberce.

Lenka ZIMMERMANNOVÁ, handicapovaná, Esy Handicap Help, o. s.

Dobrou noc, děkuji, na shledanou.




Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě