Ekonomika
MARTIN KLIMEŠ
”Místní výrobky jsou výjimečné vazbou na region, na jeho charakter, tradice, kulturu či historii a svojí jedinečností mají velký potenciál v cestovním ruchu. Proto se zavádějí regionální značky pro místní produkty jako jedna z možností účinné podpory místní ekonomiky,” dodal Mráz.
Čest pro prodejce
Jedním z těch, jehož výrobky se nyní mohou značkou pyšnit, je i Valdemar Grešík. S logem Českého Švýcarska bude prodávat pálenku Děčínská jeřabinka. „Ocenění pro nás znamená sounáležitost s regionem, kde se cítíme doma. Doufáme ve větší prodejnost výrobku, což by znamenalo i větší poptávku po místních jeřabinách a tím pádem možnost přivýdělku pro místní lidi.”
Kvalita a ekologie
Certifikace je určena zpravidla pro řemeslné nebo umělecké výrobky, potraviny nebo zemědělské a přírodní produkty. Žádost o udělení certifikace pro výrobek si mohl podat jakýkoliv výrobce, ale aby získal certifikaci, musel splňovat několik podmínek. Výrobek například musí být vyrobený v regionu, musí být kvalitní a ekologicky nezávadný. Hodnotily se i další jedinečné vlastnosti výrobku: tradice, ruční výroba či potenciál stát se atraktivním turistickým suvenýrem. Nakonec desetičlenná certifikační komise vybrala 10 výrobců z Českého a 2 výrobce ze Saského Švýcarska. Návštěvníci Českosaského Švýcarska se mohou již o hlavní turistické sezoně potěšit zajímavými regionálními výrobky a suvenýry, které lze zakoupit buď přímo u výrobců nebo v informačních střediscích Národního parku České Švýcarsko – v Krásné Lípě, Jetřichovicích a Dolní Chřibské.„Je pěkné,že separktakto zaručí za výrobky spjaté s lokalitou. Určitě se po některém z výrobků podívám, až tam zase někdy s rodinou vyrazíme,” těšil se Jaroslav Matoušek.