logo Silvarium tisk
Trhy & ekonomika

Do českých chráněných krajinných oblastí vyrazili po řidičích aut a motorkářích také majitelé terénních čtyřkolek.

Jako všichni neukáznění motoristé, kteří nerespektují zákazy vjezdu do přírodních rezervací, mnohdy ničí vzácné části krajiny a ohrožují lidi, kteří se do přírody vydali za odpočinkem a relaxací.
„Problémy s provozem terénních strojů řeší správy příslušných chráněných území ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí, Policií ČR a obcemi,” řekl Právu mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.

Stále častěji se objevují terénní motorky a zejména čtyřkolky například na území Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Orlické hory.
„Čtyřkolky jezdily i přímo po hřebenové trase. Jednalo se zřejmě o Poláky, kteří překročili hranici u Masarykovy chaty na Šerlichu a pak vyrazili po hřebenu,” sdělila Radka Jakoubková ze Správy CHKO Orlické hory.
Kontroly lokalit tradičně devastovaných černými jezdci především motorových čtyřkolek a motocyklů Enduro chystají během léta strážci Krkonošského národního parku (KRNAP).

„Hlavní sezóna těchto nepovolených aktivit ještě nenastala. Očekáváme ji ve druhé polovině měsíce července,” uvedl Jaromír Gebas z terénní služby Správy KRNAP.

Myslivec Břetislav Jemelka ze Šluknovska zase popsal, jak ho skupina jezdců v lesích u Dolní Poustevny začátkem letošního února dokonce přímo ohrožovala: „Kdybych neuskočil, klidně by mne srazili. Za 35 let své práce jsem nic takového nezažil.”

„Řidiči čtyřkolek jsou kontrolováni v rámci běžného výkonu služby stejně jako ostatní řidiči. Jednotlivé regiony se na jejich kontrolu mohou více zaměřit, pokud mají poznatky o tom, že tito řidiči na jejich území zákony porušují,” řekla Právu Petra Srnková z Policejního prezidia ČR. Vjezdem do chráněného území poruší čtyřkolkář zákon č. 289/1995 Sb. o lesích nebo povinnosti dané řádem v chráněných územích, za což hrozí sankce ve správním řízení. Může se též dopustit trestného činu poškozování životního prostředí a v případě jízdy na soukromém pozemku i poškozování cizí věci.

Čtyřkolky se dělí do dvou kategorií. Jedna je L, tedy motocykly, druhá R, zvláštní vozidla. Všechny musí mít pro provoz na komunikacích registrační značku.
Čtyřkolky ve skupině L se dále dělí na mopedy, které mají konstrukční rychlost do 45 kilometrů v hodině, a motocykly s maximálním výkonem 15 kW.
Majitelé silnějších čtyřkolek však často odmontovávají omezovače výkonu a potom své stroje přihlašují do kategorie R, což jsou pracovní stroje, ale bez omezení výkonu. Žádná změna legislativy, která by těmto podvodům zabránila, se ovšem podle stanoviska ministerstva dopravy v dohledné době nechystá.
Kolik je v Česku celkem registrováno čtyřkolek, není jasné. Je to proto, že se registrují do kategorie motocyklů. Cena čtyřkolek se pohybuje v desetitisících až statisících korun.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě