logo Silvarium tisk
23.12.2008

JIHLAVA - Průlomové rozhodnutí se nekonalo. Lesní družstvo obcí Měřín neuspělo v krajské radě se žádostí o úhradu škody na lesním porostu v důsledku chemického ošetřování vozovky.

V listopadu se na kraj Vysočina obrátilo Lesní družstvo obcí Měřín se žádostí o úhradu škody na lesním porostu. "Jedná se o smrkový porost v katastru obce Arnolec, který bezprostředně sousedí s krajskou silnicí II/353 mezi obcemi Stáj a Zhoř," říká ředitel družstva Karel Klíma. Majitelé lesa proto požadovali náhradu ve výši 23 094 korun.

 Jak pro JL potvrdila tisková mluvčí kraje Eva Neuwirthová, přílohou žádosti byl i znalecký posudek vypracovaný Výzkumným ústavem lesního hospodářství a myslivosti. Ze závěru posudku vyplývá, že vysoké koncentrace chloridů se dostávají do lesních porostů ze silnice v důsledku chemického ošetřování vozovky v zimním období sloučeninami chlóru.

"Jde o dva zásadní problémy. Na rozsolené silnici vzniká prosolená břečka. Vozidla ji rozstřikují a větrem unášený jemný aerosol postupně doslova spálí porost. Další škody vznikají při jarním tání, kdy ze silnice, u níž jsou nedostatečné nebo mnohde žádné příkopy, zatéká prosolená voda hluboko do prostoru," řekl ředitel.

 Lesníci prý dlouho netušili, proč i poměrně daleko od silnice usychají jinak zdravé stromy. Proto si nechali vypracovat posudek a samotné je měl překvapit jeho závěr.

Žádostí lesního družstva se zabývali krajští radní a zamítli ji s odkazem na platné znění zákona o pozemních komunikacích. Jak vyplývá ze stanoviska krajského odboru dopravy, každý vlastník porostu v ochranných pásmech silnic nese zvýšené náklady související s dodržováním podmínek ochrany pozemních komunikací. "Vlastník silnice neodpovídá za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto komunikacích," říká se v zákoně.

 Podle pracovníků krajského odboru dopravy z posudku vyplývá, že chloridy se do lesa dostávají nejen v důsledku chemického ošetřování vozovky, ale i vodou ze silničních příkopů. "Je tedy zřejmé, že škody na lesních porostech dle předloženého posudku nevznikají pouze v důsledku technického stavu komunikace, ale rovněž i provozem vozidel po dotčené silnici," píše se v písemném materiálu pro zasedání rady s tím, že údržba komunikací je prováděna za účelem zajištění sjízdnosti silnic - tedy "pro provoz".

Technologie údržby je prý prováděna v rozsahu a způsobem odsouhlaseným mimo jiné příslušnými orgány životního prostředí a na základě zimního operačního plánu schvalovaného Ministerstvem dopravy ČR.

 Krajští radní se tak vyhnuli rozhodnutí, které by mohlo nastartovat další desítky žádostí o úhrady lesních škod vzniklých solením.

Ředitel lesního družstva s výsledkem spokojen není. "Jde o škody, které vznikají na majetku obcí, ale také na majetku soukromých osob, takže bych očekával ze strany kraje vstřícnější přístup," uzavřel ředitel družstva Karel Klíma.



Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě