JIHLAVA - Průlomové rozhodnutí se nekonalo. Lesní družstvo obcí Měřín neuspělo v krajské radě se žádostí o úhradu škody na lesním porostu v důsledku chemického ošetřování vozovky.
V listopadu se na kraj Vysočina obrátilo Lesní družstvo obcí Měřín se žádostí o úhradu škody na lesním porostu. "Jedná se o smrkový porost v katastru obce Arnolec, který bezprostředně sousedí s krajskou silnicí II/353 mezi obcemi Stáj a Zhoř," říká ředitel družstva Karel Klíma. Majitelé lesa proto požadovali náhradu ve výši 23 094 korun.
Jak pro JL potvrdila tisková mluvčí kraje Eva Neuwirthová, přílohou žádosti byl i znalecký posudek vypracovaný Výzkumným ústavem lesního hospodářství a myslivosti. Ze závěru posudku vyplývá, že vysoké koncentrace chloridů se dostávají do lesních porostů ze silnice v důsledku chemického ošetřování vozovky v zimním období sloučeninami chlóru.
"Jde o dva zásadní problémy. Na rozsolené silnici vzniká prosolená břečka. Vozidla ji rozstřikují a větrem unášený jemný aerosol postupně doslova spálí porost. Další škody vznikají při jarním tání, kdy ze silnice, u níž jsou nedostatečné nebo mnohde žádné příkopy, zatéká prosolená voda hluboko do prostoru," řekl ředitel.
Lesníci prý dlouho netušili, proč i poměrně daleko od silnice usychají jinak zdravé stromy. Proto si nechali vypracovat posudek a samotné je měl překvapit jeho závěr.
Žádostí lesního družstva se zabývali krajští radní a zamítli ji s odkazem na platné znění zákona o pozemních komunikacích. Jak vyplývá ze stanoviska krajského odboru dopravy, každý vlastník porostu v ochranných pásmech silnic nese zvýšené náklady související s dodržováním podmínek ochrany pozemních komunikací. "Vlastník silnice neodpovídá za škody vzniklé vlastníkům sousedních nemovitostí v důsledku provozu na těchto komunikacích," říká se v zákoně.
Podle pracovníků krajského odboru dopravy z posudku vyplývá, že chloridy se do lesa dostávají nejen v důsledku chemického ošetřování vozovky, ale i vodou ze silničních příkopů. "Je tedy zřejmé, že škody na lesních porostech dle předloženého posudku nevznikají pouze v důsledku technického stavu komunikace, ale rovněž i provozem vozidel po dotčené silnici," píše se v písemném materiálu pro zasedání rady s tím, že údržba komunikací je prováděna za účelem zajištění sjízdnosti silnic - tedy "pro provoz".
Technologie údržby je prý prováděna v rozsahu a způsobem odsouhlaseným mimo jiné příslušnými orgány životního prostředí a na základě zimního operačního plánu schvalovaného Ministerstvem dopravy ČR.
Krajští radní se tak vyhnuli rozhodnutí, které by mohlo nastartovat další desítky žádostí o úhrady lesních škod vzniklých solením.
Ředitel lesního družstva s výsledkem spokojen není. "Jde o škody, které vznikají na majetku obcí, ale také na majetku soukromých osob, takže bych očekával ze strany kraje vstřícnější přístup," uzavřel ředitel družstva Karel Klíma.