Název: Čiernohronská železnice
Zdroj: Hospodářské noviny
Datum: 23.05.2007
Autor: Bohumil Brejžek
Rubrika: Zajímavost
Návrat do minulosti
Letos již pošesté byl zahájen provoz na obnovené Čiernohronské lesní železnici, která patří k největším železničním lákadlům na Slovensku.
Nachází se ve Veporských vrších nedaleko Brezna a spojuje dvě hlavní střediskové obce na Čiernom Hronu - Čierny Balog a Hronec. Postavena byla v roce 1908 jako úzkorozchodná lesní železnice (760 mm) pro svážení dřeva z povodí Čierného Hronu. Byla dlouhá téměř 133 km a její jednotlivé větve zasahovaly hluboko do Slovenského rudohoří. Patřila mezi nejvýznamnější lesní železnice, kterých bylo na Slovensku asi čtyřicet, na Ukrajině padesát a v Rumunsku dokonce devadesát. V době největšího rozmachu přepravovala ročně asi 300 tisíc m3 dřeva a denně 200 osob. Provoz zajišťovalo 115 zaměstnanců a na trať vyjíždělo sedm parních lokomotiv, ke kterým později přibyly i tři dieselové lokomotivy Rába z Maďarska.
Zásoby pro partyzány
V průběhu Slovenského národního povstání byli jejím prostřednictvím zásobováni partyzáni potravinami a municí a přispěla tak k tomu, že Němci Čierny Balog nikdy nedobyli. V 80. letech minulého století pod vlivem výstavby lesních cest a vy-užívání automobilové těžké lesní mechanizace však byla Čiernohronská železnice určena k likvidaci a v roce 1982 se její provoz zastavil. Nebýt dobrovolníků, postihl by ji stejný osud jako desítky dalších úzkorozchodných železnic na Slovensku, jež byly zrušené a rozebrané.
Dnes jejích 16 km slouží výhradně turistům - každoročně od 1. května do 15. září. Spravuje ji soukromé sdružení Mikroregion Čierny Hron. Vozový park se skládá ze dvou parních a šesti motorových lokomotiv, jež jsou v provozu společně se soupravou historických vozů, z nichž některé, včetně jídelního vozu, jsou koncipovány jako letní vyhlídkové vagony umocňující zážitek z jízdy. Až na jeden vagon ze zrušené tratě Ružomberok - Korytnica Kúpele jsou přestavěny z nákladních vagonů. Zajímavostí je ruční způsob brzdění souprav, obvyklý právě u lesních železnic.
Vláčkem z minulého století
Nastupujeme ve Chvatimechu a usazujeme se v otevřeném vagoně na dřevěných lavicích. A když se vláček tažený parní lokomotivou dává s houkáním do pohybu, dýchne na nás okamžitě kouzlo nostalgie. Jedeme pomalu, velmi pomalu, ale o to máme lepší kontakt s okolní přírodou. Projíždíme přes obec Valaská a Hronec, kde bývalou slávu největších uherských železáren - Zlieváreň Hronec - připomíná vystavený litinový most z roku 1810, zhotovený zde jako první litá mostní konstrukce tehdejší monarchie. Za Hroncem trať kopíruje údolí Čierneho Hronu, prochází úzkou dolinou kolem strážního domu U sv. Jána a ústí do doliny Kamenistá s klikatým potokem. Dolina se otevírá až před Čiernym Balogom, kde je třeba na poslední úsek cesty přestoupit do druhého vláčku, který pendluje pouze mezi Čiernym Balogom a Vydrovskou dolinou. Rychlostí ne o mnoho vyšší než je chůze, přejíždíme nad Čiernym Hronom a za pár minut jsme již na konečné ve stanici Vydrovo-Skanzen. Nezbývá než se probudit z krásného snu, a vystoupit.
Skanzen Vydrovo
Jsme přímo u prvního lesnického skanzenu v Evropě, který přibližuje návštěvníkům les v jeho přirozeném prostředí souběžně se zásahem lidí. 3km naučný "Chodník lesního času" má 63 zastávek přibližujících proces od mýcení lesů pro potřeby osadníků až po jeho znovuoživení. Součástí jsou i exponáty lesních strojů, lanovky, pálení dřevěného uhlí pro místní pece a lesní železnice. Místo zde má i zastoupení obnovy lesa, přírody a vodních toků. Působivým doplněním areálu jsou přírodní díla mezinárodní skupiny umělců Ekoart. Vyvrcholením letní sezony bude 14. července slavnost "Den stromu 2007".
-
Informace
Jízdné z Čierneho Balogu do Lesnického skanzenu Vydrovo je 60 SK pro dospělých a 40 Sk pro děti a důchodce, z Chvatimechu do Čierneho Balogu 200 Sk, resp. 100 Sk.
Vstupné do skanzenu je víceméně symbolické. 30 Sk dospělí, 20 Sk děti. Neplatí ho důchodci, děti do šesti let, zdravotně postižení a pedagogický dozor.
Monitoring médií
- pátek 1. listopad 2024
- Teplárny přechází z uhlí na štěpku. Může jí být nedostatek a ceny porostou (Hospodářské noviny)
- Prodejci dřeva přišli s novými triky. Přeplatíte tisíce a ani o tom nevíte (nasezahrada.com)
- Tomáš Vrška: Zelená policie vyšetřuje a zasahuje! (ekolist.cz)
- Češi hojně prodávají nasbírané houby. Musíte mít zkoušky, upozorňuje inspekce (impuls.cz)
- Chráněné krajinné oblasti přispívají k rozvoji přírodě blízkého hospodaření v lesích (nature.cz)
- Počet ohrožených druhů hub v ČR se zdvojnásobil, i kvůli objevu více vzácných (ČTK)
- Růst čínské produkce lesních plodů (mze.gov.cz)
- Pomozte lesníkům sázet nové stromy. Na Vavřinci na vás čeká pestrý program (Klatovský, Domažlický, Tachovský deník)
- Navštívili jste den otevřených dřevostaveb? (mpo.cz)
- čtvrtek 31. říjen 2024
- MENDELU otevřela naučnou stezku v Mongolsku, na přípravě se podíleli i studenti (TZ MENDELU)
Poslední komentáře
-
Zvýšená poptávka tepláren po biomase ceny dřeva pro domácnosti neohrozí, ujišťují experti (epochtimes.cz)
Copak chalupáři, ale Kronospánu se musí votvírat kudla v kapse. 8) Tady ... -
Čína odmítá EUDR: konflikt by mohl EU uvrhnout do krize v zásobování
Omlouvám zpoplatněnej odkaz. :sad: Tady snad bude vidět. -
Čína odmítá EUDR: konflikt by mohl EU uvrhnout do krize v zásobování
" Čína kontroluje více než 30 % celosvětového dodavatelského řetězce ... -
Průzkum Německé asociace pilařského a dřevařského průmyslu: slabá ekonomika, stavební krize a EUDR
Ne všechno dřevo je v mínusu. -
Obžalovaný ze zapálení Českého Švýcarska trpí poruchou osobnosti, uvedli znalci (ČTK)
Sebeusvědčující výpověď pravděpodobně nepoužitelná, koupi lihu neprokázali ... -
Řada obcí řeší problém s motorkáři (TV Nova)
Tihle vygumovaní retardi na motorkách nebo čtyřkolkách jsou jako rakovina ... -
SVOL: Navržená novela lesního zákona pozapomněla na pomoc drobným vlastníkům (ČTK)
A Švéd to kombinuje všechno dohromady. https://www.skogssallskapet.com/en/about-us.html ... -
Dříví darované lidem ze zatopených obcí dnes začaly rozvážet Lesy ČR (TZ LČR)
ředitel Lesů ČR Dalibor Šafařík a dodal: „Nemůžeme ale bohužel uspokojit ...