Rekonstrukci čtyř úseků Schwarzenberského plavebního kanálu dlouhých bezmála tři a půl kilometru dokončily na Šumavě Lesy České republiky. Čtyřletý přeshraniční projekt za 21 milionů korun spolufinancovala 15 miliony korun Evropská unie.
Lesy ČR od roku 2019 obnovovaly opevnění Otovského a Schwarzenberského toku a dále toku Světlá. „Nejdříve jsme vybudovali lesní cestu K Oponě, po které se přivážel materiál na obnovu kanálu. Dnes se po ní dostává lesnický personál do porostů, ale využívá ji i veřejnost. Zpřístupnili jsme tak další úsek této národní technické památky,“ řekl Martin Poláček, vedoucí Správy toků pro povodí Vltavy z Lesů ČR a pokračoval: „Z toků jsme odstranili pařezy zarostlé do původního opevnění, zasahující do průtočného profilu. Jako kdysi při stavbě kanálu posloužil k opravě zdí koryt místní kámen skládaný nasucho. V podmáčených místech jsme obnovili dřevěné opevnění dna.“
Schwarzenberský plavební kanál dnes kromě Lesů ČR v rámci partnerského projektu podpořeného v dotačním programu EU Interreg V – A Rakousko – Česká republika „Kulturní a přírodní dědictví Schwarzenberský plavební kanál – Bavorská niva“ oživují a propagují také Vojenské lesy a statky ČR a Tourismus Verband Böhmerwald, významná nadregionální organizace v oblasti rozvoje a propagace rekreační oblasti Šumava/Böhmerwald.
Kanál postavený v letech 1789 až 1793 převedl přes šumavský hřeben vodu z povodí Vltavy do povodí Dunaje. Z nepřístupných oblastí Šumavy se tak do Vídně splavovalo palivové dříví, jehož byl v Rakousku nedostatek a prodávalo se za dvojnásobnou cenu než v Praze. Aby bylo pro plavení dřeva dostatek vody, do kanálu se tehdy svedly okolní toky a vybudovaly se nádrže. Po kanále se plavilo dříví asi sto let, dnes je národní technickou památkou.
TZ Lesů ČR