Olomouc/ Velký zátah chystají vojáci na jezdce, kteří na terénních čtyřkolkách a motorkách devastují lesy, louky a pole na Olomoucku. Řvoucích motorů a širokých pneumatik, které zde děsí živočichy a ničí rostliny, totiž neustále přibývá.
K nejoblíbenějším lokalitám vyznavačů jízdy v terénu patří rozsáhlý Vojenský újezd Libavá. „Tito motorkáři si vůbec neuvědomují, že se pohybují v nebezpečné zóně. V první řadě však poškozují přírodu a plaší zvěř. Libavá je mimo jiné chráněnou ptačí oblastí,” stěžoval si zástupce přednosty Újezdního úřadu Libavá Josef Schmid.
Na milovníky adrenalinu je zatím krátká i vojenská policie. Než dorazí na místo, kde jezdci řádili, jsou už dávno pryč. Schmid potvrdil, že jde o tak závažný problém, že vojáci připravují v rámci všech újezdů na „čtyřkolkáře” zátah. „Zaměří se na okamžik, kdy si motoristé své stroje nakládají na doprovodná vozidla,” prozradil.
Dodal, že v rámci vojenských újezdů hrozí řidičům větší postih než v jiných terénech. Za neoprávněný pohyb ve vojenském prostoru mohou dostat pokutu až pět tisíc korun. Navíc přijdou o trestné body, neboť zde platí zákaz vjezdu.
Příznivce nelegálního motorismu nesnášejí ani myslivci. „Nejhorší je to v zimě, kdy zvěř odpočívá a je zesláblá. Vystresovaná zvířata, která stroje takto drasticky vyruší, mohou onemocnět a uhynout,” zdůraznil jednatel Okresního mysliveckého spolku Olomouc Jiří Zbořil. Také on přiznává, že myslivecká stráž je proti těmto závodníkům téměř bezmocná. „Zákazy vjezdu jsou prakticky na všech lesních cestách, ale nepomáhá to,” řekl Zbořil.
Za jízdu po polích, loukách a v lesích nehrozí nijak vysoké postihy. Přísnější trest by na motorkáře čekal snad jen v případě, kdyby svým strojem způsobili větší prokazatelnou škodu na něčím majetku. Pokud by však jezdce na čtyřkolce chytil v chráněné krajinné oblasti její strážce, může na místě udělit pokutu maximálně tisíc korun. Ve správním řízení se částka šplhá výš, ale v praxi jsou ilegální motoristé prakticky nepolapitelní.
Pokud má čtyřkolka poznávací značku, bývá úmyslně zablácená. Někdy si ji jezdci dokonce překrývají dámskými kalhotkami. „Někteří mají značky oddělávací. Na silnici splňují veškeré předpisy. V terénu je sundají a jsou anonymní,” upozornil Martin Konupka, spolutvůrce webu www.zakaz-vjezdu.cz, který se na boj s nelegálním motorismem zaměřuje.
Tato iniciativa zatím funguje v Moravskoslezském kraji a její iniciátoři se nyní snaží navázat spolupráci i s úředníky olomouckého hejtmanství. „O tomto projektu zatím nic nevím, ale členové mysliveckého svazu i ochranáři si na bezohledné motoristy stěžují stále častěji. V lesích se objevuje pořád víc čtyřkolek, ale o letošní zimě k nim navíc přibyly sněžné skútry a vznášedla,” sdělil Miroslav Kvapil z oddělení lesnictví olomouckého krajského úřadu.
Motorkáři obtěžují i obyvatele některých vesnic. „Často vídám kolonu čtyřkolek, jak směřuje na Libavou. U nás je ale větší problém s terénními motorkami, které se tu prohánějí po pastvinách,” povzdechl si starosta Domašova nad Bystřicí Ladislav Števanka. Doplnil, že zdejším lidem se už na procházce s dětmi několikrát stalo, že na polní cestě stačili před motorkářem jen tak tak uskočit.
Čtyřkolkáři si však většinou nepřipouštějí, že by jejich jednání bylo nesprávné. „Není nic lepšího než jízda na sněhu nebo v bahýnku. Úplně mi to vyčistí hlavu,” pochvaluje si třicetiletý Jiří z Olomoucka, který si koupil levnou terénní čtyřkolku dovezenou z Číny. Oblíbil si vyjížďky zejména do okolí přírodního koupaliště Poděbrady u Olomouce. To, že by svým řáděním mohl škodit přírodě, si nemyslí.