logo Silvarium tisk
Autor: Jan Sůra
Rubrika: Ekonomika

Praha - Pro motoristy na dálnici z Prahy do Liberce to byl včera nečekaný zážitek - předjížděla je motorová čtyřkolka. V poslední době se na českých silnicích takový obrázek objevuje čím dál tím častěji.

Terénní vozítko na čtyřech kolech bylo ještě před pěti lety považováno za symbol luxusu. Nyní se z něj pomalu stává běžná výbava zejména českých mužů.
"Loňský rok byl určitě v prodejích rekordní, zájem stoupl o desítky procent," říká Radek Hofer z firmy ATV, která se prodejem čtyřkolek zabývá.

Velká obliba těchto strojů však přináší i velké potíže. Přibývá vážných nehod zaviněných jejich řidiči, jezdci navíc často poškozují lesy a ohrožují bezpečnost silničního provozu. Může za to i nedostatečná legislativa, která s takovým dopravním prostředkem příliš nepočítá.
Neexistuje tak žádné přesné číslo, kolik u nás takových strojů jezdí. Spíše jen odhady, ty mluví o pěti tisících prodaných čtyřkolek ročně.

Podle českých zákonů jsou některé čtyřkolky považovány za motorku, některé za vozidlo označené v zákoně jako "speciální nosič pracovních adaptérů". A pak zbývá velká část čtyřkolek, které ani nemají povolení pro provoz na silnici. "Je v tom velký chaos. Navíc velmi záleží na přístupu jednotlivých dopravních úřadů, některé jsou schopné tu samou čtyřkolku registrovat, jiné ne. Záleží jen na tom, jak pečlivý úředník je," říká tajemník Sdružení dovozců automobilů Pavel Tunkl. "Neuatorizovaní prodejci si mohou falšovat doklady a často jim to prochází," dodal Tunkl.

Podle české legislativy mohou jezdit na českých silnicích jako motorky jen čtyřkolky s výkonem do 15 kilowattů, jako "nosiče" pak jen stroje s rychlostí do 40 kilometrů za hodinu. "Pokud chce zákazník jezdit po silnici, musíme mu instalovat například omezovač rychlosti a další povinnou výbavu," říká Martin Krejčí z Yamaha Motor Czech.
Jenže ne u všech prodejců a značek se toto děje a na silnici se se značkou dostanou i vozidla bez omezovačů. Stroje přitom dosahují běžně rychlost přes sto kilometrů za hodinu. Pokračování na straně B3 Čtyřkolky zaplavily Česko. I kvůli špatným zákonům

Pokud je čtyřkolka podle technického průkazu zaregistrovaná jako nákladní vozidlo, nemusí mít řidič ani helmu. "Na motorky je potřeba řidičské oprávnění skupiny A, pokud je to evidováno jako nosič, tak jako na auto nebo traktor," upřesnil Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Podobné nečisté praktiky se nelíbí ani oficiálním dovozcům zastupujícím velké světové značky, které si nemohou dovolit podvádět s technickou dokumentací. "Přihlásit se dá prakticky cokoli, co má prohlášení o shodě či technický průkaz z některé země EU," dodal Krejčí. Podle něj navíc často nikdo nezkoumá, zda dodávané výrobky odpovídají prohlášení o shodě. Většina Čechů si podle zkušeností prodejců pořizuje čtyřkolky hlavně na zábavu a ne pro práci. Drtivou většinu zákazníků tvoří muži. Nejlevnější čtyřkolka stojí i méně než deset tisíc korun, průměrná cena se pohybuje kolem padesáti tisíc korun.

Nárůst počtu čtyřkolek, zejména v lesích, potvrzují i cyklisté. Podle zákona přitom po lesních cestách nesmějí jezdit motorová vozidla.
"Lesní cesty kvůli aktivitám jezdců na čtyřkolkách trpí podstatně zvýšenou erozí," říká Tomáš Kvasnička z České Mountainbikové Asociace. "Je zarážející, že zodpovědné instituce porušování zákona a jeho důsledkům nečinně přihlížejí," dodal.

 

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě