logo Silvarium tisk

Spolek Děti Země vstoupil do tří správních řízení, které letos na jaře a v létě zahájila Správa železnic a které jsou potřebné k přípravě na přestavbu brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží. Jedná se o povolení kácení stromů v Židenicích a na místě budoucí ulice s názvem Bulvár a o zásah do biotopů zvláště chráněných živočichů v Židenicích, uvedl v tiskové zprávě předseda spolku Miroslav Patrik. Řízení o kácení jsou nyní proto přerušená.

V případě Židenic je možné ho povolit až po povolení zásahu do biotopu chráněných živočichů. V případě Bulváru je potřeba provést přírodovědný průzkum. Vyjádření Správy železnic (SŽ) ČTK zjišťuje.

Bulvár je zhruba 300 metrů dlouhá ulice, která má spojit Uhelnou a Opuštěnou ulici, nyní je to browfield s náletovými dřevinami. V Židenicích chce SŽ kácet na 400 metrů dlouhém železničním náspu v ulici Klíny, kde mají místo současných dvou kolejí vést koleje čtyři. Zatímco na budoucím bulváru má padnout 16 stromů, v Židenicích 91, vyřezat se mají také keře na několika stech metrů čtverečních.

V případě Bulváru zažádala SŽ o povolení kácení v červnu, Děti Země se zúčastnily místního šetření, na konci července zaslaly vyjádření a úřad městské části Brno-střed přerušil řízení do 15. srpna 2024, aby se do té doby vyjasnilo, zda je nutné povolit tzv. škodlivý zásah do biotopu chráněných živočichů, uvedl Patrik.

V případě Židenic žádala Správa železnic o kácení v dubnu, o měsíc později žádala o povolení škodlivého zásahu do biotopu chráněných živočichů. Krajský úřad na konci srpna tento zásah povolil, proti čemuž se v září Děti Země odvolaly. Kvůli tomu zatím není možné povolit kácení. „Ve spise chybějí konkrétní doklady, že modernizace skutečně představuje převažující veřejný zájem z hlediska veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti, který je možné doložit studiemi o nadlimitních intenzitách hluku a o značné nehodovosti,“ uvedl Patrik, který je dlouhodobým odpůrcem přemístění hlavního nádraží do míst dnešního dolního nádraží.

Součástí přestavby železniční tratě v ulici Klíny mají být protihlukové stěny a také náhrada starých mostů za nové se štěrkovým ložem, což má výrazně snížit hluk, který se šíří do okolní obytné zástavby. SŽ plánovala tuto část mezi židenickým nádražím a odbočkou Táborská přestavovat již od příštího roku, mosty se měly začít stavět o rok později, řekl letos v květnu Mojmír Nejezchleb ze SŽ.

ČTK

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě