Původní obyvatelé severního Švédska Sámové si stěžují, že stále se rozšiřující důl na železnou rudu v blízkosti města Kiruna společně s masovou turistikou představují vážnou hrozbu pro jejich tradiční způsob života, jehož klíčovou součástí je pastevectví sobů. Píše o tom server EUObserver.
Evropská komise i švédské předsednictví EU hovoří o dole na železnou rudu provozovaném státní firmou LKAB, který sahá do hloubky 1300 metrů, i o nedávném objevu největšího evropského ložiska vzácných kovů u Kiruny, v superlativech.
Vzácné kovy jsou vnímány jako důležitá součást přechodu od fosilních paliv k zelené energii, používají se například v bateriových článcích pro hybridní a elektrické vozy nebo ve větrných turbínách.
Sámové, kteří žijí v oblasti Gabna Sameby, táhnoucí se až k hornaté norské hranici na západě, ale poukazují na to, že industrializace zdejší krajiny má ničivý dopad na divoce žijící zvěř i jejich soby.
Na dramatické změny v místní krajině v posledních desetiletích upozorňuje jeden ze sámských pastevců, 36letý Tomas Kuhmunen. Připomíná přitom, že koncem 50. let byly v oblasti pokáceny spousty stromů, jež byly nahrazeny monokulturami.
Rozrůstání dolu na železnou rudu společnosti LKAB již donutilo asi 6000 obyvatel nedalekého města Kiruna přestěhovat se o tři kilometry směrem na východ.
„Firma LKAB nevnímá krajinu jako celek. Nevnímají ji stejným způsobem jako my, co chováme soby. A to je samozřejmě zásadní problém,“ uvedl Kuhmunen. „Oni vidí tuto krajinu jako ostrov v obrovském moři prázdnoty,“ dodal.
Hlavním zdrojem potravy sobů v zimě je lišejník. Podle Kuhmunena ale ztráta biodiverzity vedla v posledních 70 letech v některých oblastech k sedmdesátiprocentnímu úbytku lišejníku.
Důl na železnou rudu a město Kiruna navíc pro soby představují překážku při jejich cestě na pastviny na východě. Zpravidla zástavbu obcházejí v časných ranních hodinách, kdy v místě není takový hluk.
Až do roku 1948 byli sobi zvyklí táhnout přímo přes Kirunu. Pak ale byla stezka kvůli důlní činnosti a další infrastruktuře, včetně letištní dráhy, uzavřena.
Rozšiřování dolu a města znamená, že úzký pruh půdy, který zbyl sobům k tažení a k pastvě, se dále ztenčí.
ČTK