logo Silvarium tisk

mm_anketa.jpgRok 2008 lze jen těžko označit za úspěšný. S ohledem na pravidlo, že není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůře, jej nelze označit ani jako zcela neúspěšný.

Rok 2008 byl charakterizován dramatickým propadem cen dříví, problematickými smluvními vztahy mezi Lesy ČR a lesnickými firmami, zhoršující se kůrovcovou situací, „urputným“ bojem proti škodám zvěří, ale i přijetím Národního lesnického programu II, přípravou na předsednictví Evropské unii či pozvolnou změnou vlastníka lesnicko-dřevařského holdingu CE WOOD.

O rekapitulaci, hodnocení uplynulého roku a případný výhled do roku 2009 jsme požádali respondenty z mnoha sfér lesnictví, kteří vzhledem k uzávěrce odpovědí 9. 12. 2008 bohužel již neměli možnost vyjádřit se k již tradičnímu novoročnímu přepřahání v podniku Lesy ČR.

Karel Trůbl
Úsek lesního hospodářství, MZe

Ve svém krátkém hodnocení roku 2008 z pohledu ministerstva zemědělství bych se rád nejprve zmínil o situaci ve státním podniku Lesy České republiky. Jak víte, zajišťování lesnických činností v tomto podniku v roce 2008 se opíralo o systém tzv. střednědobých zakázek, vyhlášených podnikem na období let 2008-2010. Vývoj zadávání veřejných zakázek v letošním roce byl ovšem do značné míry poznamenán jednak důsledky dvou vichřic, které se přehnaly přes území naší republiky, jednak krizí na světových trzích se dřevem a řezivem spojenou s odbytovými a cenovými problémy. Odrazem všech těchto vlivů je skutečnost, že státní podnik byl nucen při zabezpečení lesnických činností improvizovaně využít v některých případech i jiných druhů zadávacích řízení, a to zejména tam, kde se prioritou stala rychlá likvidace následků kalamit a ochrana lesa před šířením kůrovce. 
Právě krizové situace, k nimž došlo v roce 2008, zřetelněji ukázaly, že dosavadní způsob spravování státního lesního majetku svěřeného do péče podniku Lesy České republiky v některých aspektech patrně už vyčerpal své možnosti a že bude nutné hledat cesty, jak nynější systém zlepšit. Jednu z cest k nápravě dnešní situace vidíme v přijetí speciálního zákona o lesích v majetku státu, jehož věcný záměr má být připraven koncem roku 2009. Významným podkladem pro koncipování tohoto věcného záměru budou mj. principy formulování společenské objednávky na způsob spravování a využívání lesů ve vlastnictví státu, a to v ohledech ekonomických, ekologických a sociálních, jak jsou obsaženy v Národním lesnickém programu pro období do roku 2013 (NLP II).

Rád bych zde vyzdvihl také další významné téma, o němž se v roce 2008 živě diskutovalo – je to letitá a svízelná problematika škod působených na lesních ekosystémech spárkatou zvěří. MZe pokračovalo v prosazování požadavků na úpravu početních stavů spárkaté zvěře a opětně vydalo metodický pokyn, který má přispět k vyváženosti myslivosti a potřeb lesního hospodářství a ochrany přírody. Snad nejvýstižnějším shrnutím všech záměrů a opatření formulovaných v této souvislosti v NLP II je požadavek do dvou let změnit vyhlášku č. 553/2004 Sb., a to tak, aby výše odlovu byla stanovována výhradně podle míry negativního ovlivňování lesního ekosystému zvěří.

Ve stručném ročním bilancování jistě není možné dotknout se všech záležitostí, které by si to nesporně zasluhovaly. Proto jsem dosud poukázal vlastně jen na dvě relativně specifická vybraná témata, která však podle mého názoru stála a stojí ve středu pozornosti nejen odborných lesnických kruhů, ale jsou kriticky reflektována i širší veřejností. Existuje samozřejmě řada činností v přímé gesci MZe, které již bereme jako samozřejmost – letecké vápnění, letecká hasičská služba, monitoring zdravotního stavu lesů – za tím vším se skrývá mnoho práce všech zúčastněných. Je možné také doplnit informaci, že v listopadu proběhla první velká společná akce lesních pedagogů; závěry pracovně vzdělávacího semináře na téma „Jak na handicapy lesního pedagoga“ zcela určitě ovlivní další směry této záslužné činnosti lesníků při vzdělávání zejména dětí a mládeže.

Pokud jde o výhled na příští období, je nutné zmínit ještě lesnické souvislosti předsednictví ČR v Radě EU v 1. polovině roku 2009. ČR bude předsedat pracovní skupině Rady EU pro lesnictví. Tato zasedání budou probíhat každý měsíc v Bruselu. Pracovní skupina bude mj. diskutovat návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví povinnosti hospodářských subjektů uvádějících na trh dřevo a dřevařské výrobky. Na mezinárodním poli čeká české zástupce vyjednávání jménem EU na 8. zasedání Fóra Spojených národů o lesích (UNFF 8), které se bude konat na konci dubna 2009 v New Yorku, a na 19. zasedání Výboru pro lesnictví při FAO (COFO 19), konající se v polovině března 2009 v Římě. Na území ČR se v rámci českého předsednictví budou konat dvě akce, a to jednak zasedání ředitelů zodpovědných za lesy v zemích EU (v Kraji Vysočina), jednak workshop k implementaci akčního plánu EU pro lesy na téma komunikace s veřejností o lesích lesním hospodářství (v Pardubickém kraji); obě akce jsou plánovány na červen 2009.


Jiří Novák
Lesy České republiky, s.p.

Hodnotit rok 2008 je svým způsobem úkol jednoduchý. Všichni víme, že začátkem roku státní podnik Lesy České republiky uzavíral smlouvy na střednědobé tendry, pak přišla Emma, jednací řízení bez uveřejnění, vichřice 25. června, pokles ceny dřeva atd. Ve skutečnosti však hodnocení roku 2008 jednoduché není. Byl to složitý rok...


Kromě objektivních komplikací a překážek nám byly házeny „klacky pod nohy“ v podobě mediálních ataků. Ukazuje se, že některé kauzy, které se v médiích v průběhu letních prázdnin objevily, byly vyvolány uměle. Buď, jak se říká lidově, okurkovou sezónou novinářů, nebo za nějakým účelem. Čemu a komu měla posloužit nesmyslná napadení a nepodložená obvinění, lze jen spekulovat. Mělo to však i svou pozitivní stránku. Například v kauze údajně nevýhodného nákupu osobních automobilů jsme celou věc vysvětlovali na půdě kontrolního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky. Poslanci nakonec konstatovali, že se jednalo o jedno z nejlépe zadaných výběrových řízení ve státní sféře.

Nyní ke konci roku nás jednoznačně nejvíce zaměstnává příprava nových výběrových řízení, která by měla být spouštěna v roce 2009. O jejich podobě jednáme s naším zakladatelem Ministerstvem zemědělství ČR, stejně jako se zástupci klíčových profesních organizací (KLDS, ČAPLH, SPLH). Měla by nastartovat nový proces po případném ukončení smluv ze střednědobých tendrů. Všichni se dnes shodujeme, že postavit výběrové řízení na jednom kritériu, jakým byla v minulosti cena, již není možné. To koneckonců potvrzuje těžká situace v oboru poté, co v letošním roce klesly ceny dřeva. Diskuse vedeme také o Memorandu a jeho budoucnosti. Domnívám se, že pokud by došlo k nějakému plošnému odstupování od uzavřených smluv, je nutné se zamyslet nad otázkou, zda je ještě Memorandum jako takové funkční.

Situace lesnictví v příštím roce bude velice obtížná a jsem přesvědčen, že jenom společným úsilím se nám podaří posunout se z tohoto špatného stavu nějakým způsobem dál. Odborníci říkají, že to, co se dělo v oboru letos, ještě nebyla opravdová krize, že ta skutečná krize teprve přijde. S ohledem na dopady finanční krize v USA to nelze podceňovat. Žijeme v jednom globálním světě a soubor problémů celého rezortu lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu se nezastaví na našich hranicích. To koneckonců odráží pokles ceny dřeva, a tudíž jeho špatné zpeněžení. Naše ekonomické studie říkají, že pokud by nás nepostihly větrné kalamity, přebytek dřeva a s tím ruku v ruce jdoucí nižší zpeněžení, tak by se hospodářský výsledek státního podniku po třech kvartálech pohyboval okolo miliardy až miliardy a půl. To by znamenalo, že současný management hospodaří nejlépe za posledních několik let.

Pozn.: Ministr zemědělství Petr Gandalovič jmenuje k 1. 1. 2009 Jiřího Nováka novým náměstkem úseku lesního hospodářství ministerstva zemědělství.
Jiří Novák nahrazuje odcházejícího náměstka Karla Trůbla, odvolaného na základě předchozí dohody s ministrem Petrem Gandalovičem k 31. 12. 2008. Vzhledem ke jmenování do funkce náměstka ministra zemědělství končí Jiří Novák na pozici generálního ředitele LČR. V souvislosti se jmenováním Jiřího Nováka na post náměstka je řízením LČR dočasně pověřen stávající správní ředitel Svatopluk Sýkora.

Podle TZ MZe (15. 12. 2008), red.


František Pelc
Sekce pro ochranu přírody a krajiny, MŽP

Za úspěch lze považovat říjnové schválení Národního lesnického programu pro období do roku 2013 vládou. Do dlouho připravovaného dokumentu se podařilo nakonec včlenit některá klíčová opatření, která úzce souvisí se zájmem našeho resortu dlouhodobě podporovat přírodě blízké nepasečné formy obhospodařování lesů jako alternativy ke stále převládajícímu hospodaření pasečnému. Předně považuji za úspěch, že se tvůrci NLP shodli na skutečnosti, že v naší legislativě není srovnatelný prostor pro ekologičtější formy hospodaření a že je potřeba tento stav řešit. Od toho se odvíjí řada opatření legislativní i nelegislativní povahy, přičemž zcela klíčové je v této souvislosti řešení problematiky přemnožené spárkaté zvěře, která je jednoznačně limitem pro hospodaření ve větším souladu s přírodními procesy, a to nezmiňuji ekonomické souvislosti. Důležité je, že vlajkovou lodí pro zavádění potřebných změn do provozní praxe by měly být zejména podniky státních lesů, pro které by mělo být formulováno zadání prostřednictvím zákona o lesích v majetku státu. Jsem přesvědčen, že přijetí Národního lesnického programu ukončilo diskusi o případné privatizaci či pronájmu státních lesů, jako našeho velkého národního bohatství, tím, že tyto přístupy až na výjimky při scelování majetků odmítá. Domnívám se, že za zmínku stojí také skutečnost, a to ať se nám to líbí nebo ne, že budeme muset přizpůsobovat naše lesní hospodářství probíhajícím klimatickým změnám, především prostřednictvím volby vhodné druhové skladby a optimálního hospodářského způsobu s větším využitím přírodních procesů. Nedávný seminář k NLP II ukázal, že významná část lesnické a ochranářské veřejnosti si je vědoma potřeby posunu lesního hospodaření k přírodě bližším formám, neboť to je jedním z předpokladů nejen zlepšení stavu přírodního prostředí, ale i dlouhodobého udržení jejich produkčních vlastností. Na druhou stranu mě poněkud překvapily příspěvky, které vyzněly tak, že by nezaujatý pozorovatel mohl nabýt dojmu, že k hlavním problémům českých lesů patří nedostatečné zastoupení smrku.

Co se týče konkrétních zjištění v rámci dozorové a kontrolní činnosti, byla v roce 2008 věnována pozornost, a to plně v souladu s usnesením vlády č. 269/2007 ke „Strategii obnovy území postiženého v lednu 2007 ničivým orkánem“, využívání melioračních a zpevňujících dřevin u podniků státních lesů v nejvíce postižených kalamitních oblastech. Je potěšující, že bylo ve většině případů zjištěno překročení, a v některých případech výrazné, oproti minimálnímu podílu daném vyhláškou. Problémem je však naprosto nulové využívání přípravných dřevin, které jsou zvláště na velkých holinách často jedinou efektivní možností, jak obnovit choulostivé stinné cílové dřeviny.

Pokud se mám zmínit o zásadních úkolech, které nás čekají v roce 2009, jde především o úspěšné zahájení procesu implementace Národního lesnického programu. Tomu musí ovšem předcházet volba optimálního postupu, založeném podle mého názoru na ustavení silné Koordinační rady, zastupující profesní organizace a instituce, akademickou obec a v neposlední řadě odbornou a občanskou veřejnost, která by pro oba zodpovědné resorty MZe a MŽP proces realizace navržených opatření zajišťovala. Jsem přesvědčen, že počátkem roku 2009 začne tato rada, o jejíž podobě vedeme nyní intenzivní meziresortní diskusi, úspěšně fungovat. Úkolů před ní stojí jistě dost. Za stěžejní pro příští rok považuji především přípravu věcného záměru zákona o lesích v majetku státu, zahájení přípravy novely zákona o lesích nebo změnu příslušného prováděcího předpisu k zákonu o myslivosti s cílem změnit stávající nevyhovující systém mysliveckého plánování.

Děkuji za odpovědi, 
Jan Příhoda


Hodnocení roku 2008 Ivo Klimšou (Konfederace lesnických a dřevařských svazů), Janem Mičánkem (LESS, a.s.), Milošem Balákem (SPLH), Pavlem Indrou (ČAPLH), Petrem Zahradníkem (VÚLHM), Jaromírem Vašíčkem (ÚHÚL) a dalšími naleznete v Lesnické práci 1/2009, která bude Českou poštou distribuována v prvním týdnu roku 2009.



Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě