BIOPALIVA BYLA NĚKOLIK let na vzestupu. Jejich pozice zachránce planety se však otřásá a růst spotřeby zastavuje. Nedávno padla část daňových zvýhodnění ve Velké Británii a další země Evropské unie budou pravděpodobně následovat. Ekologické organizace v čele s Greenpeace se předhánějí, kdo vydá útočnější prohlášení na téma „biopaliva ohrožují deštné pralesy", či „biopaliva způsobují hladomor".
Zatím posledním je dopis zaslaný deníku The Times - čtyři nevládní organizace v něm mluví o zranitelných komunitách, které ohrožují rostoucí ceny potravin, zábory půdy a porušování lidských práv. Věc došla tak daleko, že vláda ve Spojeném království na návrh vlastního experta Roberta Watsona odsunula zákon, podle něhož mělo 2,5 procenta prodaných paliv pocházet z obnovitelných zdrojů (v ČR už podobný platí).
Předpisy EU počítají s pěti procenty do roku 2010a deseti o pět let později. Podle odpůrců (z nichž mnozí byli ještě nedávno horlivými zastánci a i dnes by se rádi nechali připoutat k tankeru či plotu v Temelíně) však při výrobě biopaliv vzniká více C02 než při spalování ropných produktů.
To je argument, který v současnosti skloňuje i mnoho vědců jako pravděpodobně platný.Problém posunul na novou úroveň indický ministr financí Palaniappan
Chidambaram, když kritizoval USA za to, že přesměrovala část své produkce obilí do výroby bioetanolu. Tento krok podle něj zvedl ceny potravin po celém světě.
Podle skeptiků jsou tyto postoje kombinací ignorance, sprostých lží a prosazování vlastních cílů.
Upozorňují, že debatu o biopalivech živí z velké části takzvaní rudozelení, tedy dřívější krajně levicoví aktivisté, kteří využívají změny klimatu jako další příležitosti k napadání kapitalismu. Největší nadějí pro biopaliva se tak stává takzvaná druhá generace těchto produktů. Jejich výroba není závislá na výživových plodinách, vznikají z trav nebo organických odpadů, například pilin. Využitelnou biomasu je tak možné pěstovat i na místech nepoužitelných pro pěstování potravin. General Motors - především Saab a GM Brasil -jsou ve vývoji a výrobě modelů na bioetanol nejdále. Nabízejí řadu vozů schopných spalovat E85 - směs patnácti procent benzínu a 85 procent bioetanolu. V lednu oznámily, že spolupracují se společností Coskata na vývoji zařízení schopného vyrábět líh z biomasy ve velkém. Biomasa by mohla obsahovat všechny organické materiály, včetně plastů z interiérů aut. Ekology zmátlo také prohlášení, že Coskata umí vyrobit etanol také z uhlí.
Přesto se zdá, že průmysl biopaliv, zatím nestabilní a nejednotný, se řítí do potíží. Jeden inženýr Saabu řekl: „Prostě sbíráme energii ze slunce a druhá generace biopaliv je tou zatím nejekologičtější cestou." Bez globální koordinace a rozhodného protiútoku však technologie nezmůžou nic.