logo Silvarium tisk

Kraj Moravskoslezský
Rostislav Hányš, Ivana Lesková

K boji s řidiči terénních strojů potřebujeme větší pomoc policie i politiků, tvrdí ochránci přírody

Jeseníky - Ochránci přírody v Jeseníkách chtějí častěji než dříve spolupracovat s policií. Bez její pomoci totiž nemohou vyhrát boj s řidiči terénních motorek či čtyřkolek, kteří se stále častěji prohánějí po chráněném území, kam je vjezd zakázán.

Do jesenických rezervací nyní každý víkend vyrážejí také desítky dobrovolných strážců. O letních prázdninách jich bude až padesát. Mají pravomoc udělit tisícikorunovou pokutu na místě, v přestupkovém řízení dokonce až deset tisíc.

Řidiči terénních strojů se však pokutě často vyhnou. Například minulý víkend strážci přírody marně naháněli čtyři motorové čtyřkolky v Národní přírodní rezervaci Rejvíz.

„Bohužel proti nim nemáme šanci, i když ničí přírodu v nejvzácnějších partiích Jeseníků,” říká šéf stráže přírody Michal Ulrych ze Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Protože řidiči ujeli a zakryli registrační značky, pokutu nedostanou.

Policistů je málo „Obávám se, že stejný problém zasáhne celé Jeseníky stejně jako Krkonoše, Šumavu nebo Beskydy. Budeme muset častěji žádat o pomoc policii,” míní Ulrych.

Jeseničtí policisté o problémech v horách vědí a slibují, že o spolupráci se strážci přírody budou jednat. „Na větší nasazení sil v přírodních rezervacích ale nemáme dostatek lidí,” netají mluvčí jesenických policistů Tereza Neubauerová.

Do zakázaných zón a přísně chráněných oblastí dosud jezdili v Jeseníkách hlavně bikeři. Proto hlídky ochranářů už nyní vyrážejí do rezervací, aby cyklisty z přísně chráněných oblastí vyhnali.

„Hlídky posíláme do národních přírodních rezervací Praděd, Šerák Keprník, Rejvíz a Rašeliniště Skřítek. O prázdninách budou ještě častější. Nejen kvůli ničení přírody, ale i kvůli bezpečnosti chodců, protože cyklisté jezdí po stezkách určených pro pěší,” upozornil Ulrych.

Ochranáři se snaží bikery zastavit. Někdy jim udělí pokutu, jindy jim spíš domluví. „Hlídáme hlavně frekventované rozcestníky, tam bikerům vysvětlujeme, proč nemají do rezervací s výjimkou schválených cyklotras jezdit,” řekl Ulrych.

Bohužel právě národní přírodní rezervace skrývají pro některé bikery nejatraktivnější terény. Cyklisty lákají třeba zakázané trasy v okolí Pradědu či na Rejvízu, kde ničí chráněné rostliny, způsobují erozi půdy a poškozují kořeny stromů.

Cyklista se pořádně prošel Jen loni potrestali strážci přírody několik desítek bezohledných bikerů. „Někteří jsou už tak agresivní, že hlídce odmítnou předložit doklady a ujedou,” řekl Ulrych.

Loni přistihli strážci přírody jednoho cyklistu v jediný den hned několikrát. „Dvakrát slíbil, že kolo povede, ale dodržel to jen do chvíle, než zmizel hlídce z očí. Potřetí už dostal pokutu,” popsal Ulrych.

Jiný dopadený hříšník sice vyvázl bez pokuty, ale za trest musel vést kolo náročným horským terénem a jít v nepohodlných cyklistických botách pěšky. Přitom jej několik kilometrů doprovázeli strážci přírody, aby nemohl znovu sednout na kolo a jet. „Takový trest je výchovnější než nějaká pokuta,” míní šéf stráže jesenické přírody.
Nemýlí se v tom, že zcela stejné, ne-li horší situace zažívají i ochránci přírody v Beskydech či Poodří.

Podle Milana Orálka, jednatele Českého svazu ochránců přírody z Valašského Meziříčí, počty cyklistů i řidičů terénních motorových strojů v chráněných oblastech radikálně stoupají. „Je to obrovský problém, který se stupňuje, ale nikdo ho pořádně neřeší,” tvrdí Orálek.
Motorkáři podle něj řádí v celých Beskydech. „Každý víkend je jich tu tak kolem stovky. Poznávací značky buď nemají vůbec, nebo je mají zakryté či ušpiněné bahnem tak, aby se nedaly identifikovat. Řidiči mají na hlavách kukly, brýle a šátky, takže nám nepomůže, ani když je vyfotíme. Když nezastaví, nemáme šanci je potrestat,” líčí Orálek, podle kterého by se měla do boje s motorkáři aktivněji zapojit policie. Musela by mít ovšem k dispozici stejně silné terénní stroje, kterými by mohla ujíždějící motoristy dostihnout.

Vedoucí Správy CHKO Beskydy František Jaskula říká, že s policií spolupracují. Také si však myslí, že k úspěšnému boji s bezohlednými řidiči terénních strojů by potřebovali větší pomoc policie i politiků.

***

Na motorkáře volejte policii „Motorkáři si často přivezou stroje bez poznávacích značek na přívěsech aut až k lesu a pak na nich vyjedou. Policisté by měli mít například pravomoc je prolustrovat a zabránit jim v další jízdě. Je na politicích, aby zpřísnili mantinely,” míní Jaskula, podle kterého by neměla být lhostejná ani veřejnost. „Lidé, kteří v lesích potkají motorkáře, by měli informovat nás a volat policii,” radí.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě