logo Silvarium tisk

Zlepšení komunikace nás, lesníků, směrem k odborné i laické veřejnosti je problém, který v odborných kruzích rezonuje již řadu let a vyžaduje koncepční a jednotné řešení. Dlouhodobě pojatá pravidelná komunikace a osvěta, představující dřevo jako nadčasový materiál mnohostranného užití, doposud v ČR chybí. Vyšší spotřebě dřeva brání i celá řada předsudků a dlouhodobě zažitých mýtů. Ačkoliv v posledních desetiletích významně pokročil výzkum i vlastní zpracování dřeva a produktů na bázi dřeva, do povědomí nejen laické veřejnosti ale i například architektů a projektantů se tyto informace nedostávají v dostatečné míře. LDK ČR proto stála na počátku iniciativy vzniku Lesnicko-dřevařského fondu a aktivně se podílí na diskuzích o jeho podobě. Také realizovaný projekt je veden úsilím a snahou být dobře připraveni na vlastní zaměření tohoto fondu a mít k dispozici dlouhodobě pojatou komunikační strategii, kterou by tento fond následně naplňoval.
Praktickou součástí projektu, která vychází z hlavních cílů a doporučených témat zpracované Komunikační strategie, byla ukázková propagační kampaň s názvem „Doba dřevěná". Hlavním cílem bylo ukázat, že se lesníci starají dobře o naše lesy, kterých v posledních desetiletích stále přibývá. Současně měla podpořit využívání dřeva z našich lesů jako jedinečného přírodního materiálu, kterého máme dostatek. Kampaň v její pilotní fázi probíhala zejména v on-line médiích, byla doplněna informačními plakáty ve vozech pražského metra a tiskovou inzercí ve vybraných titulech. Proč se tématem kampaně stala právě podpora spotřeby dřeva? Lidé se stále obávají, že lesy v České republice jsou ohroženy, ubývají a jsou vystaveny nadměrnému kácení ve jménu zisku lesnicko-dřevařských firem. Tyto postoje posiluje i komunikace ekologických a ochranářských organizací a aktivistů. Tato obava je pak důvodem, proč má veřejnost často rozpolcený postoj k využívání a upřednostnění dřeva jako materiálu.
Jsme si vědomi skutečnosti, že názor veřejnosti a postoj médií nelze změnit jednou kampaní za pár týdnů. Je však důležité spojit své úsilí spolu s dalšími organizacemi lesnicko-dřevařského sektoru, provázat a doplnit komunikační projekty a vše směřovat k ucelené dlouhodobé komunikaci sektoru. Připravovaný Lesnicko-dřevařský fond je proto příslibem k systémovému pojetí prezentace našeho oboru se zapojením nejen vlastníků a správců lesních majetků, ale i těch, kteří českému dřevu dávají potřebnou přidanou hodnotu a jejichž výrobky bychom měli kupovat s vědomím, že děláme dobře i našim lesům. V jejich životním cyklu se jedná o tu správnou a přirozenou „sklizeň".

Andrea Pondělíčková

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě