Jitka Vlková
Vláda schválila přísnější pravidla pro manažery státních podniků. Do června se jim změní smlouvy
Praha - Konec zlatých padáků pro šéfy státních firem a závazná pravidla pro jejich odměny včera schválila vláda.
Manažery státních podniků čeká změna jejich manažerských smluv, budou se nově řídit pravidly odměňování, která dala dohromady speciální odměňovací komise při ministerstvu financí.
Odchodné maximálně na šestinásobku průměrného měsíčního platu, odměny ředitele podle výkonu firmy a na základě srovnání s podobně výkonnými firmami v soukromé sféře. To jsou hlavní principy nového systému.
Odměna manažera má být rozdělena do tří částí. Pevný plat bude tvořit maximálně polovinu jeho příjmů, nejméně pětina příjmů bude navázána na výsledky podniku v posledním roce a třicet procent odměny získá manažer zpětně na základě fungování firmy v uplynulých třech či pěti letech.
Navrch bude mít nárok na bonusy, jako je kapitálové životní pojištění či služební auto, ale jen do hodnoty maximálně desetiny celkového příjmu.
S šéfy státních firem, jako jsou ČEZ, České dráhy nebo třeba ČSA, mají v příštích měsících jednat ministři, pod něž jednotlivé státní a polostátní podniky spadají. Vše by mělo začít platit do červnových valných hromad.
Nové podmínky se budou týkat asi dvou stovek manažerů zhruba ve třech desítkách firem s minimálně třetinovou státní účastí. Ministr financí Eduard Janota uvedl, že nepředpokládá, že by některý z manažerů nové podmínky nepřijal.
Každoročně by pak ministerstvo financí posbíralo informace o odměnách manažerů od všech státních a polostátních firem a předložilo do října vládě k posouzení.
„Vláda by tak mohla pravidelně a transparentně hodnotit, jestli je odměňování v pořádku,” řekl člen odměňovací komise Tomáš Uvíra z ministerstva financí.
Konec státních zlatých padáků
Janota: Hlavním cílem není snížit platy, ale zjistit, jak jsou odměny manažerů sestavovány
„Hon” na platy šéfů polostátních firem odstartoval případ bývalého šéfa Českých aerolinií Radomíra Lašáka, za jehož vedení došla firma téměř k bankrotu. K velkému překvapení se ukázalo, že management má nastavené odměny tak, že v době svého odchodu na podzim loňského roku měl nárok na prémii 120 milionů korun.
To vyvolalo vlnu kritiky a ministerstvo začalo hledat způsoby, jak nastavit jasná pravidla pro odměňování šéfů polostátních firem a jak si více pohlídat dozorčí rady.
Dozorčí rada aerolinek, která má podle zákona peníze manažerům schvalovat, údajně o štědrých odměnách nevěděla a nevěděl o nich ani tehdejší ministr financí Bohuslav Sobotka.
Přesná výše odměn, na kterou budou mít exmanažeři ČSA nárok, ale bude zřejmě nižší, protože ji ovlivní i loňská několikamiliardová ztráta firmy. Navíc není zatím jasné, jestli Lašákovi lidé skutečně prémie dostanou vyplacené. Ministr financí je totiž proti.
Platoví carové na scéně Ministerstvo financí zatroubilo po zjištění skandální situace v ČSA na poplach a dalo dohromady odměňovací komisi. Zasedlo v ní deset „platových carů” – zpravidla náměstků ministrů, do jejichž resortu spadají jednotlivé podniky, pod vedením Ivana Fuksy z ministerstva financí. S vytvořením pravidel pro odměňování jim pomáhala soukromá firma M. C. Triton.
Na základě srovnání s podobnými podniky v soukromé sféře a u ČEZ nebo u ropného Čepra rovněž s těmi v zahraničí vznikla pravidla, podle kterých by se do budoucna měly platy státních šéfů řídit.
Smyslem nového systému odměňování nemá být podle Janoty odměny snižovat.
„Cílem je nastavit je tak, aby vláda měla přehled o tom, kolik se ve státních podnicích bere, a měla také informace o mimoplatových složkách,” uvedl ministr.
Prověrka jede také ve „státních” dozorčích radách Smlouvy se však mají změnit i současným manažerům.
Asi pětadvacet podniků, které ovládá stát – třeba Letiště Praha, Budějovický Budvar nebo Lesy ČR, ale i státní exportní pojišťovna EGAP či Česká exportní banka – tak čeká v příštích měsících revize manažerských smluv.
Podobná prověrka jako u managementu teď probíhá i u dozorčích rad největších státních podniků. Ty sklízejí kritiku coby trafiky rozdávané za odměnu, především za politické zásluhy.
Ministerstvo chce zjistit, jací lidé v nich zastupují stát a kolik za to berou. Odměny v radách se podle výpočtů MF DNES počítají v řádu od třiceti tisíc korun měsíčně výš. Nejlépe je na tom dozorčí rada ČEZ, kde se bere až 150 tisíc korun za zasedání. Audit pro ministerstvo financí dělá poradce Vratislav Kulhánek, bývalý šéf Škody Auto. Prověřuje celkem desítku firem a zjišťuje, jestli jsou mezi členy dozorčích rad lidé se znalostí věci.
***
* Pravidla pro platy
Maximální výše odstupného (padáku) bude šestinásobek průměrné měsíční mzdy.
Maximální roční odměnu šéfa bude určovat ministr, pod jehož resort firma spadá.
Nejvýše polovina z ministrem určené odměny bude fixní, minimálně pětina bude vázána na výsledky firmy v posledním roce.
Plat by měl odpovídat srovnatelným firmám v oboru.