Petr Suchoň,moderátor
A u tématu zůstáváme. Hostem Hlavních zpráv je ředitel Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Jaroslav Kubišta, dobrý večer. Pane doktore, a rovnou se ptám. Váš úřad by měl kontrolovat, jestli nedochází k odlesňování. Už máte představu, jak budou ty kontroly vypadat i vzhledem ke stížnostem ministra Výborného, že ze strany Bruselu chybí jakýkoliv manuál?
Jaroslav Kubišta,ředitel Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem
Dobrý večer. Určitou představu samozřejmě máme, koneckonců samotné nařízení bylo schváleno už více než před rokem a my jsme tu dobu nezaháleli, pracujeme usilovně, účastníme se jednání nejrůznějších pracovních skupin, včetně Bruselu. Ale je pravda, že do té dokonalé představy nám přece jenom něco chybí. Určitě mezi to, co chybí, patří tzv. vodítka. To je ten manuál, o kterém hovořil pan ministr Výborný. A byť je to právně nezávazný dokument ze své povahy, tak si od něj slibujeme, že budeme mít větší jasno v tom, jestli si nařízení vykládáme správně, jestli k němu nepřistupujeme příliš benevolentně nebo naopak zbytečně striktně. Takže to je určitě první věc, kterou bychom, na kterou napjatě čekáme, a která zatím nebyla Evropskou komisí zveřejněna. Určitě nás trápí to, že nebyl zprovozněn zatím informační systém, do kterého mají hospodářské subjekty podávat prohlášení o náležité péči. A byť už jsme měli možnost testovat nějakou první verzi, tak to v žádném případě nebyla dokonalá verze a určitě není ani pro nás, ani pro hospodářské subjekty komfortní předpokládané datum zprovoznění toho informačního systému někdy v průběhu prosince letošního roku, to je zkrátka příliš pozdě. No, a určitě stojí za zmínku to, že zatím nebyl proveden tzv. benchmarking, to znamená rozdělení států do tří úrovní rizika, ze kterého potom plyne různý rozsah povinností pro hospodářské subjekty, ale vlastně i pro nás, co se týká rozsahu kontrol. Takže určitě toho je potřeba ještě spoustu dodělat, abychom mohli být řádně nachystáni.
Petr Suchoň,moderátor
Pane doktore, zeptám se úplně jako laik. Z vašeho odborného pohledu je tohle všechno vůbec zapotřebí?
Jaroslav Kubišta,ředitel Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem
Já jsem přesvědčený o tom, že to nařízení má svůj smysl. Globálně k odlesňování stále dochází. Produkty, kterých se nařízení týká, jsou hlavním driverem toho odlesňování nebo hlavním důvodem toho odlesňování a byť ty argumenty o tom, že vlastně v rámci Evropské unie k odlesňování nedochází, jsou zcela jako na místě, tak je potřeba zmínit, že občané Evropské unie se svojí spotřebou podílejí na globálním odlesňování a podle dostupných informací se jedná zhruba o 15 % globálního odlesňování, které jde vlastně na vrub občanům Evropské unie. Takže určitě je na místě s tím něco udělat.
Petr Suchoň,moderátor
A ještě jedna otázka. Máte představu, jak vysoká by mohla být pokuta pro podnik nebo soukromníka, kterému nežádoucí odlesňování prokážete?
Jaroslav Kubišta,ředitel Ústavu pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad Labem
No, samo nařízení vyžaduje po členských státech, aby přijala taková opatření, která umožní uložit pokutu až do výše 4 % ročního obratu. V připravované novele zákona o dřevu, kterým se bude u nás toto nařízení implementovat, tak se s touto výší počítá pro právnické osoby a obecně jsou tam navrhovány pokuty až do výše 5 milionů, při opakovaném porušování potom 10 000 000, dokonce dvojnásobku. Ale je potřeba zmínit, že to jsou horní limity, a že v žádném případě nehodláme plošně uplatňovat takto vysoké pokuty. Naopak já doufám, že k nim nikdy nepřikročíme, a že to bude skutečně jenom ve velmi exemplárních případech opakovaného porušování povinností podle tohoto nařízení.
Prima