České Budějovice - Správa šumavského parku souhlasí, aby se turisté pohodlně dostali z Nové Pece do rakouského lyžařského střediska Hochficht na druhé straně hranice.
„Nesmí to ale být jen lanovka pro turisty v zimě, ale musí umožnit pozorovat přírodu celý rok,” říká ředitel šumavského národního parku František Krejčí.
* Sliby o tom, že lidé nebudou muset na Hochficht objíždět území trasou dlouhou 90 kilometrů, už ale slyší lidé 13 let. Skutečně jste teď blízko dohodě?
Já jsem na Šumavě tři roky, ale správa parku se snaží o zvyšování kvality poznávání přírody. A když se k nám přidají obce, budu jen rád. Jde ale o to, aby to nebyla jen lanovka pro turisty v zimě, ale aby i v ostatních obdobích roku umožnila turistům pozorovat přírodu. Alternativou tak mohou být třeba autobusy jezdící na plyn, elektrodráha i třeba lanovka. Nechci ani jednu variantu zatím vylučovat. Ve světových parcích je zcela běžné, že existují varianty, jak přírodu pozorovat a přitom ji nepoškozovat a neubližovat zvířatům.
* Dosud se mluvilo především o lanovce. V čem by byly přínosné třeba ekologické autobusy?
Je třeba řešení hledat společně s celým šumavským regionem. Už nyní platíme zelené autobusy a za evropské peníze tak mohou lidé jet autobusem či cyklobusem po národním parku a své auto zanechat například na okraji. Jihočeská část Šumavy je z tohoto pohledu zanedbaná i proto, že zde není tolik turistických cílů. To by se touto variantou napravilo.
* Na co tedy turisty na Lipensku nalákat?
Protože jsem ochranář, tak si myslím, že celý pravý břeh Lipna má nádhernou přírodu ideální pro pěší turistiku, cykloturistiku i vyjížďky na koních a pozorování přírody.
* Vznikla by tedy například i pozorovací místa zvířat, jako jsou jinde v parku?
Přesně tak. Už nyní populárně-naučnou formou prezentujeme některé druhy zvířat v jejich přirozeném prostředí. Příští rok jsme chtěli tento projekt připravit i v této lokalitě. Proto by zde vznikla centra věnující se například zubrům či medvědům.