Praha - Vrcholoví manažeři jedné z největších státních firem – Lesů České republiky – se už několik týdnů nemusí obávat, že by ve svých nových služebních limuzínách Audi dostali pokutu za rychlou jízdu.
MF DNES zjistila, že si z veřejných peněz pořídili deset antiradarů, které řidiče včas upozorní, pokud je nablízku policejní radar či laser. Státní firma za ně zaplatila 135 tisíc korun. „Je to chybné rozhodnutí a budu o tom jednat s ředitelem,” kritizuje obchod ministr zemědělství Petr Gandalovič, pod něhož Lesy České republiky spadají.
Nákup sedmi limuzín, jimiž jezdí nové vedení generálního ředitele Svatopluka Sýkory, navíc stálo společnost víc, než dosud uváděla – přes osm milionů korun. A to vše v době ekonomické krize, kdy firmy šetří, kde mohou. I Lesy ČR oznámily, že během dvou let propustí asi desetinu z 3 500 zaměstnanců. Byť dodaly, že při snižování počtu pracovníků využijí především přirozené odchody – například na vlastní žádost nebo do důchodu.
Nákup antiradarů a drahých aut je pikantní ze tří důvodů:
1. Je to legální?
Ministerstvo dopravy považuje používání všech typů těchto zařízení za protizákonné – tedy takzvaných aktivních, které přímo ruší signál z policejních přístrojů na měření rychlosti, i pasivních, které jen upozorňují na blízkost radarů. Právě ty nakoupily Lesy ČR. Podle nezávislých právníků je však zákon sepsán tak, že používání pasivních antiradarů nezakazuje. „Když budete mít v autě pasivní přístroj, který jen upozorňuje na policejní radary, nic vám nehrozí,” uvedl právník Jan Knežínek, který se specializuje na dopravu. „Ale v případě aktivních rušiček je to jiné. Ty jsou zakázané,” dodal.
2. Přístroje, které nefungují
Podle policistů, ale i dopravních expertů vyhodilo vedení Lesů ČR nákupem těchto přístrojů peníze oknem. A to nejen proto, že takové utrácení lze jen těžko obhájit veřejným zájmem. „Antiradary jsou spíše marketingovým tahem prodejců, řidiče před pokutou příliš neochrání. Policie využívá mnoho laserových radarů, například v autech nebo na motorkách, na které tyto přístroje vůbec nestačí zareagovat,” řekl ředitel pražské dopravní policie Pavel Švrčula.
3. Osm milionů ze státního
Vrcholoví manažeři Lesů ČR nechali namontovat antiradary do sedmi nových služebních limuzín Audi, které jim státní firma letos v únoru a březnu nakoupila. Jako první na to upozornila Česká televize. Podle ní to Lesy zdůvodňují snahou zvýšit bezpečnost svých manažerů. Podnik koupil šest aut najednou neobvyklým způsobem – použil takzvané jednací řízení bez uveřejnění, které dovoluje oslovit jediného prodejce. Používá se obvykle v časové tísni. „Lesy uzavřely na začátku února smlouvu na nákup tří osobních automobilů Audi A6 a tří Audi A4. Byla to mimořádně výhodná nabídka, kterou prodejce omezil na pouhých sedm dnů. Auta jsme zakoupili se slevou 30 procent,” hájí společnost mluvčí Eva Kijonková.
V březnu pak státní firma přikoupila ještě jednu limuzínu, nejdražší model A8 pro generálního ředitele Svatopluka Sýkoru téměř za dva miliony korun. Jen pár měsíců předtím, na podzim 2008, pořídily Lesy pro předchozího ředitele limuzínu Škoda Superb 4x4 Elegance za více než milion. „Tento služební vůz nyní používá nejen generální ředitel, ale i jiní jím určení zaměstnanci,” říká Kijonková. Vedení firmy původně zveřejnilo, že za limuzíny Audi zaplatilo 5,38 milionu (6,4 milionu včetně DPH). Podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, to však bylo 8,3 milionu s DPH. Mluvčí to vysvětluje tím, že uváděla pouze částku za šest vozů Audi, které firma nakoupila najednou. Tedy bez „ředitelské” limuzíny A8. „Od počátku jsme byli dotazováni na nákup automobilů Audi A4 a A6, proto v tiskové zprávě uvádíme správně cenu 5,38 milionu,” tvrdí Kijonková.