z domova
ČTK
Praha – V České republice začínají vznikat lesní mateřské školky. Děti zde tráví většinu času venku, při nepříznivém počasí se schovají do plátěné jurty nebo maringotky. Kvůli hygienickým normám však nemohou být tato zařízení vedena ve školském rejstříku a fungují jen jako kluby.
Mluvčí ministerstva školství Tomáš Bouška však řekl, že se bude provoz lesní školky pokusně ověřovat a úředníci připravují návrh podmínek, jak tyto školky začlenit do vzdělávacího systému. „Představte si, že jdete se svými dětmi do lesa na výlet. Do batůžku sbalíte jídlo a teplý čaj do termosky.
Když je zima nebo prší, obléknete se odpovídajícím způsobem, abyste se cítili venku dobře. Lesní mateřské školky fungují podobně,” popsala, jak vypadá pobyt v lesní školce Tereza Vošahlíková, která se tímto alternativním předškolním vzděláváním dlouhodobě zabývá. Jedno z prvních zařízení tohoto druhu funguje od září při Ekocentru Šárynka v údolí Šáreckého potoka v Praze.
Docházejí sem dvě skupinky po 14 dětech, hlídají je dvě učitelky. Zatím zde mají plátěnou jurtu, do budoucna by se měl na místě vybudovat ještě zastřešený altán a zateplené slaměnohliněné zázemí se šatnou, kuchyňkou, pracovnou a kompostovacími toaletami. „Lesní mateřské školy existují v ČR pouze jako ryze soukromá zařízení. Zařazení lesní mateřské školy do rejstříku škol a školských zařízení zatím brání mimo jiné hygienické požadavky,” uvedl mluvčí ministerstva. Pravidla provozu lesní mateřské školky má nastavit pokusné ověřování, o které si od nového školního roku zažádala soukromá pražská školka Semínko se svým dětským klubem Lesníček.
Učí se od starších
Bude se například zjišťovat, kolik dětí na jednoho pedagoga se dá v takové školce zvládnout nebo jak zajistit stravování a hygienu dětí. „V lesní mateřské škole jsou obvykle věkově smíšené skupiny, kde se děti přirozeně učí jedno od druhého, takže například pravidla pro pobyt v lese se obvykle nové děti naučí od starších, které vědí, že jejich dodržování má smysl a význam pro ně samotné,” uvedla Vošahlíková.
Místo běžných hraček prý mají děti k dispozici rozmanité prvky přírody, padlý kmen stromu může být jednou mostem přes moře, jindy vláčkem. Lesní školky jsou zatím v Česku zpravidla spojeny s ekologickými spolky a děti jsou tu vychovávány k respektu k životnímu prostředí. První lesní školky vznikly ve Švédsku před sto lety, odtud se rozšířily do Německa a Dánska. Podle příznivců lesních školek si děti pobytem v přírodě posilují obranyschopnost. "