logo Silvarium tisk

m_anketa_1.jpgPřed očekávanou intenzivní kampaní k předčasným parlamentním volbám a v dlouhodobě nestabilní a složité situaci českého lesnictví jsme se reprezentantů politických stran zeptali na jejich názory a priority pro oblast lesního hospodářství.

O podněty ke zlepšení situace v LH jsme požádali také reprezentanty lesnicko-dřevařského sektoru.

Využijte speciální letní nabídky předplatného LP s novým bonusem zdarma!


1) Jak hodnotíte současnou situaci v lesnicko-dřevařském sektoru (dopady krize na sektor, protikrizová opatření, kvalitu lesnického hospodaření, ochranu přírody, myslivost, náhrady za plnění mimoprodukčních funkcí, působení na trh a hospodaření státního podniku Lesy ČR atd.)?

2) Jaké budou prioritní a nové kroky vaší politické strany ve vztahu k lesnímu hospodářství ČR v případě, že vám volební výsledek umožní jejich prosazování?

TOP 09
Karel Tureček

Ekonomické problémy v lesnicko-dřevařském sektoru nejsou ničím novým a v určité míře se objevují periodicky cca jednou za 5–6 let. Dnešní stav je závažnější tím, že je součástí celosvětové hospodářské recese, a proto pravděpodobně neexistuje zázračný recept pro uzdravení, pokud se nechceme uchýlit k populistickým předvolebním slibům. Každá podpora či úleva totiž musí mít svůj finanční zdroj, který se dosud nejčastěji nalezl v dalším zadlužování státu, a to rozhodně není politikou TOP 09. Je však třeba připomenout, že vedle globálních příčin je značná část problémů i dílem domácím. V ČR je několikanásobně menší spotřeba dříví na obyvatele než v jiných státech. Kvůli tomu je domácí poptávka minimální. Co jsme však udělali pro to, aby se tato věc změnila? Myslím, že nic, nebo jen velmi málo. Proto je dnes v ČR dříví předmětem zejména globálního obchodu, který podléhá recesi intenzívněji, a nezbývá, než nést důsledky. Obecně se podceňuje hledání rezerv a efektivních řešení v dobách dostatku a vytvoření zdrojů pro případ recese. To souvisí i s vysokou nákladovostí lesního hospodářství v ČR, jejíž příčinou jsou striktní požadavky legislativy, někdy neúměrné požadavky ochrany přírody, vysoké stavy spárkaté zvěře, neúčinné řešení náhrad újmy za omezení hospodaření, vysoké režie lesních podniků a další. Svůj podíl nese i státní správa lesů, jejíž struktura je nejkomplikovanější ze všech zemí EU. Nelze pominout ani hospodářskou politiku největšího správce lesů – Lesů ČR, která vnáší do podnikatelského sektoru spíše chaos než potřebnou transparentnost a stabilitu. Tam všude leží řešení krize, které je však nutno hledat dřív, než je nejhůře. Jako jedno z mála racionálních řešení situace vidíme okamžitou a účinnou podporu exportu a zejména domácí spotřeby dříví. Bezpochyby by pomohly i delší doby splatnosti faktur, zejména ze strany státních institucí. V nejbližším období to musí být i vytvoření stabilního podnikatelského prostředí, jednoduchého a efektivního systému státní správy a zejména návrat správy lesních majetků na vysokou lesnickou a ekonomickou odbornost. Zdá se, že dnes se správa velkých státních lesních majetků řídí spíše politickými než odbornými požadavky a to je špatná zpráva.

Prioritní kroky TOP 09

Priority lesnické politiky TOP 09 vychází ze současného stavu a potřeb jeho řešení. Ve vztahu ke všem vlastníkům lesů je to zejména:

- podpora domácí spotřeby dřeva a rozvoj jeho dalšího domácího zpracování,
- podpora exportu,
- systémové a organizační zajištění plného přístupu vlastníků lesů k podporám z veřejných financí a zdrojů EU - vytvoření otevřeného podnikatelského prostředí,
- efektivní řešení škod zvěří na lese a účinné řešení náhrad za omezení hospodaření v lesích.

Ve vztahu k lesům v majetku státu je to:

- jasná definice požadavků státu vůči státnímu lesnímu majetku,
- koncepční řešení smluvních vztahů s podnikatelskými subjekty a otevřené hospodářské soutěže při podnikání v LH,
- vytvoření obchodní politiky, která zajistí transparentní prodej státního dříví bez politických a lobbistických vlivů,
- úprava zákona o státním podniku, která ochrání státní podniky před neracionálními zjevnými i skrytými mocenskými zásahy politické sféry a zajistí výběr managementu podniků dle odbornosti, nikoliv podle příslušnosti k té či oné mocenské struktuře.

V neposlední řadě vidíme nutnost reformy státní správy lesů a vytvoření jejího jednoduchého a efektivního modelu, který nebude zatěžovat vlastníky lesů ani státní rozpočet. Dnešní stav, kdy je tato správa vykonávána pěti či šesti institucemi, je v Evropě opravdovou raritou.

Strana zelených
Milan Hron, Michal Rezek

- Lesnicko-dřevařský sektor (LDS) se nachází v neuspokojivé situaci již několik let, současná ekonomická krize mu ještě přitížila. Je ekonomicky závislý prakticky na jediné komoditě, kterou umí tržně využít. Ostatní produkty jsou marginální nebo zatím nejsou společností nakupovány, ale bezplatně využívány. Je ale zároveň třeba řešit otázky ekologické, s ekonomikou úzce spjaté – příčiny nahodilých těžeb, stav lesních půd, stavy spárkaté zvěře atd.

- Kvalitu lesnického hospodaření nelze paušalizovat a hodnotit bez stanovení kritérií kvality. Pro SZ není kvalitou jen výnosná smrková monokultura, ale ani hezký lesní porost sám o sobě. Kvalitou je trvale udržitelné hospodaření s vyváženými ekologickými, ekonomickými i sociálními aspekty. Pokud má jakýkoliv les dobrého hospodáře s dlouhodobou koncepcí, jsme na dobré cestě. 

- V ČR je převážná část přírodně hodnotných území již chráněna. Zbývá vyhlásit některé CHKO (např. oblast soutoku Moravy a Dyje) a dokončit vytváření soustavy Natura 2000. Zelení navrhují, aby stát ve spolupráci s krajem a místními obcemi vytvořil nový národní park v nejkrásnější části Křivoklátska. Prosazujeme rychlejší realizaci vymezených biocenter a biokoridorů jako součásti územního systému ekologické stability. Ekonomické hospodaření v lesích podle nás není v rozporu s ochranou stanovišť a druhů. Jde o nastavení priority a rozsahu opatření v konkrétním území.

- Současné (převažující) myslivecké hospodaření je v rozporu se zásadou trvalé udržitelnosti v lesích. Reformu současného zákonodárství považujeme za nezbytnou. Chceme vytvořit podmínky pro to, aby se velké šelmy přirozeně regulující stavy zvěře natrvalo vrátily do našich hor.

- Vážíme si kulturní tradice českých zemí, které mj. umožňují bezplatně využívat těchto funkcí lesů. Na druhou stranu vlastníkům lesů podle našeho názoru patří kompenzace za posilování funkcí nad míru poskytovanou samotnou přírodou. Za vlastníky lesů si rentu z těchto užitků berou jiní (odběratelé podzemních vod, provozovatelé rekreačních areálů, pořadatelé komerčních sportovních akcí atd.). Tím je ekonomická pozice vlastníků lesů dále zhoršována. Zavedeme transparentní a efektivní systém vyplácení náhrad za ekonomickou újmu způsobenou z titulu ochrany přírody.

- Přes svoji velikost ani LČR nemají na trhu úplně jednoduchou pozici, protože velcí odběratelé jsou nadnárodní firmy, pro které existuje vždy několik možností nákupu dříví od jiných velkých producentů. Každopádně ale výsledky cenových jednání velkých hráčů ovlivňují cenovou úroveň a dostupnost dříví menších subjektů na obou stranách trhu. Hospodaření LČR jako celku nejsme schopni a seriózně vzato ani ochotni hodnotit, protože jsme nikdy nebyli zastoupeni v orgánech podniku. Firma je pod trvalým politickým tlakem, bez dlouhodobé či alespoň střednědobé jistoty právní formy, doplácí na časté změny vedení resortu i svých manažerů. Přesto se daří postupně žádoucím směrem měnit druhovou skladbu lesů, zlepšovat infrastrukturu, pečovat o svěřené vodní toky.

Lesnické hospodaření (lesní management) také nelze hodnotit jako celek: Zatímco některé organizační jednotky dokáží hospodařit šetrně bez holosečí, nákladného zalesňování a následné péče a jejich výsledkem jsou přírodě bližší a ekologicky stabilnější lesní porosty, jinde to tak (i při respektování místních podmínek) zatím nejde.

Prioritní kroky Strany zelených

SZ má cíle ve vztahu k lesnímu hospodaření dlouhodobě stabilní, jsou popsány ve volebním programu pro předčasné volby 2009. Tam jsou analyzovány problémy a navržena východiska. Za aktuální a bezodkladné považujeme zejména zpracování a kodifikaci zákona o lesích v majetku státu a změnu zákonodárství v oblasti myslivosti. S výjimkou dílčích úprav hranic nepovažujeme za smysluplné uvažovat o masivní privatizaci státních lesů, a proto ji nepodporujeme.

Česká strana sociálně demokratická
Michal Hašek

Zhodnotit jakoukoliv situaci, kdy nejsem jejím přímým účastníkem, je vždy obtížné a mnohdy subjektivní, pokusím se tedy zůstat „nad věcí“ a možná některé skutečnosti zobecnit.

Les, hospodaření v lesích a dřevozpracující průmysl je dle mého názoru jeden ucelený sektor, který se musí se současnou krizí vypořádat jako celek. Vezmu-li v potaz, že klíčovým problémem je pokles poptávky po dřevě v podstatě v celém surovinovém spektru a na něj navazující pokles solventnosti jak těžařských firem, dřevozpracujících firem, ale nepřímo i firem zabývajících se obnovou lesa, pak dle mého názoru je řešení dvěma možnými cestami – podporovat poptávku po dřevě (tuto cestu je možné vidět v automobilovém průmyslu), nebo naopak řešení hledat v sanaci nabídky (nalézt dodatečné zdroje k dotačním titulům). Život zpravidla volí obě varianty současně.

Nicméně pokud se vrátím k vlastnímu problému, to je les a jeho funkce, vidím jeden zásadní problém, a to je přiměřenost hospodaření v lese a jeho ochrana. Tento názorový střet se stále více polarizuje. Mám velkou obavu, že právě období krize může být bohužel vhodným klimatem při prosazování různých extrémních řešení. Nepřirozené navyšování objemu těžby považuji za velké riziko do budoucnosti, protože to přinese pouze krátkodobý ekonomický zisk. Na druhé straně snaha o pokles těžby pod záminkou „ochrany životního prostředí“ povede k další ztrátě trhů.

Z hlediska řešení aktuální krize se snažím problematiku vidět z pozitivního hlediska, a to jako příležitost pro racionalizaci všech prvků tohoto složitého systému – klíčově však pro změnu legislativní a na ni navazující procesní/kompetenční změny. Vše ostatní bude v podstatě odrazem těchto změn. Z hlediska tzv. protikrizového balíčku jsem zastáncem podpory poptávky zejména po dřevní hmotě pro stavebnictví a energetiku.

Z hlediska možné restrukturalizace státního podniku Lesů ČR považuji za klíčové, že tento podnik byl ušetřen úvah o privatizaci. V současné době, přes všechna negativa je právě obrovským potenciálem jak v oblasti vlastního hospodaření, tak vhodným subjektem pro prosazení změn v sektoru jako celku.

Priority ČSSD

Především bych rád akcentoval skutečnost, že les chápeme jako jeden ze strategických zdrojů České republiky. Už jenom úvahu o privatizaci státních lesů považujeme za zásadní chybu a raději nebudu spekulovat o motivech, proč byla tato otázka nastolena. Nicméně právě s ohledem na podíl lesní produkce na trhu neprodleně zahájíme komplexní audit s cílem eliminovat potenciální „kostlivce“ a především k identifikaci silných a slabých stránek podniku k dalšímu rozvoji. 

Nepochybně při této příležitosti narazíme na velmi citlivý problém, a to systém obchodování se dřevem. Zde jsem zastáncem jakéhokoliv ekonomicky výhodného systému. Za zcela neudržitelnou považujeme stávající indexaci cen dřeva.

V návaznosti na tyto audity zpracujeme dlouhodobé strategie rozvoje všech státních podniků, tedy zaměříme se na jejich růst. Náš názor je, že stát není a nemusí být a priori špatným hospodářem – nicméně musí vědět, co chce dosáhnout, a toto dát srozumitelným způsobem managementu najevo, včetně nezbytné manažerské kontroly. Výhradně cestou hospodářských výsledků podniku.

Naší vizí je restrukturovaný a stabilizovaný podnik LČR, který bude schopen dlouhodobě generovat přiměřený zisk (např. pro potřeby důchodové reformy). Klíčové změny pro celý sektor budeme realizovat v legislativních úpravách, a to zejména stávajícího uspořádání ústředních úřadů, kdy jsme přesvědčeni, že je vhodné provázat agendy ministerstva zemědělství a ministerstva životního prostředí.

Cílem je zjednodušit dosud „roztržené procesy“ v rámci těchto úřadů jak pro lesníky, zemědělce, tak i pro obce a kraje. 

Na druhou stranu považujeme za nutné vytvořit silný a účinný kontrolní mechanismus jak v oblasti životního prostředí, tak například v oblasti bezpečnosti potravin.
Z hlediska podpory podnikání vidíme silné příležitosti zejména v oblasti podpory využití dřevní hmoty pro potřeby stavebnictví, např. pro výstavbu rodinných domů. Na straně druhé budeme podporovat obnovitelné zdroje energie. Zde vidíme prostor např. pro využití dřeva v rámci tepláren. Je zřejmé, že spoléhat se pouze na plyn pro nás může být do budoucna strategickým problémem v situaci, kdy „teplo“ fakticky nelze nahradit.

Občanská demokratická strana
Petr Gandalovič


Přestože je situace v lesnicko-dřevařském sektoru v ČR v posledních několika letech značně složitá, nelze v žádném případě hovořit o celkové krizi oboru. Skutečností je, že dřevozpracující průmysl se musel jako první ze všech průmyslových oborů vyrovnat s důsledky zaoceánské hypoteční krize, opakovanými větrnými kalamitami a následném propadu odbytu a cen dřeva. Nebyli jsme v tom však sami, problémy postihly celý vyspělý svět. Právě v tomto období ale došlo v naší zemi k významným krokům pro postupnou stabilizaci oboru. Tím samozřejmě nemyslím ceny dřeva, ale zásadní změnu v systému vyhlašování veřejných výběrových řízení na zakázky pro státní podnik Lesy České republiky. Takzvané střednědobé tendry na zakázky na období 2008 až 2010 respektovaly a respektují na rozdíl od předchozího období zákon o zadávání veřejných zakázek a nejsou jako celek v rozporu ani s názorem Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, ani s evropským soutěžním právem. Druhým stabilizačním prvkem byl podpis společného Memoranda mezi MZe a Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů. Na základě této dohody byly vypsány soutěže na období 2008 až 2010 dvojím způsobem (lokalita P a lokalita OM), což umožnilo objektivně porovnat oba způsoby těžby. Výsledkem obou těchto kroků jsou zkušenosti, které hodláme využít v následujícím období.

Priority ODS

Pokud k tomu bude mít ODS dostatečnou politickou sílu, je naše strana připravena situaci v oboru dále stabilizovat. Při vyhlašování dalšího kola výběrových řízení chceme v souladu s výsledky vyhodnocení Memoranda výrazně zvýšit podíl zakázek na lokalitě P. Na jednotlivých lokalitách by měly být státní zakázky vyhlašovány na období totožné s termíny lesních hospodářských plánů. Výsledkem bude „senátní způsob“ vyhlašování zakázek v budoucnosti, který nebude přinášet riziko absence smluvních vztahů na celém území spravovaném státními lesy. Podmínky pro účast v připravovaných tendrech budou pozměněny tak, aby prakticky vyloučily riziko spekulativních nabídek „firem z paneláků“.

Součástí změn v lesnictví, které chceme prosadit, jsou i změny současné legislativy, která upravuje podmínky pro podnikání v oboru. Jednou z nich je zákon o státním podniku Lesy České republiky, který by měl nově stanovit mantinely pro činnost podniku v celé řadě oblastí včetně účetnictví. Součástí zákona by například měla být nová definice postavení státního podniku jak z hlediska vlastnictví, tak z hlediska faktického hospodaření. Zákon by také vymezil strukturu lesů a vztah k regionům. Jsme pro to, aby státní podnik zůstal vcelku a Lesy České republiky nebyly nějakým nevhodným způsobem rozčleněny na soubor malých podniků, na druhou stranu je nutné respektovat právo krajů na lepší informace o vývoji tohoto podniku. Vyřešit je také třeba vztah s vojenskými lesy, neboť v současnosti již není důvod pro oddělenou existenci dvou státních podniků. To ale neznamená, že by vojenské lesy přišly o kompetence hospodařit v oblastech aktivního výcviku. Jsme také připraveni otevřít citlivý zákon o myslivosti tak, aby zvýšil kompetence vlastníků honebních pozemků a vlastníků vůbec a dořešil s konečnou platností důležitou otázku náhrad za škody způsobené na lesních porostech a majetku vlastníků přemnoženou zvěří. Základním cílem je užší sepětí mysliveckého práva s vlastnictvím pozemků jako nástroje pro optimalizaci stavů zvěře v tuzemských lesích.

Lesní porosty obecně vnímá ODS jako jeden z rozhodujících krajinných prvků pro omezování vodní eroze a rizik povodní. Naši odborníci v současné době sbírají podklady pro vytvoření Národního plánu adaptace venkova a zemědělství na klimatické změny. Jeho nedílnou součástí bude samozřejmě také ochrana lesa a podpora jeho mimoprodukčních funkcí. Chceme ale v této souvislosti usilovat o vyvážený vztah mezi ochranou lesa a těžbou dřeva jako činností podílející se vytváření pracovních míst na venkově. ODS se také hodlá intenzivněji věnovat cílenému marketingu při propagaci využití dřeva ke stavebním a dalším průmyslovým účelům. V této oblasti má naše země značné rezervy. Jejich využití by kromě vyššího zhodnocení dřevní suroviny zvýšilo příjmy podniků na tuzemském dřevozpracujícím trhu a navíc by přispělo k další stabilizaci oboru. ODS nehodlá podporovat využití dřeva jako suroviny pro obnovitelné zdroje energií v případě pohonných hmot. K energetickým účelům je ale možné na lokální úrovni využívat zbytkovou dřevní hmotu. 

Osloveny byly také KDU-ČSL a KSČM, které ovšem do uzávěrky LP 9/2009 své odpovědi nezaslaly. 

Odpovědi jednotlivých stran jsou řazeny dle pořadí, v jakém byly zaslány do redakce.


Jak mohou politici v novém volebním období přispět ke zlepšení situace v lesním hospodářství?

Jan Mičánek
LESS, a.s.

Když si ho budou co nejméně všímat.

Petr Pražan
Sdružení dřevozpracujících podniků

Mohou přispět především vytvořením koncepce úkolů a cílů pro LČR, s.p., schválené vládou, ve které bude zakotveno:

- definování ekonomických cílů, směřujících k tomu, aby výnosy z lesnické činnosti byly zpět reinvestovány do lesního hospodářství.

- Stanovení obchodní politiky, a to především na způsob obchodování a rozdělení prodeje na 2/3 pro strategické partnery, kteří s LČR, s.p., dlouhodobě obchodují, a 1/3 pro prodej v jednotlivých krajích ČR.

- Způsob zadávání zakázek v lesním hospodářství s pevným transparentním režimem a parametry, a to v dlouhodobějším horizontu.

- Kontrola LČR, s.p., dozorčí radou, která bude pozorovat plnění cílů a koncepce činnosti. 

- K vytvoření takovéto koncepce je třeba jednotlivé body detailně projednat s KLDS a tím zajistit shodu na řešení jednotlivých problémů.

Svatopluk Sýkora
Lesy ČR, s.p.

Jasné a konsensuální zadání pro státní podnik a poskytnutí času potřebného k jeho realizaci by určitě výrazně přispělo ke zklidnění situace a k dobrým výsledkům v lesnickém oboru.

Miloš Balák 
Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství


Příspěvek politiků v novém volebním období směřující ke zlepšení situace v lesním hospodářství je v nastavení jasných a průhledných pravidel správy státního lesního majetku (LČR, VLS a Národní parky). Základním stavebním kamenem těchto pravidel musí být posílení vlivu regionů na úrovni krajského uspořádání na správu tohoto majetku.
Finanční podpora z národních či evropských zdrojů je co do svého objemu velmi nízká, a zejména městské, obecní a soukromé lesy by uvítaly z důvodu zvýšení kvality lesa a lesního ekosystému vůbec jejich podstatné navýšení, jako i prostředků směřujících do lesnického školství a výzkumu.
Velmi významným příspěvkem politiků v novém volebním období, směřujícím ke zlepšení situace v lesním hospodářství by bylo zjednodušení a modernizace současně platného zákona o lesích č. 289/1995 Sb. a jeho prováděcích vyhlášek a možná nejzávažnější se jeví jednoznačné omezení vlivu různých aktivit a aktivistů skrývajících se za slůvkem „ekologický“ na chod lesního hospodářství v ČR vůbec (např. snaha o novelizaci Zákona o ochraně přírody č. 114/83 v souvislosti s jeho vlivem na fungování LH v ČR).

Jiří Holický
ÚHÚL, pobočka Plzeň

Vaše otázka se zdá být jednoduchá a i odpověď na ní by mohla být stručná. Politici by k zlepšení situace v lesním hospodářství a především u největší organizace spravující státní lesy, kterou je státní podnik LČR, nejvíce přispěli tím, že by do ní co nejméně zasahovali. Lesnictví je konzervativní obor, kde jak historie potvrzuje, jsou časté změny většinou ke škodě než k užitku. Lesní hospodářství v sobě zahrnuje mnoho činností, při kterých dochází k řadě profesních vazeb. Co by v současné době lesnictví určitě pomohlo? Vidím dvě témata, jejichž řešení je v rukách politiků. První téma je dlouhodobě očekávané řešení vypořádání majetku státu, jehož původním vlastníkem byly církve. Toto nedořešené téma tíží nejen lesníky, ale také obce a města, protože v mnohých případech nemožnost nakládat s majetky významně ztěžuje jejich rozhodování o vlastním hospodaření. Pro lesní hospodářství a majetky ve vlastnictví státu by jasně formulované řešení otázky majetku církví pomohlo k následnému zcelování a zarovnávání majetků v rukou státu, ale i obcí, fyzických osob i církví.  

Druhé téma se týká legislativy, kde je velmi potřebné provést řadu úprav tak, aby byly vytvořeny reálné podmínky pro lepší postavení lesního hospodářství v rámci národní ekonomiky. Zlepšit a zkvalitnit systémové vazby oborové i mezioborové, aby při vyslovení – „pracuji jako lesník“ se dotyčný nemusel někde krčit v koutě a červenat se, ale mohl být na svoji profesi hrdý. 

Roman Dudík, Zbyněk Šmída
Ústav lesnické a dřevařské ekonomiky a politiky LDF MZLU v Brně


Anketní otázka vyvolává paralelu se známým vtipem „Co byste poradil našim politikům? No, některým aby odešli, a těm ostatním, aby odešli a už se nevraceli.“ Ale teď vážněji: Politiku a činnost politiků lze objektivně hodnotit až zpětně, s odstupem času. To přenecháme politologům. Anketa se týká těch, kteří teprve přijdou. Jsme přesvědčeni, jako nepochybně většina obyvatel naší země, že tyto nové volby přinesou změnu k lepšímu. Pamětníci říkají: „Dobré časy přinášejí špatné politiky, špatné časy dobré.“ Snad tomu tak bude. 
Volení zástupci lidu by měli v novém volebním období především, v zájmu budoucí ekonomické životaschopnosti a konkurenceschopnosti LH, stanovit dlouhodobou strategii státu v oblasti obhospodařování státního lesního majetku, včetně dořešení některých majetkoprávních otázek. Státní podniky obecně čelí tlakům různých lobbistických a zájmových skupin. Přát si, aby se politikaření a partikulární zájmy nepromítaly do řízení státních podniků, to by bylo asi příliš bláhové. Na druhou stranu, v našem oboru nově nastavené strategické řešení s jasnou vizí v oblasti legislativní, ekonomické, environmentální, organizační atd., by mohlo věci jen prospět a negativní politické tlaky alespoň zmírnit. Strategie musí být zpracována v kontextu vazeb lesnicko-dřevařského komplexu s uvědoměním si, že jsme součástí EU. Vytvořilo by to předpoklady formulace konkrétních kroků např. v řešení často sporné otázky: ekonomická životaschopnost vs. zájmy ochrany přírody. Nemyslíme si, že problémy našeho lesního hospodářství je vhodné řešit krátkodobým politickým zadáním, místo přijetí dlouhodobé strategie obhospodařování státního lesního majetku. V Lesnické práci se poslední dobou objevuje čím dál více názorů a zamyšlení nad podtextem této anketní otázky. Možná tedy opravdu brzy dojde ke změně, která bude založena na změně myšlení, a také na vyváženosti všech tří pilířů trvale udržitelného rozvoje – ekonomického, environmentálního a sociálního.

Jiří Bouda
lesník


Vycházíme-li z poměrně nejistého předpokladu, že politici, jsou ti, kteří mají dostatek možností, odvahy a motivace měnit věci k lepšímu, potom se několik podnětů nabízí.

- Vybrat státnímu podniku Lesy ČR schopného ředitele s manažerskými dovednostmi i lesnickými zkušenostmi. Na čekání, až se univerzální krizový manažer seznámí s fungováním podniku, není zcela příznivá doba. Pokud by politici měli dostatek odvahy, sáhli by po manažerech se zkušenostmi, referencemi a dostatečnou suverenitou. Hodně odvážným a pravděpodobně neprůchodným krokem by bylo jmenování např. Jana Mičánka, jenž své schopnosti jasně prokázal vybudováním a funkčního a expandujícího holdingu. Patrně by se v sektoru našlo i pár dalších podobně schopných lesníků s manažerskými dovednostmi, řídící jiné lesnické majetky nebo společnosti. 

- Definovat funkce lesů v majetku státu, ocenit je
a odečíst z výsledku hospodaření funkce, které jdou nad rámec hospodaření soukromých vlastníků (nedomnívám se, že by jich bylo mnoho) a jako jedinou možnou kontrolu úspěšnosti a korektnosti vedení podniku požadovat ve zkušebním období např. 3-5 let výsledky hospodaření srovnatelné s ostatními vlastníky lesa, samozřejmě s jasně definovaným příjmem zřizovatele např. formou nájmu. 
Pokud by státní podnik i nadále hospodařil se ziskem řádově nižším než ostatní vlastníci, potom zřejmě přistoupit k postupné privatizaci, která je ale v aktuálních podmínkách ČR jen těžko představitelná a zřejmě by byla pro české lesníky i dosti bolestivá.

- Konečně začít propagovat dříví jako obnovitelný surovinový zdroj.

- Razantně snížit stavy zvěře v závislosti na stavu lesa.

- Urychleně připravit jasnou a výzkumem podloženou strategii zvyšování odolnosti lesů vůči klimatickým výkyvům, která by se promítla nejen ve strategických dokumentech, ale i v lesnickém hospodaření.

- Jasně vymezit pravomoci ministerstva zemědělství a životního prostředí (ochrany přírody), aby nedocházelo ke snižování konkurenceschopnosti hospodářských lesů vlivem nesmyslných požadavků ochrany přírody ale i zbytečnému preferování hospodářského využití lesa tam, kde existuje oprávněný důvod k alternativnímu hospodaření.

- Dodat nám lesníkům více sebevědomí zvýšením konkurenceschopnosti nejen zvýšením platů, ale i zavedením systému následného odborného vzdělávání.



Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě