Při kontrole zadávacího řízení na dodávku terénních automobilů vzniklo totiž podezření, že došlo k manipulaci s výběrovým řízením. Zadávací řízení bylo nekompletní, co do počtu vozidel a zadání bylo upraveno účelově tak, aby mu vyhovoval pouze model jediné firmy. Dále bylo zjištěno, že přesto, že běží zadávací řízení a je dva měsíce po kalamitě Kyrill, byl učiněn pokus o zadání dalších 13 ks terénních automobilů jednacím řízením bez uveřejnění, přestože už při zpracování zadávací dokumentace zadávacího řízení byl počet těchto automobilů znám.
Vnitřní kontrola Lesů ČR tak dospěla k závěru, které si vyžádají velké systémové změny. Jedná se především o management nákupu, kde nové vedení Lesů ČR schválilo záměr centralizovat nákup v rámci odboru centrálního nákupu. Tento krok je zapotřebí z pohledu nastavení transparentních podmínek pro zadávání nákupu, zároveň jde o nástroj, který umožní dodržování zákona č. 137/2006 sb. o veřejných zakázkách. Centralizace nákupu by mohla v budoucnu přinést až 40% úspor nákladů v celkovém součtu. V minulosti se běžně stávalo, že jednotlivé zakázky neměly zcela standardní průběh. "Doufejme, že díky systému odděleného centrálního nákupu, tak jak ho známe u jiných moderních společností, se dané příklady nebudou opakovat," říká Ing. Jiří Holický, pověřený výkonem funkce generálního ředitele Lesů ČR.
Bc. Tomáš Vyšohlíd
tiskový mluvčí