Státní podnik Lesy České republiky (Lesy ČR) čeká velké šetření. Především v jeho velkorysých výdajích na reklamu a marketing. Ministr zemědělství Ivan Fuksa chce revizí reklamních smluv letos u Lesů ČR dosáhnout úspory v celkové výši zhruba 20 milionů korun, tedy necelou pětinu.
Celkově se Lesy ČR podle zjištění ministerstva zemědělství chystaly letos utratit za svoji propagaci a sponzoring zhruba 110 milionů korun, a to Fuksovi, obrazně řečeno, vyrazilo dech.
JANA KLÍMOVÁ
Státní podnik minulý týden uvedl, že již schválenou částku na marketing a reklamu ve výši 96 milionů zredukoval o deset procent a ušetří tak 9,6 milionu. „V této oblasti vidíme výrazný prostor pro úspory,” řekla mluvčí nadřízeného ministerstva zemědělství Tereza Dvořáčková.
Lesy ČR dokonce slibují, že ušetří ještě více. „Budeme jednat se stávajícími smluvními partnery o přehodnocení sjednaných částek a předpokládáme proto další úspory nad plánovaných deset procent,” dodal mluvčí podniku Zbyněk Boublík.
Na sportu se šetřit zatím nebude
Jisté je zatím to, že se nebude sahat na smlouvy podporující velké sportovní akce, které z významné části shodou okolností pořádají firmy sportovního magnáta Miroslava Černoška Česká sportovní či TK Plus.
S jeho společnostmi Lesy ČR jen letos podepsaly dvě reklamní smlouvy, a to na propagaci při Mistrovství světa v basketbale a při Mistrovství ČR v orientačním běhu. Celkem jde o zhruba 14 milionů korun. Další řádově miliony pak Lesy ČR dávají formou sponzoringu na soutěž atletů Zlatá tretra, pořádané taktéž Černoškem. „Je zcela běžné nejen v ČR, ale v celém světě, že na akcích podobného významu a rozsahu se prezentují velké a silné státní či polostátní firmy. Spojení elitních sportovních akcí a velkých firem k sobě patří,” vysvětlila mluvčí Dvořáčková.
Orientační běžci si pak podle ní zaslouží podporu i proto, že jejich sport je „úzce spojený s lesem a pohybem v přírodě”.
Nějaké zvláštní propojení s Lesy ČR odmítá i Černoškův mluvčí Karel Tejkal.
Podle něj je státní podnik jako sponzor a reklamní partner důležitý, ale ne jediný. „U zmíněných akcí ani nejsou největší sponzor či objednavatel reklamy,” uvedl Tejkal. Na druhou stranu si neumí představit, jak by se již uzavřené smlouvy mohly revidovat. A ani je k tomu zatím nikdo nevyzval. S milionem méně musí počítat mimo jiné zpěvák lidových písní a milovník cimbálu Jožka Šmukař. I jeho se šetření dotkne. Lesy ČR smlouvu s pěvcem lidových písní uzavřely letos v květnu s platností do konce ledna příštího roku s tím, že je bude propagovat ve svých dvou vánočních pořadech pro Českou televizi a na svém cédéčku. Za to měl Šmukař podle smlouvy dostat celkem 3,15 milionu korun.
Lesy ČR: Cimbálovka je pro nás významná
Ještě minulý týden na dotaz MF DNES ohledně smlouvy zpěvák odpověděl, že snížení honoráře pro něj nebude problém. „Určitě se nějak dohodneme. Uděláme to, aby to vyhovovalo všem,” řekl zpěvák s tím, že je právě na dovolené. Podle něj nemá potíž ani s tím, když dostane od Lesů ČR mnohem menší sumu, než jakou má ve smlouvě slíbenou.
Během hodiny pak přišlo vyjádření Lesů ČR, v němž podnik uvádí, že mezi ním a Šmukařem proběhla vzájemná jednání, na jejichž základě byla původně dohodnutá částka přehodnocena a snížena o milion korun. „Tím došlo k výrazné úspoře,” uvedl mluvčí firmy Boublík.
Podle Boublíka je smlouva mezi Lesy ČR a Šmukařem pro firmu přínosná hlavně proto, že cimbálovka oslovuje lidi mimo oblast velkých měst a ti jsou pro ni významnou cílovou skupinou.