Václav Dolejší
Lesy jako byznys. Na podivných obchodech státního kolosu Lesy České republiky skvěle vydělávají soukromé firmy. Posledním kontroverzním tendrem v podniku, který spravuje víc než polovinu českých lesů, je smlouva na rekonstrukci počítačové sítě za 150 milionů.
České lesy poslední dobou trpí nejen nájezdy borůvkářů a nálety lýkožrouta smrkového, zvaného kůrovec.
Státní podnik Lesy České republiky přitahuje stále více pozornosti podnikavých zájemců, nejvýznamnějších politiků i největších es mezi lobbisty.
U státu, jemuž patří polovina lesů v Česku, to funguje jinak. Lesy ČR ročně proteče kolem devíti miliard korun. Pro srovnání - to je podobná suma, jaká tvoří obrat české pobočky velké stavební firmy Hochtief.
Děti se ve vlastivědě o lesích zatím učí jen to, že jde o „nejvýznamnější zdroj kyslíku a velmi složitý ekosystém tvořený složkou rostlinnou a živočišnou”. V učebnici by klidně mohlo nově přibýt, že lesy jsou i významným zdrojem peněz.
Firma Lesy ČR například v posledních letech každoročně zvyšuje výdaje na reklamu a propagaci. Tyto zakázky nejvíce vyvolávají podezření, že si z firmy takto odčerpávají peníze politické strany.
Úspěšným „propagátorem” Lesů je třeba vlivný lobbista Roman Janoušek, přítel místopředsedy ODS a pražského primátora Pavla Béma.
Firma Medea Kultur, v níž má Janoušek vliv, uspěla loni v červnu. V jediný den tehdy uzavřela s Lesy hned několik smluv za celkem patnáct milionů korun. Jednotlivé kontrakty jsou vždy do dvou milionů, což je hranice nutná pro vyhlášení výběrového řízení.
Proč se zakázka rozdrobila do více smluv, si už tehdejší marketingový ředitel Lesů Vladimír Řihák, který je podepsal, nevzpomíná.
„Podepisoval jsem desítky smluv denně, vše si nepamatuji. Byly plány na různé činnosti, ale tohle si nepamatuji. Jednotlivými smlouvami jsem se nezabýval, od toho tam byli podřízení,” řekl včera.
Janouškova agentura má za peníze vyrobit DVD na různá lesní témata: Jenom dříví?, Dárky, o nichž nevíme nebo Přínos myslivosti pro les. Další marketingovou zakázku za pět milionů získala firma Vade Retro, jež je personálně propojená sMedea Kultur. Opět ji za Lesy uzavíral Řihák a opět si na podrobnosti nevzpomíná. Vladimír Řihák byl sice odvolán z funkce marketingového šéfa, ale nový generální ředitel Jiří Novák si ho vzal za svého poradce.
Otázkou je, proč Lesy vůbec utrácejí stále více peněz za reklamu. „To je dané tím, že na podnik se obrací celá řada organizátorů společenských a sportovních akcí s žádostí o sponzoring,” říká ministr zemědělství Petr Gandalovič.
Webové stránky společnosti zase hovoří o „vytváření firemní image mezi odbornou i laickou veřejností”.
Výnosný obchod se dřevem zajímá i politiky. Před vládními prázdninami musel premiér Mirek Topolánek řešit spormezi ministry: Jiří Čunek vytýkal Petru Gandalovičovi hospodaření v lesech. Při hodně emotivní výměně názorů dokonce podle informací MF DNES padaly termíny jako „tunelování lesů”.
Šéfovi lidovců se nelíbí „obchodní následky” jarní vichřice Emma. Po ní státní podnik mimořádně vyhlásil nové tendry mezi soukromými firmami bojujícími o těžbu dřeva. Stát si v neveřejné soutěži vybral jen tři konkrétní společnosti. Ty, které neuspěly, mluvily o korupci.
Přes zvyšující se počet kauz kolem Lesů ČR zatím zůstává Petr Gandalovič v křesle ministra zemědělství. Premiér Topolánek ho zatím donutil jen k odvolání náměstka Ivo Vrzala. Zlom by mohl přinést podzim: pokud Gandalovič na kongresu ODS neobhájí post místopředsedy strany a policie někoho obviní v kauze nákupu počítačů pro Lesy, může skončit.
* Průšvihy Lesů ČR:
1. prodej dřeva Po vichřici Emmě přišel státní podnik s nápadem na nové tendry, které se nezveřejňují. Stát v nich vybral jen tři konkrétní firmy a dřevo se jim prodalo za mnohem nižší cenu, než je běžné. Ostatní firmy mluví o korupci a tunelování Lesů ČR.
2. peníze do fondů Volné peníze ukládají Lesy do fondů, například 250 milionů do fondu J&T. Rozhoduje o tom management. Podle vicepremiéra Čunka to ale nestačí, musí k tomu mít souhlas ministerstva zemědělství.
3. počítačové vybavení Velkou zakázku za 150 milionů na počítačovou síť vyhrála neznámá firma, která po pár měsících „zmizela”. Zda i s penězi, to neví ani současné vedení Lesů ČR. Trestní oznámení ale podalo.
4. marketingové smlouvy Lesy už několikrát čelily spekulacím, že si z nich politické strany odčerpávají peníze přes reklamu. Marketingové výdaje státního podniku každým rokem rostou.