logo Silvarium tisk
IVANA MACÍKOVÁ

Kvůli adrenalinovému zážitku porušují majitelé čtyřkolek a motorkáři předpisy. Jezdí po lesních cestách i mezi stromy. Chytit je bývá pro policisty složité. nadávek,” popsal situaci

Jižní Morava - Ždánický les na Hodonínsku. Jako do každého jiného, také do něj motorová vozidla nesmějí. Kolem zákazové značky však co chvíli projede skupina jezdců na terénních strojích. Za obrovského rámusu mizí na lesních cestách i mimo ně. Řidiči nedbají na zákaz, turisty, cyklisty, přírodu ani na zvěř. Motorkářům a majitelům čtyřkolek začala sezona, lesníci i myslivci se zlobí.

„Neexistuje lesní honitba, kde s tím nemají problém. Prohánět se na čtyřkolkách lesem je jakýsi trend, který má vzestupnou úroveň. Do revírů je vjezd zakázaný, ale chytit a potrestat řidiče na terénních strojích je skoro nemožné,” postěžoval si předseda okresního mysliveckého spolku v Hodoníně Radovan Mančík.

Jako člen lesní stráže má se čtyřkolkami a čtyřkolkáři jen špatné zkušenosti. „Když je chcete zastavit, tak vás jsou schopni klidně přejet. Kdybych neuskočil, skončím pod koly. V lepším případě si vyslechnete pár vulgárních v hodonínském regionu Mančík. Jezdci jsou navíc maskovaní. „Mají zatmavené hledí na přilbě a zamaskovanou poznávací značku. Proto ani nemáte šanci zjistit, kdo vám v lese řádil. Taky není jednoduché je dohonit. Mají terénní stroje a v mžiku rychle zmizí,” dodal Mančík.

Jezdí ve skupinách

Špatné zkušenosti má také vedoucí odboru Lesní správy Brno Pavel Jordan. „Pro nás je to obrovský problém. Motorkáři a čtyřkolkáři jezdí v organizovaných skupinách, třeba i po deseti lidech. Hlavně nemají žádný respekt, protože jim v podstatě nic nehrozí. Když už je náhodou chytíte, dostanou pokutu, která není vysoká,” upozornil Jordan.

Podle něho jezdí motorkáři i čtyřkolkáři po lesních cestách kvůli adrenalinovému zážitku. „Řádit v terénu je pro ně lepší a hlavně levnější než si pronajmout třeba motokrosovou trať. Někdy mám pocit, že mají radost z toho, když se je snažíme chytit,” řekl Jordan.

Na majitele terénních strojů, kteří nerespektují zákazy vjezdu do přírodních parků a rezervací, jsou mnohdy krátcí i policisté. „Je to obecný problém, že jezdí tam, kde nemají. Snažíme se je vytlačit z lesů a pořádáme každoročně policejní akce. Máme pro policisty i terénní motorky. Prostor, na kterém se motorkáři a čtyřkolkáři pohybují, je však obrovský. Není vůbec jednoduché přistihnout je při prohřešku,” vysvětlila problém mluvčí blanenských policistů Iva Šebková.

Jednou z možností, jak si mohou majitelé čtyřkolek užít jízdu v terénu, a přitom nic neničit ani nerušit okolí, jsou speciálně upravené trasy. Jedna z nich je ve Vranově u Brna.

„Naše motokrosová trať je přizpůsobená i pro čtyřkolky. Může si ji pronajmout větší skupina lidí pro rekreační ježdění,” řekl předseda sportovního areálu AMK Zbrojovka Brno Roman Malý. Dodal, že pronájem nepřijde draho. „Za čtyři hodiny ježdění u nás zaplatí kolem šesti tisíc korun. K dispozici mají v areálu také sociální zařízení, občerstvení a rampu na umytí strojů,” konstatoval Malý.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Měl by stát přispívat na ekosystémové funkce lesů?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě