Miloš Balák,
Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství při Agrární komoře ČR
Současný stav smluvních vztahů, uzavřený na základě výběrových řízení v loňském roce mezi LČR, s. p., a lesnickými firmami, umožňuje pouze kosmetické úpravy cen jak na smluvních jednotkách na lokalitě P, tak i na lokalitě OM.
Důvodem této situace jsou špatně nastavené podmínky zadávací dokumentace výběrových řízení, na které Sdružení podnikatelů v lesním hospodářství při Agrární komoře ČR opakovaně upozorňovalo bývalé vedení LČR, s. p., i představitele MZe ČR. Naše připomínky však nebyly prakticky vůbec vyslyšeny. Dle našeho názoru byla poslední možností řešení situace dle platných zákonných norem ČR akceptace podaných námitek k zadávací dokumentaci výběrových řízení, která však byla bývalým vedením LČR, s. p., odmítnuta.
Dalším velmi významným problémem, který ještě dále vyhrotil situaci v lesním hospodářství, je neočekávaný významný propad cen dříví na světových trzích.
Z výše uvedených důvodů předpokládá zásadní řešení situace v lesním hospodářství v ČR aktivní přístup MZe a vlády, neboť hloubka krize v lesnicko-dřevařském sektoru převyšuje možnosti řešení pouze státním podnikem Lesy České republiky.
SPLH při AK ČR požaduje a bude požadovat vytvoření možnosti pro ukončení smluvních vztahů mezi LČR, s. p., a lesnickými firmami na základě vzájemné dohody obou smluvních partnerů a uzavření nových smluvních vztahů na principu dvoukolového, vícekriteriálního výběrového řízení na dlouhodobou komplexní lesnickou zakázku.
Pavel Indra,
Česká asociace podnikatelů v lesním hospodářství
V obecné rovině je potřeba zdůraznit, že nabízené ceny dříví byly v řadě případů od samého prvopočátku zjevně motivovány optimistickými očekáváními růstu cen dříví. S ohledem na zapracovaný model indexace cen dříví se tato očekávání měla pragmaticky týkat pouze prvního čtvrtletí roku 2008. Současná realita je tedy zapříčiněna více faktory než jenom vlastním poklesem cen dříví na trhu.
Jednoduchá východiska z této situace, která by byla výhodná pro všechny strany, v podstatě neexistují. Na základě výběrového řízení vznikl smluvní vztah mezi vítězným uchazečem a zadavatelem, tedy Lesy České republiky, s. p. Možná řešení mohou vzejít pouze z vyjednávání mezi smluvními stranami, přičemž jakákoliv změna smluvních podmínek musí být v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a zadávací dokumentací tendru.
Rozhodování firem je mimo přímé ekonomické dopady patrně ovlivňováno optimistickým očekáváním zlepšení situace na trhu dřívím, ale jistě i budoucím způsobem zadávání lesnických zakázek u LČR. Máme za to, že i dnešní krutá realita nám ukazuje, jak je nutné okamžitě zastavit přípravu zadávací a smluvní dokumentace metodou pokus-omyl a odpovědně připravit spravedlivé a udržitelné podmínky podnikání v lesnictví, zohledňující potřeby zainteresovaných stran jako základní předpoklad nového rozvoje celé odvětví. Privátní správa veřejných statků je v mnoha oborech léty prověřený model a je s podivem, že lesnictví naprosto nelogicky zůstává stranou.
Ivan Doubrava,
CE WOOD, a. s.
Navrhuji dodržet smlouvy a cenové nabídky, které každá firma dávala s vědomím rizika vývoje cen po dobu 3letého vztahu. To, že většina vítězných nabídek (a obecně nabídek z popředí pořadí) byla nereálná již k datu podání, není způsobeno současnou těžkou situací na trhu s výrobky z dříví, ale vnitřními poměry českého lesnického trhu. Způsobila je částečně nepřiměřená agresivita některých lesnických firem při tvorbě nabídek a také v některých případech ochota firem prostě se jenom pokusit vyhrát za jakoukoliv cenu a „potom se uvidí“. Nyní se plně projevila nesmyslnost obou postupů. Odvolávání se na tržní krizi neobstojí. Je nezbytné, aby každá nesmyslná nabídka byla podrobena zodpovědnosti jak ekonomické, tak odborné. Navrhujeme tedy, aby zadavatel trval na plnění uzavřených smluv bez výjimek typu snížení cen přes jednací řízení bez uveřejnění a aby uplatňoval svá práva v oblasti sankcí za neplnění podmínek smluv, v oblasti ušlého zisku apod. Jenom takto může v našem oboru konečně dojít nejenom k stabilizaci, ale především k nastolení situace, kdy nabídka bude míněna vážně, bude podložena a následně také dodržena, tedy k prosté situaci, že dané slovo platí.
Ve světle těchto návrhů také budeme postupovat jako podnikatelský subjekt.
Jan Machač, Dušan Tripes,
Wotan Forest Service, a. s.
Smluvní vztahy uzavřené na základě výběrových řízení (VŘ) z minulého roku nedávají v podstatě žádný přijatelný prostor jednotlivým lesnickým firmám vyřešit urychleně problém vysoké nákupní a nízké realizační ceny surového dřeva. Tato skutečnost je jednak důsledkem uzavřených smluv z VŘ, které bylo realizováno za úplně jiných známých ekonomických podmínek. Bylo uzavřeno bez uplatnění připomínek jednotlivých svazů a za použití zákona o veřejných zakázkách, nevhodného pro aplikaci VŘ za podmínek trvale působících přírodních vlivů na předmět smlouvy. Následně bylo negativně ovlivněno rozsáhlou kalamitou Emma a celosvětově sníženou současnou spotřebou dřeva. V současné době není v silách manažerů jednotlivých lesních společností a pravděpodobně ani manažerů LČR tento stav rychle a racionálně vyřešit. Jednou z příčin je možná i skutečnost, že manažeři schopní hledat východiska z této situace jsou ovlivňováni ve svých rozhodnutích nekonečnými právními rozbory všech navrhovaných řešení, a nelze se proto na této úrovni dobrat dohod, které by vedly alespoň k částečnému eliminování této krizové situace pro všechny zúčastněné strany. Partnery LČR pro takováto jednání však jsou pouze svazy (SPLH, ČAPLH) a především na této úrovni je třeba sjednotit názor na budoucí rychlé řešení současné situace a rozhodně za souhlasu a spolupráce ministerstva zemědělství toto řešení rychle aplikovat. Jedním z možných řešení je dát lesnickým firmám možnost odstoupit od smluv bez sankcí. Vypsat přechodné VŘ po dobu krize a následně vypsat dobře připravené vícekriteriální VŘ se všemi standardními zákonnými prvky s kvalitní smluvní dokumentací, která bude podporovat vyvážený obchodní vztah a bude pružně reagovat na vývoj trhu včetně inflace tak, aby nedocházelo k excesům jako v tomto období. Odhady délky trvání krize jsou různé, ale předpokládá se konec roku 2008 až 1. polovina 2009. Mimořádné situace vyžadují mimořádná opatření a řešení realizovaná se společnou vůlí a odpovědností všech účastněných stran. To se v současné době zatím nedaří k velké škodě všech účastněných. Promeškání této chvíle může vést k mnohem větším nevratným škodám v lesnicko-dřevařském komplexu, a to jak na majetku, tak především na lidech stále ještě zaměstnaných v tomto rozsáhlém výrobním sektoru.
Hlavním cílem všech zúčastěných by mělo být uklidnění lesnicko-dřevařského komplexu, nastolení nových pravidel spolupráce mezi státním podnikem LČR a smluvními partnery tak, aby se maximálně zlepšil stav státního lesního majetku a současní manažeři na obou stranách se nemuseli obávat, že svou práci nedělají s péčí řádného hospodáře.
František Kasl,
Lesní společnost Stříbro, a. s.
V první řadě je třeba říci, že dotaz směřuje k řešení důsledku, nikoliv příčiny. Nastavit ceny dříví na plovoucí projekty na tři roky dopředu, byť s jakousi indexací, je úkol pro křišťálovou kouli. O fixních cenách za služby ani nemluvě.
Jinými slovy jednokriteriální systém nastavení státní zakázky s fixací na tři roky je jednou z prvotních příčin momentálního stavu, neboť neumožňuje reakci na změny ekonomického prostředí. Rovněž jednorázové soutěžení o „celou republiku“ vyvolává zaslepený boj „o život“ i o ovládnutí trhu, jehož výsledkem jsou nesmyslné ceny, které v konečném důsledku nemohou svými následky vyhovovat ani Lesům ČR. Přesto konstatuji, že vzhledem k uzavřeným smlouvám buď tyto budou řádně a bez cenových úprav naplněny, nebo musí dojít k odstoupení včetně všech souvisejících následků. Jiná cesta není. Krokem dvě by mělo být vyjmutí Lesů ČR z působnosti zákona č. 137/2006 Sb., protože ten není postaven na zakázku, která už ze své povahy nemůže být fixní. Ovšem k tomu musí být i, nebo zejména, politická vůle.
A další postup? Pronájem, nebo komplexní zakázka na dobu platnosti LHP, včetně obchodu se dřevem, s možností ovlivňovat průběh prací, tj. sestavení projektů, časové umístění těžeb i ostatních prací. A to vše pod bedlivým a přísným dozorem efektivně zeštíhlené státní správy s ohledem na dodržování platných zákonů, neboť naše zákonná regulace je jedna z nejpřísnějších na světě už sama o sobě. Má-li se lesnictví stabilizovat, je nutné zavést vícekriteriální soutěž zohledňující finanční stabilitu, technologickou i personální vybavenost a v neposlední řadě referencemi a dosavadní spoluprací s Lesy ČR podepřenou kvalitu práce soutěžících firem. Privatizace lesa je dle mého názoru až tou úplně poslední variantou, ke které je stále ještě daleko.
Děkuji za odpovědi (22. 5. 2008), Jan Příhoda