Vzhledem ke lhůtám v procesu vyhlašování veřejných výběrových řízení, daným zákonem o zadávání veřejných zakázek, nestihne státní podnik Lesy České republiky (LČR) odsoutěžit tendry na lesnické práce do konce letošního roku.
Uvedl to na semináři „Tendry státního podniku Lesy České republiky (LČR)“, který proběhl 24. března pod záštitou premiéra Jana Fischera na Úřadu vlády, generální ředitel LČR Svatopluk Sýkora.
„Jsem přesvědčen, že se jednotky, které jsou předmětem vyhlášené soutěže, do konce roku odsoutěžit a předat k práci nestihnou,“ konstatoval ředitel. Současní smluvní partneři LČR přitom podle Sýkory pro státní lesy podle toho, jak jsou smlouvy s nimi nastavené, po prvním lednu příštího roku pracovat nemohou. LČR proto již zadaly právní analýzu, jak po prvním lednu 2011 v pracích v lesích pokračovat. Řešením by podle Sýkory mohly být krátkodobé tendry zhruba na období půl roku, jejichž podobu chce státní podnik konzultovat s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Mělo by to být nějaké zjednodušené výběrové řízení, nechceme pokud možno použít takzvaných jednacích řízení bez uveřejnění (JŘBU), které jsou vnímány jako něco nestandardního,“ podotýká ředitel. Zcela ale JŘBU nevylučuje, neboť zákon povoluje užít tato řízení ve výjimečných situacích.
Tendry na lesnické práce na období příštích deseti let v hodnotě 15,8 miliardy korun pozastavil svým rozhodnutím z 25. února letošního roku ÚOHS. Podle Kamila Rudoleckého, místopředsedy antimonopolního úřadu pro řízení sekce veřejných zakázek, v současné době ohledně tendrů probíhá správní řízení, o kterém nelze do doby jeho ukončení poskytovat další informace. Úřad má přitom podle něj na přezkoumání případu dva měsíce, teoreticky by tedy měl rozhodnout nejpozději do 25. dubna. Jak ale na semináři Rudolecký potvrdil, v případě tendrů LČR nemusí antimonopolní úřad rozhodnout ani do tohoto data, neboť jde o složitou kauzu. Do kdy ÚOHS vydá konečné rozhodnutí, tak není jasné. „To záleží na informacích, které budeme mít k dispozici a také na spolupráci s LČR a jejich právními zástupci a zřejmě se také budeme muset obrátit na jiné subjekty, takže rozhodně nemuhu říci, že 25. dubna je konečné datum,“ konstatoval Rudolecký.
Podle ministra zemědělství Jakuba Šebesty nicméně i z jednotlivých vystoupení na semináři vyplynulo, že se většina rozhodujících lesnických firem i zájmových sdružení podnikatelů v lesním hospodářství k základním principům tendrů LČR hlásí. Ministr proto podporuje pokračování vyhlášených tendrů poté, co ÚOHS dokončí správní řízení, které má prozkoumat kritéria pro výběr účastníků této veřejné soutěže. Podle Šebesty je sice v podmínkách tendrů „celá řada úskalí a problémů“, k jejich řešení měl ale podle jeho slov přispět i zmiňovaný seminář. Šebesta také zdůraznil, že stát nemůže zasahovat do smluvních vztahů mezi malými a velkými podnikateli v oblasti lesního hospodářství.
Právě diskriminace malých podnikatelů v podmínkách výběrových řízení je nejčastější výhradou vůči vyhlášené soutěži. To ale v poukazem na reálnou praxi odmítl mimo jiné Jan Mičánek, generální ředitel největšího tuzemského podniku, holdingu LESS. Podle jeho slov velké firmy po získání zakázek od LČR s malými subjekty spolupracují a s jejich pomocí zakázky také fakticky zajišťují. Jen v loňském roce podle Mičánka společnost LESS prodala dřevo 500 menším společnostem a poskytla práci 4 067 firmám. Od kritiky tendrů LČR se distancoval i prezident Konfederace lesnických a dřevozpracujících svazů (KLDS) Ivo Klimša. „Tendry jsou skutečně vypsány v souladu s naším názorem, tedy dvoukolovým způsobem a na lokalitě „P“ (při pni, kdy si vytěžené dřevo prodávají smluvní partneři LČR). KLDS tak podle Klimši princip tendrů podporuje, má ale výhrady ke kvalifikačním kritériím pro postup do druhého kola výběrových řízení. Podle šéfa KLDS jde zejména o kritéria zápočtů, referencí, obratů či vlastního jmění a celkovou jejich metodiku posuzování, která je „zmatečná a v tomto ohledu je výběrové řízení netransparentní“. V praxi jde zejména o možnost využít ke splnění daných kritérií subdodavatele (například při splnění výše obratu), což podle kritiků poskytuje prostor pro účast zahraničních firem s velkým kapitálem, působících ale mimo oblast dřevozpracujícího průmyslu. Rizikem má být díky tomu i nadměrný vývoz dřeva z ČR.
LČR ale tvrdí, že vypsané tendry jsou v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, a to i v případě účasti subdodavatelů. „Zákon v každém případě umožňuje, aby uchazeč o veřejnou zakázku použil k prokázání potřebné kvalifikace své subdodavatele a stanovuje pro to zcela jasné podmínky. Zejména musí být mezi takovým uchazečem a jeho subdodavatelem uzavřena smlouva a subdodavatel se zároveň musí podílet na té zakázce. Není tedy možné si jako subdodavatele vzít kohokoli,“ tvrdí i právnička Pavlína Bánová z advokátní kanceláře Jansta, Kostka s.r.o.