logo Silvarium tisk
Autor: (kaj)
Rubrika: Region

Jeseníky (kaj) - Běžkaři si stěžují, že v některých lokalitách Jeseníků, například v Nové Vsi,  přichází kvůli těžbě dřeva o lyžařské stopy.

Běžecké trasy strojově upravované by však měly být a zpravidla jsou předjednány s Lesy ČR a jejich provozovateli. "Spolu s˙řadou dalších tradičních tras bez strojní údržby by tyto běžecké trasy neměly být provozem lesního hospodářství v˙lyžařské sezoně dotčeny. Samozřejmě, že i tady jsou výjimky potvrzující pravidlo," uvedl Jaroslav  Hofmann, Inspektor pro genetiku, pěstování a ochranu lesa Krajského inspektorátu Lesů ČR Šumperk.

Podle jeho slov se však výjimečně stanou i případy, kdy lesní provoz nebo nájemci honiteb  poškodí běžecké stopy zbytečně. Jednotlivé lesní správy před zimní sezonou projednávají rozsah a provoz strojově udržovaných běžeckých tras˙ zejména se Sdružením cestovního ruchu Jeseníky i s dalšími subjekty.

Tyto případy se snaží podnik, jakožto obhospodařovatel majoritní většiny lesních pozemků v oblasti, eliminovat. "Na druhou stranu se občas vyskytnou i mezi turisty, lyžaři , cyklisty  arogantní jedinci přesvědčeni o té své jediné pravdě," upozornil Jaroslav  Hofmann. Někde totiž musí firmy těžit dřevo i v zimě. "Zimní těžby na sněhové pokrývce jsou daleko šetrnější k půdnímu krytu a zejména k přirozenému zmlazení lesních dřevin," podotknul Jaroslav  Hofmann. Výběr zimních pracovišť je ale i tak poměrně omezený kvůli nepřístupnosti většiny lokalit.

"Občas se skutečně s poškozováním stop na lesních cestách při těžbě dřeva setkáváme. Běžecké lyžování, jako šetrné k přírodě Správa CHKO Jeseníky na většině míst podporuje. Domníváme se, že práce v lese tam, kde existují lyžařské běžecké trasy, by měly být v období zimní sezony omezeny," promluvil k situaci Jan Halfar ze Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Vždy je zde nutná dohoda mezi subjekty, zajišťujícími úpravy stop a Lesy ČR.

Oblast hor mnohdy zatěžuje rovněž příliv turistů, zejména těch motorizovaných. "Cyklobusy a autobusy vítáme zejména v případě, že nahrazují individuální automobilovou dopravu do hor. Hromadná doprava snižuje zátěž území i nároky na parkovací kapacity a území hor obecně prospívá," doplnil Jan Halfar.

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě