Rubrika: Region
Jeseníky (kaj) - Běžkaři si stěžují, že v některých lokalitách Jeseníků, například v Nové Vsi, přichází kvůli těžbě dřeva o lyžařské stopy.
Běžecké trasy strojově upravované by však měly být a zpravidla jsou předjednány s Lesy ČR a jejich provozovateli. "Spolu s˙řadou dalších tradičních tras bez strojní údržby by tyto běžecké trasy neměly být provozem lesního hospodářství v˙lyžařské sezoně dotčeny. Samozřejmě, že i tady jsou výjimky potvrzující pravidlo," uvedl Jaroslav Hofmann, Inspektor pro genetiku, pěstování a ochranu lesa Krajského inspektorátu Lesů ČR Šumperk.
Podle jeho slov se však výjimečně stanou i případy, kdy lesní provoz nebo nájemci honiteb poškodí běžecké stopy zbytečně. Jednotlivé lesní správy před zimní sezonou projednávají rozsah a provoz strojově udržovaných běžeckých tras˙ zejména se Sdružením cestovního ruchu Jeseníky i s dalšími subjekty.
Tyto případy se snaží podnik, jakožto obhospodařovatel majoritní většiny lesních pozemků v oblasti, eliminovat. "Na druhou stranu se občas vyskytnou i mezi turisty, lyžaři , cyklisty arogantní jedinci přesvědčeni o té své jediné pravdě," upozornil Jaroslav Hofmann. Někde totiž musí firmy těžit dřevo i v zimě. "Zimní těžby na sněhové pokrývce jsou daleko šetrnější k půdnímu krytu a zejména k přirozenému zmlazení lesních dřevin," podotknul Jaroslav Hofmann. Výběr zimních pracovišť je ale i tak poměrně omezený kvůli nepřístupnosti většiny lokalit.
"Občas se skutečně s poškozováním stop na lesních cestách při těžbě dřeva setkáváme. Běžecké lyžování, jako šetrné k přírodě Správa CHKO Jeseníky na většině míst podporuje. Domníváme se, že práce v lese tam, kde existují lyžařské běžecké trasy, by měly být v období zimní sezony omezeny," promluvil k situaci Jan Halfar ze Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky. Vždy je zde nutná dohoda mezi subjekty, zajišťujícími úpravy stop a Lesy ČR.
Oblast hor mnohdy zatěžuje rovněž příliv turistů, zejména těch motorizovaných. "Cyklobusy a autobusy vítáme zejména v případě, že nahrazují individuální automobilovou dopravu do hor. Hromadná doprava snižuje zátěž území i nároky na parkovací kapacity a území hor obecně prospívá," doplnil Jan Halfar.