Podstatnější ale spíše je, co na tiskové konferenci nezaznělo, případně zaznělo jen v náznacích. Jednou z vyřčených vět byla jinak správná teze o tom, že v souvislosti s šetřením v resortu se budou hledat rezervy v samotné státní správě. Nic proti tomu, ostatně, šetřit se již začalo. Jde ale o to, kde. Zatím je to tak, že ministr zrušil svým předchůdcem poněkud narychlo ustavený samostatný odbor myslivosti a také odbor poradců.
V této souvislosti je na místě připomenout, že zmiňovaný odbor myslivosti měl připravit reformu nevyhovujícího mysliveckého zákona, zejména s cílem posílení práv vlastníků lesních pozemků. Jeho osamostatnění jej pak mělo oprostit od lobbystických vlivů, které jsou v rámci myslivosti v ČR obrovské. Zrušení ale přináší opačný efekt -vliv lobbismu bude pokračovat, práva vlastníků se patrně měnit nebudou. Stejně tak zrušení odboru poradců je nejspíš signálem, který naznačuje, že podpora zemědělství na bázi rodinných farem ztratí do jisté míry svou dosavadní váhu.
Redukce peněz na pozemkové úpravy
Ze stejného soudku je také úvaha, jak využít peníze z protikrizového Barrosova balíčku na podporu našeho zemědělství. Původní slib počítal s tím, že se část těchto peněz vrátí do zdrojů na pozemkové úpravy poté, co je předchozí ministr přesunul na podporu místních akčních skupin. Podle dostupných informací se tak ale nestane. To znamená, že proces identifikace pozemků, a s tím spojená jejich přístupnost a možnost výkonu vlastnických práv se minimálně zabrzdí.
Pár poznámek k prvním krokům
Psychologicky dobrým tahem nového vedení ministerstva je obnovení plné podpory programu školní mléko. Moc to nestojí, ale optický a psychologický efekt je velký. Otázkou je, kolik škol a žáků se opět zapojí, protože zrušením státní podpory v tomto školním roce se z programu odhlásily téměř dvě třetiny škol.
Správným rozhodnutím je i audit týkající se dvou zakázek na informační technologie pro společnost Telefónica O2, neboť způsob zadání skutečně vzbuzuje podezření z nestandardních postupů při výběrovém řízení. Problém ale je, že nově jmenovaný šéf informačních technologií byl ještě za ministryně Mileny Vicenové odvolán ze stejného důvodu jako ten, který byl odvolán nyní - totiž kvůli podezření, že i v dřívějších zakázkách pro stejnou společnost nemuselo být vše v pořádku.
Zcela logický je také příslib nového vedení ministerstva, že se bude maximálně možně snažit o dorovnání přímých plateb top-up a zachování národních dotačních titulů. Za korektní lze přitom považovat, že zatím nezazněla slova o plném dorovnání, což podle všeho reálně skutečně nebude možné. V této souvislosti by bylo vhodné připomenout, že během existence Topolánkova kabinetu v posledních dvou letech (a nikdy předtím) k plnému dorovnání skutečně došlo. Bude proto velmi zajímavé sledovat, jak se nyní k předpokládané redukci plateb top-up postaví třeba Agrární komora ČR (AK), která proti bývalé vládě politicky zcela účelově několikrát demonstrovala.
Negativa střídání stráží
Prvním testem bude přitom realita připravovaných protestů v době neformálního jednání ministrů zemědělství EU na přelomu května a června v Brně. Je třeba také počítat s tím, že levicové síly opět posílí svůj vliv na zemědělskou politiku ČR se všemi důsledky, a tím i na již učiněné nebo do budoucna připravované personální změny. Těch opticky neviditelných zřejmě bude dost, a taktická věta o šetření ve státní správě k tomu dává téměř nekonečný prostor. Ti, co nebudou vyhovovat, mohou prostě v rámci šetření své posty opustit a část z nich pak může být nahrazena jinými, loajálnějšími úředníky. Tento proces lze očekávat, protože je to bohužel běžná tuzemská praxe při střídání politických garnitur v jakékoli struktuře státní správy. Za takových okolností se ale nedá vytvářet koncepční dlouhodobá politika, což by právě zemědělství potřebovalo jako sůl.