Rubrika: Kraj Liberecký
Jizerské hory, Český ráj - Zpustošenou krajinu a vyděšenou zvěř po sobě nechávají motorkáři, kteří navzdory zákazům vyrážejí do Jizerských hor. Motorkářů vyhledávajících členité lesní terény je přitom rok od roku víc. Policisté i ochranáři totiž nemají mnoho možností, jak je účinně trestat. "V poslední době terénních motorek a také čtyřkolek přibývá," shodl se šéf jizerskohorské chráněné krajinné oblasti Jiří Hušek i Tomáš Kvasnička, předseda České mountainbikové asociace (ČeMBA).
Motorkáři hledají vzrušení a adrenalin
Proč vlastně motorkáře láká les, když mají třeba v Tanvaldu speciální terénní dráhu? Hledají vzrušení a adrenalin. K tomu patří i riziko, které jim hrozí během jízdy lesem. "Navíc jsou to často amatéři, kteří by prostě dráhu v Tanvaldu nezvládli projet. Les je pro ně jednodušší," poznamenal Hušek. Sami motorkáři si nemyslí, že by tolik škodili přírodě.
Jeden z nich na internetové diskusi pod jménem Já uvedl: "Motorkáři v lese jsou jedno z nejmenšího zla, co náš les má. A možná ti, kterým to tak vadí, sami škodí lesu víc, než nějaká motorka." Stále více stížností na motorkáře a řidiče čtyřkolek dostává také jablonecká radnice. Černí jezdci nejvíce řádí v lesích kolem města. Jablonec už oslovil lesníky, správce chráněné krajinné oblasti i policii.
MOTORKÁŘŮ V LESÍCH PŘIBÝVÁ Stále více motorkářů, kteří pustoší krajinu a děsí zvěř, přidělává problémy ochranářům a policistům. Přitom není mnoho možností jak jezdce účinně trestat. Motorkáře láká k zakázané jízdě vzrušení a adrenalin.
Motorky ničí horskou přírodu
Protože ale všichni tvrdí, že s problémem jde těžko něco dělat, zvažuje úřad podpořit vybudování areálu, kde by se mohly tyto zájmové skupiny vyžít, aniž budou ohrožovat lesy v celých Jizerských horách. "Nejvíce si stěžovali lidé z Kokonína, Mšena a okolí Zeleného Údolí," řekla Jana Fričová. Trpí však nejen okolí Jablonce, ale prakticky celé Jizerské hory. Prosečský les a lesy kolem Rádla, často se jezdí i kolem Liberce a Jablonce, Černé studnice či Bramberku. "A to hlavně o víkendech a odpoledne po práci," doplnil Hušek.
Jezdce je velmi těžké přistihnout
Motorkáři podle Fričové porušují lesní zákon, je však obtížné je při tom přistihnout. Hlavu mají pod přilbou, registrační značku motocyklu zakrytou a dobrovolně nezastaví. Právě proto je těžké je pokutovat. "Musíme je chytit na místě a nebo jim to prokázat. Obojí je velmi obtížné, i proto se nám podaří potrestat ročně jen asi jednoho motorkáře," uvedl Hušek. Upozornil přitom, že zásahy proti terénním motorkám nejsou úspěšné ani když proti nim podnikají akce. "Máme jednu šanci. Přesvědčit veřejnost, že jízda na motorce lesem je něco špatného, aby s námi lidé spolupracovali. A také obce, což se třeba nyní v Jablonci podařilo. Musíme aktivovat policii, lesníky a městské strážníky," uvedl šéf ochranářů. Správa se pak nebude zdráhat a bude udělovat i vysoké pokuty. "Například pokud někdo pojede rezervací, což se třeba v případě Jizerskohorských bučin občas stává, můžeme motorkáři dát pokutu až padesát tisíc korun," varoval. Mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová přiznala, že jde o těžký boj. Policie proti nim připravila několik zátahů, třeba na Železnobrodsku, příliš se ale nezměnilo. V létě údajně projel Jabloneckem tajný závod čtyřkolek, o kterém se policie ani nedověděla. Policie argumentuje tím, že je to problém správců lesa, navíc nemá ani síly na to, aby hlídkovala v lesích.
Podle mluvčí Lesů České republiky Šárky Kubelkové hrozí motocyklistům za přestupek maximální pokuta 5000 korun, pokud by je však někdo chytil. "Kde chybí slušnost, lze se domoci stěží práva," podotkla s tím, že jediný citelný postih, který by situaci vyřešil, by bylo asi zabavení motocyklu. Motorkáři lesům škodí. Plaší zvěř a obtěžují zápachem z výfuků.
Motorkáři hlavně ničí půdu a cesty
"Hlavně ničí půdu a cesty. Rozrývají je koly. Jezdí většinou do kopce po nejkratší možné cestě, tedy cestou kudy pak dolů teče voda. Tím urychlují proces eroze," vysvětlil Kvasnička. Upozornil i na problém, že motorky potkává nejen na cestách, ale také přímo v lese. Kromě aktivnějšího přístupu policie a ostřejších kontrol lesů je další možností vybudovat areály, například ve starých lomech, kde by bylo možné tyto aktivity organizovaně provozovat.
"Vzhledem k naturelu těchto jedinců by pro něj možná jízda v povoleném území nebyla dostatečně atraktivní," podotkla Kubelková. Město Jablonec by však jeho vznik určitě podpořilo. "Záměr nám ale musí někdo předložit," dodal místostarosta Jablonce Otakar Kypta. Jenže podle Huška by takový areál odlákal jen hrstku terénních motorkářů. "Baví je jezdit přírodou a volným lesem. Kochají se na výletech výhledem. Jezdí lesy právě proto, že je nebaví okruhy," uvedl. Podle Kvasničky existují ještě další možnosti. A to třeba omezit prodej terénních motorek. "A část z daní, které má stát z obchodu s těmito stroji, by mělo jít na opravy škod v lesích, jež tu jezdci po sobě zanechávají," konstatoval předseda Čemby.