logo Silvarium tisk

Zhruba 500 000 tun biomasy zpracuje a zobchoduje ročně akciová společnost Zelená biomasa, jejíž sídlo se nachází v Bohdanči v okresu Kutná Hora. Firma působí na celém území České republiky a poskytuje veškeré služby spojené s produkcí a využitím biomasy. Zajištění rozmanitých činností se neobejde bez použití profesionální techniky. Tu si společnost najímá, ale buduje i vlastní strojový park. Od letošního ledna do něj patří bubnový štěpkovač Doppstadt DH 812 LD na podvozku Mercedes-Benz Arocs 3634. Dovozcem produktů značky Doppstadt do České republiky je společnost Malcom CZ.

Úklid a zpracování těžebních zbytků, zpracování dřevního odpadu, obchod s energetickou biomasou, peletami, briketami a štípaným dřívím i nabídka dřevostaveb, to je pouze velice stručný výčet činností společnosti Zelená biomasa.
S lesní štěpkou obchoduje firma nejen na území celé České republiky, ale i v Bělorusku a Polsku a dodává ji především do provozů bioelektráren a biotepláren. „Na zpracování štěpky jsme si do loňského roku najímali dodavatele disponující potřebnou technikou. Ale kapacita přestávala stačit a dodávky potřebného množství hmoty musejí být provozů elektráren a tepláren pochopitelně plynulé. Proto jsme se rozhodli pro koupi vlastního štěpkovače a vybrali bubnový štěpkovač Doppstadt DH 812 LD na podvozku Mercedes-Benz Arocs 3634. I když svoji činnost započal v lednu, což je pro štěpkování asi nejhorší možný termín, prakticky se nezastavil a je využitý na sto procent a předpokládám, že tomu tak bude i nadále," říká technik dopravy společnosti Zelená biomasa Lukáš Gebauer.
Jak uvedl, důvodů k pořízení výkonného stroje agregovaného na podvozku nákladního automobilu bylo hned několik. Jde o flexibilní řešení, které bez problémů zvládá časté přejezdy. Nanosti víc je to zařízení s převážně mechanickými technickými prvky s minimem elektroniky. Pro obsluhuje tedy ovládání stroje velice jednoduché. Zaujalo i řešení kabiny automobilu s dokonalým výhledem a jak ukazují zkušenosti z provozu, štěpkovač přesvědčuje i svým výkonem, kvalitní konstrukcí rotoru a malými nároky na údržbu. „Jde o první stroj tohoto typu pracující v České republice. Jeho zakoupení tedy s sebou neslo určitá rizika, jelikož praktické zkušenosti jsme neměli. Ale měli jsme příležitost si tento model vyzkoušet a zkoušek se aktivně zúčastnil i budoucí operátor, jenž mohl srovnávat s mechanizací, kterou obsluhoval drive. A z tohoto porovnání vyšel štěpkovač dobře," poznamenal Lukáš Gebauer.

S přímým pohonem od motoru automobilu

První štěpkovače Doppstadt na automobilových podvozcích se objevily na trhu již v roce 2015, ale v České republice se toto technické řešení pro výrobu kvalitní energetické štěpky dosud nevyužívalo. Ale jak zatím ukazují několikaměsíční výkony nového stroje, k jehož pozitivním vlastnostem patří velice dobrá průjezdnost těžkým terénem, má toto mobilní řešení své opodstatnění. Během letošního ledna zpracoval stroj využívaný společností Zelená biomasa 5000 m3 štěpky, při běžném provozu s přejezdy po území celé České republiky se počítá v sezóně s výkonem zhruba 1500 m3 zpracovaného materiálu (většinou zbytky po těžbě) za týden.
Štěpkovač je uložen na podvozku Mercedes-Benz Arocs a pohon rotoru umístěného v robustním rámuje řešen přímo od motoru nákladního automobilu přídavnou převodovkou přes olejohydraulickou spojku a tlumič rázů. Je tak zaručen přenos dostatečného výkonu i plynulý rozběh rotoru s hmotností více než tři tuny s minimálními vibracemi a snížením hladiny hluku.
Automobil s pohonem kol 6 x 6 je osazen dieselovým motorem s výkonem 350 kW splňujícím emisní normy Euro 6. Kabina s panoramatickým oknem je vybavena otočným pracovištěm operátora ovládajícího pracovní adaptéry joystickem.
Jako podávači zařízení materiálu slouží hydraulická ruka Palfinger Epsilon se stabilizačními podpěrami umístěná v prostoru za kabinou.
Přísun materiálu k podávacímu válci je řešen pomocí hydraulicky sklopného podávacího stolu. Posun materiálu k rotoru je regulován automaticky v závislosti na zatížení rotoru. Vstupní otvor má výšku 950 a šířku 1200 mm. Ocelový robustní rotor s průměrem 1000 mm a šířkou 1200 mm a pracující s otáčkami 500 ot/min je sestaven z šesti disků s šesti noži s 25mm přesahem, které zvládnou zpracování zhruba 300 m3 materiálu (v závislosti na kvalitě) za den bez potřeby broušení, což odpovídá dennímu výkonu stroje. Z šesti kusů nožů je sestaveno též nastavitelné přiostří s jištěními střižnými šrouby, jejichž případná výměna nezabere zkušené obsluze více než půl hodiny.
Rotor je v běžném provozu schopen zpracovat dřevní hmotu s průměrem 600 mm, dočasně zvládá i štěpkování kmenů s průměrem okolo 1000 mm. Stroj pracuje s dodrcovacím sítem 80 mm, výměna síta je velice snadná a lze tak zvolit optimální velikost štěpky (síta 50,60,100 mm). Výfuková roura je otočná o 320 stupňů a sklopná o 2000 mm. Opotřebitelné části výfuku jsou osazeny vyměnitelnými deskami z otěru odolného materiálu.
Obsluha ocení jednoduchý přístup k jednotlivým konstrukčním celkům při provádění servisu a seřizování štěpkovače. Mazací body jednotlivých částí stroje jsou vždy soustředěny do centrální desky. •

Psaní komentářů k článkům na serveru Silvarium.cz zůstává přístupné pro všechny čtenáře. Pro vkládání komentářů je nutná registrace pomocí e-mailu. Pravidla diskusí na Silvarium.cz (Kodex diskutujícího) a stručný návod jak se registrovat naleznete zde.

Poslední komentáře

Anketa

Jak hodnotíte rozhodnutí státu zdvojnásobit odvody LČR na sedm miliard korun?

Naši partneři

Lesy ČR VLS UHUL ČLS LOS DYAS.EU PEFC LESmedium.SK Lesnicko-dřevařská komora ČR Arcibiskupské lesy a statky Olomouc s.r.o. Agrární komora ČR Projekt LARIXUTOR

Naše další weby

Sociální sítě